۱۰ گوشی پرفروش تاریخ موبایل کدام‌ها بودند؟

طی سال‌ها اخیر، مدل‌های پرچم‌دار اپل و سامسونگ همیشه جزو فهرست پرفروش‌ترین‌ها بوده‌اند، اما تابه‌حال فکر کرده‌ید پرفروش‌ترین گوشی‌های موبایل تاریخ کدام‌ها هستند؟

۱۰ گوشی پرفروش تاریخ موبایل کدام‌ها بودند؟

از اولین نمونه موبایلی که سال ۱۹۷۳ ساخته شد، تا امروز، هزاران برند و مدل مختلف به بازار عرضه شده‌ اند که در این نوشته، به پرفروش‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

۱. نوکیا 1100

سال‌های تولید: ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹

تعداد فروش: حدود ۲۵۵میلیون دستگاه

شاید باورش سخت باشه، ولی عرضه نوکیا ۱۱۰۰ در سال ۲۰۰۳، بازار گوشی‌های موبایل رو از این رو به اون رو کرد! این موبایل با قیمت مناسبش، برخلاف خیلی موبایل‌های قبلی، جای خودش رو میون عامه مردمی باز کرد که توان خرید گوشی‌های گرون‌قیمت رو نداشتن.

البته نوکیا ۱۱۰۰ دیگه فقط گوشی نبود، بلکه با قابلیت‌هایی مثل چراغ قوه، ارسال و دریافت sms و شاید از همه جذاب‌تر، صفحه نمایش سفیدوسیاه خودش که اوج فناوری محسوب می‌شد (!)، به همراه همیشگی مردم جهان تبدیل شد.

۲. نوکیا 1110

سال‌های تولید: ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷

تعداد فروش: حدود ۲۵۰میلیون دستگاه

موفقیت گوشی ۱۱۰۰، الهام‌بخش تولید نوکیا 1110 شد که دو سال بعد، با طراحی جذاب‌تر به بازار عرضه شد. این گوشی جدید فقط حدود ۲ سال تولید شد، اما در همین مدت کوتاه، تونست به رکورد مدل قبلی و افسانه‌ای نوکیا برسه.

قابلیت‌های ۱۱۱۰ هم مثل ۱۱۰۰ بودن و نکته مهم اینکه بازار هدف نوکیا در طراحی این گوشی، کشورهای فقیرتر و مردمی بودن که درآمد کمی داشتن. در واقع نوکیا با عرضه این دو مدل جذاب، گوشی موبایل رو به وسیله‌ای برای همه اقشار جامعه تبدیل کرد.

۳. اپل آیفون ۶

سال‌های تولید: ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶

تعداد فروش: حدود ۲۲۰میلیون دستگاه

آیفون ۶ سومین گوشی پرفروش دنیا تا امروز بوده و ثابت کرد گوشی‌های گرون‌قیمت هم می‌تونن در فهرست پرفروش‌ها قرار بگیرن! این مدل آيفون رو می‌شه پرفروش‌ترین گوشی هوشمند تاریخ دونست که نشون از سلطه اپل بر بازار گوشی‌های هوشمند داره.

در این گوشی، کیفیت دوربین، وای‌فای و عمر باتری، به اوج خودشون به نسبت فناوری سال ۲۰۱۴ رسیدن. صفحه نمایش بزرگ این گوشی، دل خیلی‌ها رو با خودش برد و ۲۲۰میلیون تعداد فروش آیفون ۶ در سرتاسر جهان، نشون از همین نکته داره.

۴. نوکیا 3210

سال‌های تولید: ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۰

تعداد فروش: حدود ۱۶۰میلیون دستگاه

نوکیا 3210 قدیمی‌ترین گوشی در فهرست پرفروش‌ترین گوشی‌های تاریخ محسوب می‌شه که ۱۹۹۹ رو به سالی به‌یادموندنی برای طرف‌داران فناوری‌های ارتباطی تبدیل کرد. این گوشی به پرنفوذترین نوکیا تا امروز تبدیل شد که فقط در عرض یک سال به رکورد فروش فوق‌العاده‌ای رسید.

نکته جالب اینکه گوشی نوکیا ۳۲۱۰ اولین گوشی تاریخ بود که بازار هدفش مخاطبان جوون‌تر بودن و به همین خاطر، برای اولین بار، سه بازی هم روی این گوشی از پیش نصب و عرضه شد! بازی کلاسیک، پرطرف‌دار و همچنان جذاب مار (Snake) هم روی این گوشی عرضه شد.

۵. نوکیا 1200

سال‌های تولید: ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰

تعداد فروش: حدود ۱۵۵میلیون دستگاه

تا اینجای فهرست همچنان نوکیا یکه‌تازی می‌کنه. این نشون می‌ده که شرکت نوکیا چطوری تونست پیش از آغاز عصر گوشی‌های هوشمند، بر جهان حکم‌رانی کنه! البته نوکیا ۱۲۰۰ به‌نوعی، آغازی بر پایان این سلطه جهانی بود.

بعد از عرضه همین گوشی بود که اپل، سامسونگ و هواوی با گوشی‌های هوشمند خودشون، کم‌کم بازار موبایل جهان رو در اختیار گرفتن و چیزی نگذشت که گوشی‌های چراغ‌قوه‌دار نوکیا، مثل همین مدل، به موزه‌های فناوری منتقل شدن.

۶. مقام مشترک: نوکیا 6600، نوکیا ۵۲۳۰، سامسونگ ای۱۱۰۰

سال‌های تولید نوکیا ۶۶۰۰: ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷

سال‌های تولید نوکیا ۵۲۳۰: ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱

سال‌های تولید سامسونگ ای۱۱۰۰: ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱

تعداد فروش هرکدوم: حدود 150میلیون دستگاه

بیشتر گوشی‌های این فهرست، به دورانی تعلق دارن که هنوز از خرید شارژ مستقیم و بسته اینترنت اپراتورهایی مثل ایرانسل و ... چنین چیزهایی خبری نبود! تعداد فروش هرکدوم از این گوشی‌ها رو به نسبت سال‌هایی بسنجید که هنوز فناوری جایگاه چندانی در زندگی روزمره عموم مردم نداشت.

۷. نوکیا 2600

سال‌های تولید: ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶

تعداد فروش: حدود ۱۳۵میلیون دستگاه

نوکیا ۲۶۰۰ در سال‌هایی عرضه شد که شرکت نوکیا سرمست از موفقیت گوشی‌های کم‌قیمت، پرطرف‌دار و پرفروش خودش، مدام مدل‌های جدیدی به بازار می‌داد و از مردمی که هنوز دستشون به فشار دکمه‌های روی موبایل عادت نداشت، دلبری می‌کرد!

۸. مقام مشترک: موتورولا رزر وی۳، نوکیا ۱۶۰۰

سال‌های تولید موتورولا رزر وی۳: ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸

سال‌های تولید نوکیا ۱۶۰۰: ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷

تعداد فروش هرکدوم: حدود ۱۳۰میلیون دستگاه

شرکت موتورولا با گوشی رزرو وی۳، و شرکت نوکیا با گوشی ۱۶۰۰ خودشون، که به‌فاصله یک سال از هم‌دیگه عرضه کردن، تونستن با فروش ۱۳۰میلیون دستگاه، به چنین جایگاهی برسن؛ البته نوکیا این مدل رو فقط دو سال ساخت، اما موتورولا تا چهار سال همچنان رزرو وی۳ رو به بازار عرضه می‌کرد.

۹. نوکیا ۳۳۱۰

سال‌های تولید: ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ (عرضه دوباره در سال ۲۰۱۷)

تعداد فروش: حدود ۱۲۵میلیون دستگاه

نوکیا ۳۳۱۰ در سال‌هایی عرضه شد که هنوز اینترنت ضریب نفوذ چندانی در جهان نداشت و در ایران هم کم‌کم شناخته می‌شد. در آن سال‌ها هنوز از بسته اینترنت خبری نبود، اگرچه همراه اول سرویس‌های مکالماتش را برقرار کرده بود، اما هنوز خرید اینترنت همراه اول برای مردم معنایی نداشت!

۱۰. نوکیا ۱۲۰۸

سال‌های تولید: ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹

تعداد فروش: حدود ۱۰۰میلیون دستگاه

آخرین گوشی این فهرست هم نوکیا ۱۲۰۸ است که تا فروش بالای ۱۰۰میلیون یک گوشی جدید، همچنان رده دهم این فهرست رو در اختیار داره. به نظر شما، کدوم شرکت می‌تونه گوشی پرطرف‌داری به بازار عرضه کند که بیش از ۱۰۰میلیون دستگاه بفروشه و شاید جایگزین نوکیا ۱۲۰۸ در این فهرست بشه؟

ارسال نظر