بررسی خدمات و کیفیت بروکر آلپاری

عموما افرادی که به تازگی قصد ورود به بازار فارکس را دارند، حتما نام کارگزاری آلپاری را شنیده‌اند. این کارگزاری فعالیت خود را از سال 1377 شروع کرده و در حال حاضر، جزو قدیمی‌ترین بروکرهای فعال در ایران است. 

بررسی خدمات و کیفیت بروکر آلپاری

ارائه کردن مستمر خدمات برای بیش از دو دهه، باعث شده تا این کارگزاری، بیش از سایر بروکرهای فارکس شناخته شده باشد. در این مقاله قصد داریم با مزایا و معایب کارگزاری آلپاری آشنا شویم و یک مقایسه‌ی ساده بین این کارگزاری و بروکر جوان دیگری با نام ارانته داشته باشیم.

مزایای آلپاری

کارگزاری آلپاری که در ایران با نام آلپاری فارکس نیز شناخته می‌شود، طبیعتا یکی از معتبرترین بروکرهای فعال در ایران بوده که توانسته بیش از دو دهه نه تنها در ایران، بلکه در سرتاسر جهان، خدمات خوبی ارائه نماید. ارائه کردن شش حساب معاملاتی، عرضه نزدیک به 100 نماد معاملاتی، فراهم کردن هر دو پلتفرم معاملاتی متاتریدر 4 و متاتریدر 5 و نهایتا قابلیت استفاده از اهرمی تا 3،000 برابر سپرده‌ی اولیه، این بروکر را به انتخاب مناسبی برای تریدرهای تازه وارد تبدیل نموده است.

کارگزاری Alpari یکی از اولین بروکرهایی بود که خدمتی با نام کپی تریدینگ را ارائه نمود. در حقیقت کپی تریدینگ الپاری یکی از اولین نمونه‌های پیشرفت در حوزه‌ی فارکس به شمار می‌رفت که به تریدرهای تازه وارد این امکان را می‌داد که از معاملات سایر تریدرها (عموما تریدرهای خبره و با سابقه) که رزومه مناسبی دارند، معاملات را کپی کرده و بر اساس بودجه خود، باز بگذارند. این سیستم که امروزه در بروکرهای دیگر از جمله آمارکتس نیز ارائه شده است، در زمان خود بسیار بدیع و نوآورانه به حساب می‌آمد.

این کارگزاری، حداقل مبلغ سپرده برای شروع فعالیت در فارکس را تا حد 1 دلار کاهش داده است. اگرچه از لحاظ تخصصی این عدد اصلا مناسب نبوده، اما به افراد اجازه داده تا با بودجه‌ی بسیار کم نیز از حال و هوای بازار فارکس باخبر شوند. در حقیقت، به دلیل امکان استفاده از اهرم (که عموما هم استفاده می‌شود)، سپرده‌ی یک دلاری به معنای از دست دادن قطعی سپرده خواهد بود. اما در صورتیکه تریدر از اهرم استفاده نکند، می‌تواند دنیای فارکس را با مبلغی بسیار کم از نزدیک و به صورت واقعی لمس نماید.

یکی از مزایای اصلی آلپاری، ارائه‌ی حساب‌های متنوع بوده که میزان کارمزدهای معاملاتی در آن‌ها، در حد معقولی نگه داشته شده است. علاوه بر آن، امکان استفاده از اهرم بالا (بین 500 تا 3،000 برابر) در این حساب‌ها فراهم شده که برای تریدرهای حرفه‌ای، گزینه‌ی بسیار مناسبی است. داشتن دوره‌های آموزش فارکس، وبینارها و سمینارهای منظم نیز یکی از نقاط قوت کارگزاری است. همچنین تیم پشتیبانی پارسی زبان این مجموعه نیز کیفیت مناسبی داشته و در زمان نیاز، به کمک تریدرها خواهند آمد.

کارگزاری ارانته

برای اینکه بفهمیم آلپاری چه رتبه‌ای کسب خواهد کرد، ابتدا باید یک رقیب مناسب برای وی پیدا کنیم و سپس خدمات آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم. یکی از جوان‌ترین کارگزاری‌هایی که به تازگی وارد بازار ایران شده و به مشتریان ایرانی خدمات می‌دهد، بروکر ارانته است. ارانته فعالیت خود را در سال 1397 (دو دهه بعد از آلپاری) شروع کرد و در همین مدت کوتاه توانسته تا تریدرها را از بروکرهای دیگر، به خود جلب کند. ارانته ورود طوفانی به کشورهای مختلف جهان داشت و خصوصا در ایران و برای تریدرهای ایرانی سنگ تمام گذاشت.

ارانته هم رگولاتوری FSA را دریافت کرده و هم برای شعبه‌ی اصلی خود، رگوله CySec را دریافت کرده است. در نقطه مقابل، آلپاری رگوله‌های FSA و CFA را داشته که از لحاظ اعتباری، پایینتر از رگوله قدرتمندی همانند CySec است. ارانته بیش از 200 نماد معاملاتی را در پلتفرم‌های خود ارائه کرده که فقط 100 نماد آن، مربوط به سهام‌های معتبر و بین‌المللی هستند. این در حالی است که امکان خرید و فروش سهام‌ها در آلپاری ارائه نشده، بلکه تریدر می‌تواند برروی یک صندوق که مجموعی از نمادهای مختلف است، سرمایه گذاری نماید.

بیشترین اهرم قابل استفاده در ارانته معادل 500 بوده، اما این اهرم در آلپاری تا 3،000 برابر نیز قابل افزایش است. هر دو کارگزاری توانسته‌اند با استفاده از سرورهای قدرتمند، سرعت اجرای معاملات را در حداکثر نگهداشته و تمامی معاملات را تقریبا به صورت آنی پردازش نمایند. بنابراین، از این جهت تفاوت چندانی میان این دو کارگزاری وجود نداشته، اما در برخی مواقع گزارش شده که در آلپاری، قیمت‌ها ممکن است تغییرات آنی را در هنگام ثبت سفارش، تجربه کنند.

آخرین نکته که باید به آن دقت داشت، کارمزدهای معاملاتی در این دو کارگزاری است. اطلاعات حساب‌های آلپاری در تصویر زیر نمایش داده شده است:

اسپرد آلپاری

در تصویر زیر نیز اطلاعات حساب‌های کارگزاری ارانته نمایش داده شده است:

اسپرد ارانته

همانطور که مشاهده می‌کنید، تقریبا تفاوتی میان کارمزدهای معاملاتی وجود نداشته، اما نکته‌ی جالب توجه اینجاست که حساب‌های ارانته به سادگی قابلیت تبدیل شدن به حساب اسلامی و حذف SWAP را داشته، اما این در حالی است که در کارگزاری آلپاری، تبدیل حساب به حساب اسلامی نیازمند دنبال کردن یک پروسه‌ی نسبتا سخت بوده و معاملات فقط برای 30 روز قابلیت حذف نرخ بهره را داشته و در روز 31ام، نرخ بهره مجددا حساب خواهد شد.

نمادهای معاملاتی ارائه شده در کارگزاری ارانته بسیار متنوع‌تر از آلپاری بوده و خصوصا در بخش سهام و شاخص بورس، آلپاری توان رقابت با ارانته را نخواهد داشت. به دلیل اینکه حساب ارانته بدون محدودیت به حساب اسلامی تبدیل می‌شود، این کارگزاری برای تریدرهایی که به دنبال معاملات بلند مدت و خصوصا معامله برروی سهام هستند، انتخاب برتری است. در حقیقت، ارانته یکی از کاندیدهای اصلی برای عنوان بروکر سهام است.

انتخاب نهایی

تیم تخصصی وبسایت آی آر بروکرز بر این باور است که کیفیت خدمات ارانته به مراتب بهتر از کارگزاری آلپاری بوده و امتیاز بسیار بالاتری را به کارگزاری Errante داده است. در حقیقت، ارانته در مدت بسیار کوتاهی توانسته جزو بهترین بروکرهای فعال در ایران و حتی در جهان شود. وبسایت‌های متعددی که در سطح جهانی عملکرد بروکرها را ارزیابی می‌کنند (از جمله اف ایکس امپایر)، ارانته را در صدر لیست بروکرهای ارزیابی شده قرار داده‌اند. این در حالی است که آلپاری در سطح جهانی، کمتر مورد تایید قرار گرفته است. اگرچه آلپاری بیشترین تعداد مشتریان در سطح جهانی را داشته و میزبان بیش از 2 میلیون تریدر از نقاط مختلف جهان است، اما متاسفانه نتوانسته کیفیت خدمات خود را در حد نام بزرگ خود حفظ نماید.

رتبه بندی بروکرهای فارکس در ایران

وبسایت آی آر بروکرز به عنوان مرجع ارزیابی بروکرهای فعال در ایران، عملکرد تمامی بروکرها را ارزیابی کرده و امتیازی به هر یک داده است. علاوه بر آن، در صورتیکه تردیر به دنبال یک استراتژی مشخص همانند اسکالپینگ، معامله طلا، معامله سهام و ... باشد، آی آر بروکرز می‌تواند بهترین بروکر را معرفی نماید. تیم پشتیبانی تخصصی این بروکر تا کنون کارگزاری‌های ویندزور، آلپاری، روبوفارکس، فیبوگروپ، ارانته، آمارکتس، آی تی بی، ویندزور و ... را رتبه‌بندی نموده و مزایا و معایب هر یک را بیان کرده است.

در ارزیابی این بروکرها، ملاک‌هایی همانند اعتبار (سابقه و رگوله)، تیم پشتیبانی فارسی زبان، تنوع نمادهای معاملاتی، سهولت واریز و برداشت، پلتفرم های معاملاتی، سرعت اجرای معاملات، امکان کپی تریدینگ، کیفیت کابینه شخصی، حداقل مبلغ سپرده، حداکثر اهرم قابل استفاده، ساعات پاسخگویی تیم پشتیبانی و ... لحاظ شده‌اند. در صورتیکه نیاز به مشاوره رایگان در خصوص فعالیت در فارکس دارید، کافی است که به وبسایت این مجموعه مراجعه کرده و یا صفحه اینستاگرام تخصصی irbrokers.com را دنبال نمایید.

ارسال نظر