نحوه قیمت گذاری بلیط هواپیما
رسانه کلیک - بسیاری از ما برای سفر از هواپیما استفاده می کنیم. برای آشنایی با نحوه قیمت گذاری بلیط هواپیما با این مطلب همراه ما باشید.
بسیاری از ما برای تعطیلات به مقاصد گردشگری دلخواهمان سفر میکنیم و یا برای انجام یک مأموریت کاری سفری هوایی را تجربه میکنیم. ممکن است زمانی که در وبسایتهای مختلف فروش آنلاین بلیط هواپیما جستجو کرده تا قیمتی که مد نظرمان است را بیابیم از خودمان بپرسیم قیمت بلیط هواپیما چطور تعیین میگردد؟ سؤال بسیار جالبی است. اگر مایلید تا با نحوهی قیمت گذاری بلیط هواپیما آشنا گردید با این مطلب از ایرپلین تیکت همراه شوید.
به نظر میرسد قیمتهای بلیط هواپیما گاهاً بدون دلیل مشخصی متغیر هستند و همیشه این چنین نیست که مسیرهای طولانیتر نسبت به مسیرهای کوتاهتر گرانتر باشند. اما جالب است بدانید چیزی که در به نظر ما تصادفی است در حقیقت از استراتژی خاصی به نام مدیریت درآمد ایرلاین پیروی میکند.
این استراتژی یک هدف را دنبال میکند: افزایش درآمد. تصمیم بر اساس الگوریتمی که نرخ بلیط هواپیما را با استفاده از اطلاعاتی از قبیل رزروهای گذشته، ظرفیت باقی مانده و میزان متوسط تقاضا برای یک مسیر و همینطور احتمال فروش صندلیهای بیشتر استفاده میشود اتخاذ میگردد.
ارزیابی نرخ سفر هوایی
در گذشته سفر در بیشتر مسیرهای بین المللی توسط یک شرکت هواپیمایی ملی انجام میگرفت و به همین دلیل رقابت خاصی بر سر نرخ بلیط هواپیما وجود نداشت که مسافران بخواهند آنرا در نظر بگیرند. اگرچه تغییر مقررات و حذف دولتها از چرخهی مورد نظر مسیر را برای ورود ایرلاینهای دیگر به بازار هموار کرد. در سالهای ابتدایی رقابت بسیار شدید بود. برخی از ایرلاینها پول زیادی از دست دادند و همین موضوع آنها را مجبور به ادغام شدن با یکدیگر کرد. تحلیلگران میگویند تمامی این اتفاقات صنعت را از یک اتحادیهی کاملاً منظم به اتحادیه ای بی نظم تغییر داد. اما مسئله این است که هیچ کدام از این عوامل رشد تقاضا برای سفرهای هوایی را متوقف نکرد.
تعداد مسافران ایرلاینها در سراسر جهان علی الخصوص در ده سال گذشته همچنان در حال رشد است. شاید بتوان دلیل این موضوع را رقابت ایرلاینها بر سر ارائهی پروازهای بیشتر به مقاصد مختلف دانست. به طور مثال در سالهای اخیر تعداد مسافران ایرلاینها به مقاصد داخلی که در گذشته نه چندان پر رفت و آمد محسوب میشدند مانند اهواز، افزوده شده است. امروزه اکثر ایرلاینها اهواز را در لیست مقاصد خود داشته و بلیط هواپیما اهواز را به فروش میرسانند. این موضوع برای شیراز نیز صادق است. شاید شیراز از جمله مقاصدی بود که بیشتر افراد ترجیح میدانند با اتومبیل شخصی به آن سفر کنند. اما این روزها به دلیل سرویسهای بیشتر و قیمتهای رقابتی، اکثر افراد هنگام سفر به این مقصد زیبای گردشگری ترجیح میدهند بلیط هواپیما شیراز را تهیه کرده و در کمترین زمان خود را به این شهر برسانند.
یکی از دلایل دیگری که در مبحث رشد تعداد متقاضیان سفرهای هوایی میتوان ذکر کرد رقابت ایرلاینها در ارائهی خدمات قابل توجه تر است. این موضوع علی الخصوص در پرواز به مقاصد پرطرفدار مصداق دارد. به طور مثال جزیرهی کیش در زمرهی محبوبترین مقاصد گردشگری به شمار میرود که تمامی شرکتهای هواپیمایی به آن پروازهای منظمی انجام میدهند. قیمت بلیط هواپیما کیش کاملاً رقابتی و البته در فصول مختلف سال متغیر است. اما ایرلاینها نیز همواره سعی میکنند در طول پرواز و حتی در فرودگاه به مسافران این مقصد زیبا خدمات قابل توجهی ارائه کنند.
نحوه قیمت گذاری مسیرهای هوایی
ایرلاینها غالباً برای تنظیم نرخ مسیر هوایی مسافران را به دو گروه تقسیم میکنند: تفریحی، کاری. نحوهی قیمت گذاری سفر در هر گروه کاملاً متفاوت است.
مسافرانی که به قصد تفریح سفر میکنند غالباً مدتی قبل (اکثراً چند ماه قبل) بلیط هواپیما خود را تهیه میکنند، اساساً ایرلاینها برای این گونه سفرها ابتدا نرخهای بالا تعیین میکنند. سپس قیمتها را بر اساس پاسخ بازار تنظیم میکنند.
برای مسیرهای بسیار رایج که مقاصد اقتصادی و تجاری تعریف میشوند، ایرلاینها قیمت را از پایین شروع کرده تا بتوانند حداقل ظرفیت هواپیما را پر کنند. و همینطور که زمان میگذرد برای مسافرانی که لحظه آخری بلیط میخرند قیمت افزایش مییابد.
هزینههای ترکیبی بلیط هواپیما مانند مالیات و نرخ سوخت غالباً زیاد متغیر نیستند، بنابراین در نحوهی قیمت گذاری بر آنها تمرکز خاصی نمیشود. در حقیقت این بخش از نرخ بلیط تقریباً به صورت اتوماتیک تعیین میشود. تکنولوژی است که به ایرلاینهای بزرگ اجازه داده تا نرخ پایه (نرخ اقتصادی) را با امکانات محدود ارائه دهند تا بتوانند با ایرلاینهای ارزان قیمت که خدمات حداقل دارند به رقابت بپردازند. همین نرخهای پایین است که به ایرلاینهای بزرگ اجازه میدهد تا در صفحهی اول نتایج موتورهای جستجو به نمایش درآیند. اما این فقط ایرلاینها نیستند که از قابلیتهای هوش مصنوعی استفاده میکنند. امروزه مسافران نیز به سایتهای زیادی دسترسی دارند که نرخها را زیر نظر دارد. همین موضوع باعث توانایی کابران در مقایسهی قیمتها و انتخاب بهترین قیمت میشود. یکی از معتبرترین وبسایتهای فروش آنلاین بلیط هواپیما ایرپلین تیکت است که در کمترین زمان لیست کاملی از پروازها به مقصد مورد نظر و قیمتهای متفاوت ایرلاینها را به نمایش میگذارد.
نظرها