سود ۱۰۰ میلیون سپرده چقدر است؟ نحوه محاسبه سود بانکی

محاسبه سود بانکی سپرده‌ها، اولین قدم برای سپرده‌گذاری محسوب می‌شود. به همین دلیل در این گزارش به بررسی نحوه محاسبه سود بانکی برای انواع سپرده‌ها پرداخته‌ایم.

سود ۱۰۰ میلیون سپرده چقدر است؟ نحوه محاسبه سود بانکی

یکی از راهکارهای معمول که افراد ریسک‌گریز برای حفظ سرمایه خود انتخاب می‌کنند، سپرده‌گذاری در بانک است. اما شاید مهم‌ترین مولفه برای این افراد، سودی باشد که از سپرده‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت خود دریافت می‌کنند. به همین دلیل است که محاسبه سود بانکی اولین قدم برای انتخاب نوع سپرده و بانک برای سپرده‌گذاری است.

امروزه سایت‌های بسیاری وجود دارند که سود بانکی را بی‌دردسر و تنها با وارد کردن مقدار مورد نظر برای پس‌انداز و درصد سود محاسبه می‌کنند. با این وجود ممکن است برخی افراد بخواهند میزان سودی که از سپرده‌های خود دریافت می‌کنند را به طور دستی محاسبه کنند و یا حداقل نحوه محاسبه سود بانکی را بدانند. به همین دلیل، در این گزارش به بررسی نحوه محاسبه سود بانکی برای سپرده‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت پرداخته‌ایم.

سپرده‌های کوتاه‌مدت بانکی برای مبالغی هستند که زیر یک سال سپرده‌گذاری می‌شوند و بانک‌ها معمولا سودی کمتر از سپرده‌های بلندمدت به آنها می‌دهند.

سود بانکی برای سپرده‌های کوتاه‌مدت بر اساس مبلغ سپرده در طول یک ماه محاسبه می‌شود. همچنین از آنجا که این سپرده‌ها به طور معمول روزشمار هستند، علاوه بر مبلغ سپرده و‌ نرخ مصوب سود سپرده، در نظر گرفتن تعداد روزهای ماه نیز حائز اهمیت است.

با این تفاسیر، سود سپرده‌های کوتاه‌مدت به شرح زیر محاسبه می‌شود:

۳۶۵ روز سال ÷ (مدت به روز) × (نرخ سود) × (مبلغ سپرده‌گذاری) = سود سپرده‌های کوتاه‌مدت (روزشمار)

برای مثال اگر فردی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را برای یک ماه ۳۰ روزه در بانکی که به سپرده‌های کوتاه‌مدت خود پنج درصد سود می‌دهد، سپرده‌گذاری کند، در پایان این یک ماه حدود ۴۱۱ هزار تومان سود دریافت می‌کند.

۳۶۵ ÷ (۳۰ × %۵ × ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) = ۴۱۱٫۰۰۰

محاسبه سود سپرده بلندمدت

افرادی که برای مدتی بیش از یک سال به پول خود نیاز ندارند، می‌توانند با سپرده‌گذاری بلندمدت، از مزیت این نوع سپرده که نرخ سود بیشتر آن است، استفاده کنند. البته اگر این افراد بخواهند پیش از موعد ذکر شده در قرارداد، پول خود را از حساب خارج کنند، باید جریمه‌ای به بانک بپردازند که معمولا به آن نرخ شکست می‌گویند.

محاسبه سود سپرده بلندمدت، ساده‌تر از سود سپرده کوتاه‌مدت است و کافی‌ست مبلغ سپرده را در نرخ سود سالانه سپرده ضرب کنیم. برای محاسبه سود ماهانه نیز می‌توان عدد حاصل شده را بر ۱۲ تقسیم کرد.

نرخ سود × مبلغ سپرده = سود سپرده یک ساله

سود سپرده یک ساله ۱۲= سود سپرده ماهانه

برای مثال، اگر شخصی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان را برای یک سال در بانکی که به سپرده‌های بلند‌مدت خود ۲۰ درصد سود می‌دهد سپرده‌گذاری کند، در پایان این یک سال ۲۰ میلیون تومان و در هر ماه حدود یک میلیون و ۶۷۰ هزار تومان سود دریافت می‌کند.

منبع: شهرخبر

ارسال نظر