کارمزدهای جدید صدور انواع ضمانت‌نامه بانکی چقدر است؟

بانک مرکزی یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه حداکثر میزان کارمزد خدمات بانکی ریالی و الکترونیکی را پس از سه سال از ابلاغ آخرین بخشنامه به روزرسانی و تعدیل کرد.

کارمزدهای جدید صدور انواع ضمانت‌نامه بانکی چقدر است؟

بر اساس دستورالعمل ضمانت‌نامه بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک‌ها و موسسات اعتباری، می‌توانند به درخواست ضمانت‌خواه و پس از اخذ وثایق کافی از وی، اقدام به صدور ضمانت‌نامه کنند. از ضمانت نامه‌های بانکی برای وثیقه در دادگاه به عنوان تعهد پرداخت، شرکت در مناقصه و مزایده، حسن انجام تعهد، پیش پرداخت و موارد دیگری استفاده می‌شود.

طبق بخشنامه جدید کارمزد خدمات بانکی و ریالی، حداکثر مبلغ کارمزد صدور ضمانت‌نامه در مقابل ۱۰۰ درصد سپرده نقدی ۶۵۰ هزار ریال مقطوع و در مقابل حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز، سپرده مدت‌دار ریالی و سپرده مدت‌دار ارزی ۰.۵ درصد مبلغ در سال و حداقل به اندازه ۶۵۰ هزار ریال است.

کارمزد صدور ضمانت‌نامه در مقابل طلا نیز ۰.۷۵ درصد مبلغ در سال و حداقل به اندازه ۶۵۰ هزار ریال است. در ضمانت‌نامه طلا، مبنای محسابه کارمزد حداکثر تا ۸۰ درصد ارزش روز سکه طلا، شمش طلا و سایر مصنوعات طلای قابل قبول است.

کارمزد صدور ضمانت‌نامه در مقابل اوراق بهادار بدون ریسک (انواع اوراق مشارکت و صکوک منتشره یا دارای تضمین دولت، بانک مرکزی و موسسات اعتباری مجار، اوراق گواهی سپرده خاص و عام با اجاره انتشار از بانک مرکزی توسط موسسات اعتباری مجاز) ۰.۵ درصد مبلغ در سال و حداقل ۶۵۰ هزار ریال است.

کارمزد صدور صمانت‌نامه در مقابل سایر اوراق بهاردار نیز ۱ درصد مبلغ در سال و حداقل به میزان ۶۵۰ هزار ریال است.

بانک‌ها برای صدور ضمانت‌نماه در مقابل سفته معتیر نیز ۲.۲۵ درصد مبلغ را در سال دریافت می‌کنند. حداقل کارمزد برای این خدمات ۶۵۰ هزار ریال است.

کارمزد صدور المثنی ضمانت نامه‌های بانکی ۶۵۰ هزار ریال و کارمزد تمدید و تجدید ضمانت‌نامه نیز برابر با نرخ صدور ضمانت‌نامه‌ها و حداقل ۶۵۰ هزار ریال است.

فهرست نرخ جدید برای صدور انواع ضمانت‌نامه در جدول زیر قابل مشاهده است.

منبع: ایبنا

ارسال نظر