از سریال تاریخی مست عشق ساخته حسن فتحی چه می‌دانیم؟

مراحل ساخت سریال تاریخی مست عشق (Drunk in Love) به کارگردانی حسن فتحی تقریبا تمام شده است. به همین خاطر قصد داریم در ادامه به داستان، حواشی و بیوگرافی بازیگران و عوامل سريال بپردازیم.

از سریال تاریخی مست عشق ساخته حسن فتحی چه می‌دانیم؟

مست عشق | فیلم یا سریال؟

زمزمه ساخت فیلم یا بهتر بگوییم سریال مست عشق سال‌هاست که بر سر زبان‌ها افتاده و مردم بی‌صبرانه در انتظار تماشای آن هستند. حسن فتحی، کارگردان خوش آوازه کشورمان ابتدا قرار بود این اثر را در قالب یک فیلم سینمایی به روی پرده نقره‌ای رنگ بفرستد. اما با نزدیک شدن به تاریخ اکران، اخبار ضد و نقیضی درباره پخش آن به صورت یک سریال چند قسمتی به گوش می‌رسد.

با شیوع ویروس کرونا، فرایند ساخت فیلم بارها به تعویق افتاد و سبب ایجاد ناهماهنگی بین دست‌اندرکاران ایرانی و ترکیه‌ای شد. شایعات اخیر حاکی از آن هستند که مست عشق به یک شبکه ماهواره‌ای فروخته شده و فعلا خبری از اکران آن در ایران نیست. ظاهرا این امر واکنش فتحی و تهیه‌کننده فیلم یعنی مهران برومند را نیز برانگیخته است. عده‌ای می‌گویند اختلافات به جایی رسیده که ممکن است کار به دادگاه قضایی بکشد.

به هر حال سابقه درخشان فتحی در امر کارگردانی و حضور ستارگان مطرح ایرانی و ترکیه‌ای نظیر شهاب حسینی ، پارسا پیروزفر، هانده ارچل و ابراهیم چلیک کول و البته موضوع نام و جذاب فیلم، باعث شده تا علاقه‌مندان سینما برای دیدن آن لحظه‌شماری کنند و چندان تحت تأثیر حواشی مخرب قرار نگیرند.

عوامل مست عشق

موسیقی این اثر باشکوه حاصل همکاری همایون شجریان و سهراب پورناظری است. البته برخی هنرمندان ترکیه‌ای نیز در ساخت این قطعه حضور دارند و مراحل ضبط آهنگ نیز در ترکیه انجام می‌شود.

داستان سریال مست عشق

مست عشق یک سريال تاریخی است که بخشی از زندگی جلال‌الدین محمد بلخی معروف به مولانا، مولوی یا رومی (پارسا پیروزفر) و داستان آشنایی او با شمس تبریزی (شهاب حسینی) را روایت می‌کند. مسائل و مشکلاتی که این دو در جامعه و محیط خانواده داشته‌اند نیز به خوبی در سريال گنجانده شده است.

ملاقات مولانا با شمس در سن 38 سالگی و ارادت ویژه‌اش به او، باعث شد اشعارش رنگ و بوی دیگری پیدا کنند و به مفاهیم عرفانی نزدیک‌تر شود. به همین خاطر است که گفته می‌شود فیلم بار معنایی بسیاری دارد و از این نظر یک سر و گردن از سایر آثار تاریخی بالاتر است. ارج و قرب شمس نزد مولوی کم‌کم حسادت مریدان را بر می‌انگیزد و همین مسئله باعث می‌شود وی از قونیه نقل مکان کند.

عمده آثار حضرت مولانا به زبان مادری یعنی فارسی سروده شده‌اند اما در نوشته‌هایش نشانه‌هایی از زبان‌های ترکی، عربی و یونانی نیز به چشم می‌خورد. وی تأثیر بسزایی در ادبیات ایران و جهان داشته و بارها مورد ستایش اهل فن قرار گرفته است.

معرفی بازیگران ایرانی

پارسا پیروزفر

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم بازیگران سرشناسی در سریال مست عشق به روی صحنه رفته‌اند. پارسا پیروز فر، هنرمند کهنه‌کار سینما، تلویزیون و تئاتر در نقش مولانا ظاهر شده است. وی چه در جشنواره‌های داخلی و چه در جشنواره‌های بین‌المللی، جوایز و افتخارات بسیاری را کسب کرده است. از مهم‌ترین آثار موجود در کارنامه هنری پیروزفر می‌توان به فیلم «نقاب»، «اشک سرما»، «مهمان مامان»، سریال در «چشم باد» و تئاتر «ماتریوشکا» اشاره کرد.

شهاب حسینی

شهاب حسینی دیگر هنرمند مطرح کشورمان نیز نقش شمس تبریزی را بر عهده دارد. وی تا کنون بیش از 20 جایزه را در جشنواره‌های داخلی و خارجی از آن خود کرده و به همین خاطر یکی از پرافتخارترین بازیگران ایرانی محسوب می‌شود.

حسینی در جشنواره فیلم برلین 2011 توانست رقبای خود را کنار زده و جایزه خرس نقره‌ای را (برای بازی در فیلم جدایی نادر از سیمین) با خود به خانه ببرد. وی همچنین به خاطر بازی بی‌نقص خود در فیلم «فروشنده» موفق به دریافت جایزه نخل طلایی در جشنواره کن شد و یک سال بعد، مدال طلایی بهترین دستاورد هنری دانشگاه ALU کالیفرنیا را نیز (برای نمایش اعتراف) به دست آورد. «ساکن طبقه وسط»، «حوض نقاشی»، «پرسه در مه»، «شوق پرواز» و «تعبیر خواب»، از دیگر آثار شناخته شده در کارنامه هنری حسینی هستند.

حسام منظور

حسام منظور از دیگران بازیگران ایرانی در مست عشق است که بیشتر به خاطر بازی در نقش شازده ارسلان در سریال «بانوی عمارت شهرت» دارد. وی به عنوان حسام‌الدین چلبی، عارف و ارباب طریقت به روی صحنه می‌رود.

بازیگران ایرانی مست عشق

معرفی بازیگران خارجی سریال مست عشق

هانده ارچل

هانده ارچل بازیگر معروف ترکیه‌ای نقش کیمیا خاتون، دختر مولوی را بازی می‌کند. مخاطبان ایرانی بیشتر او را از سریال‌هایی مانند «عشق حرف حالیش نمی‌شه» و «دختران آفتاب» را به خاطر می‌آورند. این هنرمند دو رگه ترکیه ای-آلمانی با 27 سال سن، بیشترین تعداد فالوور را بین بازیگران ترک دارد و سفیر تجاری لورئال پاریس در ترکیه است.

ابراهیم چلیک کول

ابراهیم چلیک کول یکی دیگر از بازیگران حاضر در سریال مست عشق است که عمده شهرت خود را مدیون بازی در سریال «عشق سیاه و سفید» است. وی فعالیت حرفه‌ای خود را از سال 2009 و با حضور در فیلم «پارس نارکوتر» آغاز کرده و پیش از آن بازیکن بسکتبال بوده است. چلیک کول در نقش اسکندر به روی صحنه می‌رود.

بنسو سورال

بنسو سورال نقش مریم را در سریال مست عشق دارد. وی خواهر کوچک‌تر هانده سورال (بازیگر) بوده و پس از تحصیل در رشته گرافیک، یعنی در سال 2012 وارد دنیای بازیگری شده است. سریال «نفوذی» مهم‌ترین اثر موجود در کارنامه بنسو به شمار می‌آید.

بوراک توزکوپاران

سلطان ولد فرزند ارشد مولانا و جانشین او در طریقت مولویه است که بوراک توزکوپاران نقش او را ایفا می‌کند. این هنرپیشه 29 ساله فعالیت هنری خود را از سال 2011 آغاز کرده و در یک گروه موسیقی به نام پروانه نیز فعالیت دارد. وی پس از بازی در سریال «گوزل» توانست نام خود را بیشتر بر سر زبان‌ها بیندازد.

سلما ارگچ

سلما ارگچ بازیگر سرشناس ترکیه ای-آلمانی است که در سریال مست عشق نقش کرا خاتون، همسر مولانا را بر عهده دارد. وی علاوه بر بازیگری، در حوزه‌های طراحی و پزشکی نیز فعالیت می‌کند. اغلب مخاطبان ایرانی سلما را به خاطر بازی در سریال «حریم سلطان» و «عاصی» می‌شناسند.

بوران کوزوم

بوران کوزوم در نقش پسر کوچک‌تر مولوی یعنی علاءالدین به روی صحنه می‌رود. وی که فارغ‌التحصیل رشته تئاتر است، فعالیت هنری خود را نیز از همان تئاتر شروع کرد اما سپس وارد عرصه سینما و تلویزیون شد. «وطنم تویی» یکی از معروف‌ترین آثار موجود در کارنامه بوران بوده که جایزه بهترین بازیگر نقش اول تلویزیون را نیز برای او به ارمغان آورده است. ماه پیکر و تپه شاهین نیز از دیگر سریال‌های او هستند.

بازیگران ترکیه ای مست عشق

مست عشق چه به صورت فیلم و چه به صورت سریال در آینده نزدیک به نمایش در می‌آید. به نظر شما آیا این اثر تاریخی ارزشمند می‌تواند انتظارات بینندگان را برآورده کند؟ لطفا دیدگاه خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر