واکنش هنرمندان جهان به حمله نظامی روسیه به اوکراین چه بود؟

شماری از هنرمندان نسبت به حمله نظامی روسیه به اوکراین واکنش نشان دادند.

واکنش هنرمندان جهان به حمله نظامی روسیه به اوکراین چه بود؟

حمله نظامی روسیه به اوکراین که از دو روز قبل به این طرف جدی‌تر شده و حملات موشکی و زمینی را هم در پی داشته است،‌ با واکنش‌های مختلفی از سوی چهره‌های مختلف جهانی روبه‌رو شده است.

هرچند بسیاری از مردم و به ویژه مردم اوکراینی حمایت کشورهای مختلف و به ویژه آمریکا و انگلیس را کافی نمی‌دانند و به نظرشان واکنش‌هایشان نسبت به این اقدام روسیه چندان جدی نبوده است، با این حال این تعدی‌گری و تجاوز نظامی از سوی کشوری به کشور دیگر، واکنش بسیاری از چهره‌های هنری را هم به دنبال داشته است.

دیوید لینچ: هرچه بکاری درو خواهی کرد

از جمله این افراد، دیوید لینچ است که روز گذشته در پیام ویدیویی خود در کانال یوتیوبش به پوتین تاخت.

کارگردان مطرح آثاری چون «مرد فیل‌نما»، «در قلب وحشی»، «بزرگراه گمشده»، «جاده مالهالند» و همچنین سریال معروف «توئین پیکس» در این ویدیو خطاب به پوتین گفت: «اگر بتوانم چیزی به آقای پوتین بگویم، این است که ما به عنوان یک انسان مسئول این هستیم که چگونه با همنوعان خود رفتار کنیم و یک قانون طبیعت وجود دارد؛ قانونی سخت و سریع. هیچ حفره‌ای و هیچ راه گریزی وجود ندارد و این قانون این است: هرچه بکارید، درو خواهید کرد و در حال حاضر، آقای پوتین، شما در حال کاشت مرگ و ویرانی هستید و همه‌چیز به عهده شماست.»

لینچ ادامه داد: «اوکراینی ها به کشور شما حمله نکردند. شما به کشورشان حمله کردید و این‌همه مرگ و ویرانی برمی‌گردد و به دیدارت خواهد آمد. توصیه من به شما این است؛ خودت را نجات بده. اوکراینی‌ها را نجات بده، این دنیا را نجات بده. با همسایه‌های خود کنار بیا. شروع به ایجاد دوستی کن. ما یک خانواده جهانی هستیم. دیگر جایی برای این نوع پوچی وجود ندارد. این حمله را متوقف کنید. بیایید باهم کار کنیم تا همه کشورهای این دنیا بتوانند در صلح زندگی کنند و مشکلاتی را که باهم داریم حل کنیم. بیایید واقعی شویم.»

آنجلینا جولی:‌ دست به دعا برداشته‌ام

همچنین آنجلینا جولی، دیگر بازیگر سرشناس که نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان هم هست، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «چون بسیاری از شما، برای مردم اوکراین دست به دعا برداشته‌ام. من و همکارانم در کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، تمام تلاش خود را بر این امر متمرکز کرده‌ایم که تمام آوارگان این رویداد از حفاظت و حقوق اساسی انسانی برخوردار شوند؛ آن‌هایی که از تلفات انسانی و مردمی برای حفظ جانشان و یافتن امنیت خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند، گزارش‌هایی به ما رسیده است. هنوز خیلی زود است تا بفهمیم چه روی خواهد داد، اما بدون مبالغه این لحظه‌ای مهم برای مردم اوکراین و حاکمیت قانون در سطح بین‌الملل است.»

شان پن در اوکراین مستند می‌سازد

شان پن، بازیگر اسکاری آثاری چون «میلک» و «رودخانه مرموز» از جمله چهره‌هایی است که ترجیح داده فقط به صدور بیانیه اکتفا نکند و در عوض شخصا در میدان جنگ حضور پیدا کرده است.

شان پن که این روزها در اوکراین به سر می‌برد و حتی دیداری هم با زلنسکی رییس‌جمهور این کشور داشته است، از مناطق بمباران شده بازدید کرده و قرار است فیلمی مستند در خصوص این حمله بسازد.

واکنش هنرمندان جهان به حمله نظامی روسیه به اوکراین

دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین با انتشار متنی حضور پن در اوکراین برای ساخت این مستند را ستوده و این‌طور گفته است: «شان پن به اوکراین آمده است تا وقایع جاری را ضبط کند و حقیقت حمله نظامی روسیه به اوکراین را به جهانیان نشان دهد. پن شجاعتی دارد که بسیاری به ویژه برخی سیاست‌مداران غربی فاقد آن هستند.»

مایکل مور: همه جنگ‌ها را متوقف کنید

مایکل مور، مستندساز جنجالی آمریکایی که بارها مستندهایی در ضد دولت بوش ساخته است هم در صفحه اینستاگرام خود چند عکس از سریال « چرنوبیل (Chernobyl) به اشتراک گذاشت و نوشت: «آه، چرنوبیل. یکی از شگرف‌ترین لحظات تاریخ اوکراین وقتی که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود. خوب است که می‌بینیم روسیه دوباره کمک می‌کند. البته که روسیه باید خشمگین شود اگر اوکراین را بخشی از ناتو کنیم. یعنی ما چه واکنشی نشان می‌دادیم اگر شوروی مکزیک یا کانادا را عضو پیمان ورشو می‌کرد، یا اگر روسیه سعی می‌کرد موشک‌های هسته‌ای در کوبا مستقر کند. طاقت نمی‌آوردیم!»

مایکل مور ادامه داد:‌ «همه جنگ‌ها را متوقف کنید. هیچ نیروی آمریکایی در هیچ‌جا مستقر نشود. پوتین به کمی مشاوره روانی نیاز دارد. مردم کشور شما بزرگ‌ترین فداکاری‌ها را در جنگ جهانی دوم کردند، ۲۷ میلیون کشته دادند. بدون شما نمی‌توانستیم هیتلر را شکست دهیم. ما در این کشور هیچ‌گاه به اندازه کافی قدردان تلفات و رنج‌های شما نبودیم و بعد خدا را شکر بابت گورباچف نابغه که به جنگ سرد و تهدید نابودی هسته‌ای میان ما پایان داد.»

اشتون کوچر، بازیگر آمریکایی که همسرش میلا کونیس اصالتا اکراینی است هم دیگر بازیگری بود که نسبت به این جنگ واکنش نشان داده و با بازنشر کردن پرچم اکران در صفحه توییتر خود، حمایتش را از مردم این کشور اعلام کرد.

به نظر می‌رسد در روزهای آینده شاهد واکنش‌های گسترده‌تر ستاره‌های سرشناس به این اقدام خصمانه دولت پوتین باشیم.

ارسال نظر