مارول، دیزنی و سونی در خطر از دست دادن مالکیت ابرقهرمانان

دیروز خبری منتشر شد که نشان می‌داد وراث خالقین شخصیت‌های مارولی یک پرونده حقوقی علیه مارول، دیزنی و سونی تشکیل داده‌اند. این پرونده می‌تواند مالکیت حقوقی ابرقهرمانان را از این شرکت‌ها بگیرد.

مارول، دیزنی و سونی در خطر از دست دادن مالکیت ابرقهرمانان

مارول، دیزنی و سونی در خطر از دست دادن ابرقهرمانان

روز گذشته خبری منتشر شد که جهان ابرقهرمانان کتاب‌های کمیک را در شوک فرو برد. وارثین خانواده‌های خالقین شخصیت‌های مارول، پرونده‌ای تشکیل داده‌اند که حق انتشار ابرقهرمانان را از شرکت‌های مارول، دیزنی و سونی بگیرند.

وارثین خانواده‌های استن لی، استیو دیتکو، دان هِک، دان ریکو و جین کولان در صدد این موضوع هستند که تمام حق مالکیت شخصیت‌های خلق شده توسط این نویسندگان را تصاحب کنند. ابرقهرمانانی چون اسپایدرمن، دکتر استرنج، آیرون من، هاوک آی و اَنت من از جمله شخصیت‌هایی هستند که توسط افراد ذکر شده خلق شده است.

شرکت دیزنی در سال ۲۰۰۹ شرکت مارول و شخصیت‌های کمیک‌ بوکی این کمپانی بزرگ را خریداری کرد. با خرید مارول، دیزنی حق مالکیت داستان‌های ابرقهرمانان را کسب کرد. پس از این اتفاق، شاهد خلق جهان سینمایی مارول معروف به MCU بودیم که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سینمایی ۱۰ سال اخیر بوده است.

شرکت سونی هم حق مالکیت اسپایدرمن و تمامی شخصیت‌های این مجموعه از جمله ونوم را برعهده دارد. در این سال‌ها شاهد انتشار فیلم، انیمیشن و بازی‌های ویدیویی با محوریت اسپایدرمن توسط این شرکت ژاپنی بودیم. گفتنی است، تمامی این آثار زیر نظر شرکت مارول انجام شده است.

استن لی خالق اسپایدرمن استن لی خالق اسپایدرمن

سرنوشت ابرقهرمانان چه خواهد شد؟

با شکایت و تشکیل پرونده وارثین خالقین ابرقهرمانان مارول، قرار است دادگاهی با این موضوع در کشور آمریکا برگزار شود. اگر دادگاه به نفع وارثین رأی مثبت دهد، تمام مالکیت شخصیت‌های مارول به نویسندگان اصلی ابرقهرمانان یا خانواده آنان برمی‌گردد.

با این اتفاق،‌ شرکت‌های مارول، دیزنی و سونی در ماه ژوئن سال ۲۰۲۳ مالکیت کامل شخصیت‌های کمیک بوکی را از دست خواهند داد. وارثین خانواده استن لی و استیو دیتکو تاکنون اظهار نظری درباره این پرونده حقوقی نکرده‌اند.

با این تفاسیر، آینده دنیای سینمایی مارول و بازی‌های ویدیویی مرد عنکبوتی در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است. به طوری که، اسپایدرمن و دکتر استرنج به عنوان اصلی‌ترین ابرقهرمانان فاز چهارم MCU هستند که اتفاقات آینده این جهان با محوریت آنها رخ می‌دهد.

باید منتظر بمانیم تا ببینیم وارثین نویسندگان ابرقهرمانان چه برنامه‌ای برای این شخصیت‌ها دارند. احتمال این وجود دارد شرکت‌های مارول، دیزنی و سونی پیش از شروع دادگاه مذاکراتی با نماینده خانواده‌ها داشته باشند و بر سر مباحث حقوقی ابرقهرمانان به یک توافق جامع برسند.

نظر شما درباره شکایت حقوقی وارثین استن لی و استیو دیتکو چیست؟ آیا باید با این ابرقهرمانان خداحافظی کنیم؟ لطفا نظرات خود را با کلیک در میان بگذارید.

ارسال نظر