تعویق پخش سریال جیران | اصلاحات ساترا چه بود؟

درحالی‌که اعلام شده بود قرار است نخستین قسمت سریال جیران صبح جمعه 24 دی‌ماه پخش شود، روابط عمومی این مجموعه و نیز فیلیمو از تعویق پخش سریال جیران به دلیل برخی مشکلات خبر دادند.

تعویق پخش سریال جیران | اصلاحات ساترا چه بود؟

سریال نمایش خانگی جیران به کارگردانی حسن فتحی و تهیه‌کنندگی اسماعیل عفیفه، از جمله سریال‌های پربازیگر شبکه نمایش خانگی محسوب می‌شود که به دلایلی چون سابقه موفق فتحی در ساخت آثار تاریخی و نیز حضور اسامی نام‌آشنا، بسیاری منتظر تماشای این سریال هستند.

بهرام رادان، پریناز ایزدیار، امیر جعفری، امیرحسین فتحی، بابک حمیدیان، رعنا آزادی‌ور، گلاره عباسی، مریلا زارعی، پاشا جمالی، رویا تیموریان، ستاره پسیانی، سمیرا حسن‌پور، غزل شاکری، مهدی پاکدل، نهال دشتی و هومن برق‌نورد از جمله بازیگران سریال جیران هستند که هرکدام مخاطبان و علاقه‌مندان خاص خود را دارند.

آن‌طور که در خلاصه داستان سریال جیران اعلام شده، این مجموعه به مقطعی از تاریخ کشور پرداخته و حواشی زندگی ناصرالدین شاه قاجار را به تصویر می‌کشد.

اطلاعیه فیلیمو، جوابیه ساترا

درحالی‌که خیلی‌ها دیروز (24 دی‌ماه) منتظر پخش اولین قسمت از سریال جیران بودند و مراسم رونمایی از این سریال نیز چند روز پیش با حضور عوامل آن در هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شده بود، پخش‌کننده‌ی اینترنتی سریال جیران (فیلیمو) به دلیل «ملاحظات ‌نهاد ناظر در خصوص ممیزی»، از تعویق پخش سریال جیران خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: «انتشار سریال جیران که قرار بود جمعه ٢۴ دی پخش شود، حداکثر تا هفته آینده -یک بهمن- به تاخیر افتاد.»

فیلیمو تاکید کرد: «۴٨ ساعت قبل از پخش سریال، نامه‌ای خلاف روال و فرآیند‌های معمول ساترا به فیلیمو ارائه شد که مشتمل بر ملاحظاتی جدید در خصوص ممیزی این سریال نسبت به سریال‌های دیگر بود که طبق قواعد اداری و حقوقی، این موارد عطف‌ به‌ماسبق نمی‌‌‌شود و طبیعتا نباید مشمول قسمت یک این سریال می‌شد. کما اینکه اصلاحات ساترا در خصوص قسمت اول این سریال از سوی تیم تولید در موعد مقرر، مورد اعمال قرار گرفته بود. فیلیمو امید داشت تا با توجه به موارد مطرح شده و مذاکراتی که تا ١٢ ساعت قبل از زمان انتشار با ساترا داشت، بتواند قسمت اول را در تاریخ و زمان مقرر منتشر کند، اما به دليل برخی ملاحظات ‌نهاد ناظر در خصوص ممیزی این سریال، پخش آن حداکثر تا یک هفته به تاخیر افتاد.»

همچنین سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در توضیح این اتفاق چنین اعلام کرد:

  1. حمایت از زیست‌بوم رسانه‌های آنلاین و توسعه محتوای بومی و ایرانی، همواره راهبرد کلیدی ساترا بوده است. برای نیل به آن، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و منسجم در زنجیره ارزشی تولید تا انتشار محتوا و همچنین حمایت از فعالیت‌های قانونی هنرمندان هستیم.
  2. سریال جیران از اولین تجربه‌های بخش خصوصی در تولید سریال‌های تاریخی عظیم است که می‌تواند نقش بسزایی در توسعه زیست‌بوم محتوای بومی و بازاریابی بین‌المللی محصولات فرهنگی ایران داشته باشد.
  3. ناظر به این دیدگاه و با توجه به این‌که تولید سریال جیران هنوز به اتمام نرسیده است، توصیه راهبردی ساترا با توجه به حساسیت‌ها و پیچیدگی‌های محتوایی سریال به رسانه فیلیمو، برنامه‌ریزی دقیق انتشار، انجام هماهنگی‌ها و تعاملات لازم در مسیری مطمئن و پرهیز از اختلال در روند پخش است و این برنامه‌ریزی در تعامل سازنده رسانه و ساترا شکل گرفته است. لذا تصمیم ساترا مبنی بر به تاخیر انداختن قسمت اول سریال، به رسانه فیلیمو ابلاغ شده است.
  4. همچنین با توجه به ادعاهای مربوط به نقض حقوق مالکیت فکری در سریال جیران، با توجه به عدم تمایل شاکی به ادامه رسیدگی توسط ساترا، موضوع تا زمان ثبت درخواست رسیدگی از سوی عوامل تولید سریال آهوی من مارال یا ارائه حکم قضایی، در ساترا مسکوت مانده و انتشار یا عدم انتشار سریال جیران، ارتباطی با آن ادعا ندارد.
  5. امید است با حل مسائل باقی‌مانده طی روزهای آینده، امکان پخش سریال مذکور مهیا شود و بر همین اساس پیشنهاد ساترا به رسانه فیلیمو این است که اقداماتی را در جهت احقاق حقوق کاربرانی که اقدام به خرید اشتراک کرده‌اند به انجام رساند.

گفتنی است فیلیمو در اطلاعیه خود، از تمدید اشتراک 3 روزه مشترکانی خبر داد که در این مدت، جهت تماشای سریال جیران، اقدام به خرید اشتراک کرده بودند.

همه ناصرالدین شاه‌های شبکه نمایش خانگی

درحالی‌که پخش‌کننده اینترنتی سریال جیران، در اطلاعیه خود اشاره‌ای به شکایت به دلیل نقض حقوق فکری از سازندگان این مجموعه اشاره نکرده است، با این حال ساترا در اعلامیه‌اش این نکته را مورد اشاره قرار داده است.

در ماه‌های اخیر، به طور همزمان چند سریال در شبکه نمایش خانگی با محوریت دوران و شخصیت ناصرالدین شاه قاجار کلید خوردند که همان زمان هم برای بسیاری ایجاد سوال کرده بود.

قبله عالم از جمله این سریال‌ها بود که به کارگردانی حامد محمدی و با بازی حامد کمیلی در نقش ناصرالدین شاه قاجار، مدتی پیش پخش خود را آغاز کرد، اما آن سریال هم به دلیل ممیزی‌های بیش از اندازه ساترا، به صورت زودتر از موعد به پایان رسید.

حالا جیران با بازی بهرام رادان در نقش ناصرالدین شاه و آهوی من مارال با بازی حسن معجونی در همین نقش، 2 سریالی هستند که در انتظار پخششان هستیم و به نظر می‌رسد همین مشابهت در داستان و همزمانی پخش، مشکلاتی را برای هر 2 مجموعه ایجاد کرده است.

ارسال نظر