بررسی حضور خواننده ها در سریال های شبکه نمایش خانگی | وام گرفتن مخاطب از موسیقی؟

حضور خواننده ها در سریال های شبکه نمایش خانگی این روزها به اتفاقی پرتکرار تبدیل شده است؛ اما چرا کارگردان‌ها به استفاده از خواننده‌ها روی آورده‌اند و چه هدفی را دنبال می‌کنند؟

بررسی حضور خواننده ها در سریال های شبکه نمایش خانگی | وام گرفتن مخاطب از موسیقی؟

با شدت گرفتن ساخت سریال‌های نمایشی برای شبکه نمایش خانگی (VODها)، رقابت اصلی این سریال‌ها نه بر سر داستان جذاب و گیرا و کیفیت ساخت، که بر سر جلب حضور ستاره‌ها درگرفته است و هر مجموعه‌ای می‌کوشد با در کنار هم نشاندن ستاره‌های معروف و نامدار و حک کردن تصویرشان در کنار هم روی بیلبوردها، برای مجموعه‌اش -و صدالبته پلتفرمی که آن مجموعه بر بستر آن پخش می‌شود- بازارگرمی و جذب مخاطب کند.

بر این اساس این روزها کمتر بازیگر مشهوری را می‌توان پیدا کرد که تاکنون دست‌کم در یکی از سریال‌های شبکه نمایش خانگی ایفای نقش نکرده باشد و این وسوسه به حدی است که حتی بازیگران گزیده‌کار تئاتر و سینما هم به حضور در این مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی روی آورده‌اند.

اما در میان اتفاقی که جالب‌تر است و جلب توجه بیشتری می‌کند، حضور خواننده ها در سریال های شبکه نمایش خانگی است.

چه خواننده‌هایی در سریال‌ها بازی می‌کنند؟

فرزاد فرزین در سریال «ملکه گدایان» به کارگردانی حسین سهیلی‌پور، امیر مقاره (خواننده گروه ماکان‌بند) در سریال « جزیره » به کارگردانی سیروس مقدم و سیروان و زانیار خسروی در سریال « حرفه‌ای » به کارگردانی مصطفی تقی‌زاده از جمله خواننده‌هایی هستند که اخیراً به بازی در مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی روی آورده‌اند و استعدادهای خودشان را در این عالم جدید محک می‌زنند.

خواننده ها در سریال های شبکه نمایش خانگی

علاوه بر این چهره‌ها، می‌توان به افرادی چون رضا یزدانی که سابقه بازی در چندین فیلم سینمایی را در کارنامه دارد و نیز بازیگرانی که حضور در عالم موسیقی و انتشار آلبوم را در کارنامه دارند هم اشاره کرد؛ افرادی چون محمدرضا گلزار، بهرام رادان، محمدرضا فروتن، حامد بهداد، امیرحسین آرمان، حمید گودرزی و دیگران. افرادی که آلبوم‌های موسیقی‌شان چندان چنگی به دل نزد و به فاصله کوتاهی پس از انتشار از یادها فراموش شد و بنابراین علی‌رغم چهره بودن در عالم سینما و تلویزیون، در دنیای موسیقی چندان اقبالی به دست نیاوردند.

جالب است بخوانید: حواشی فعالیت VODها در کشور | هیاهوی جلب مخاطب یا نگران حذف انحصار؟

اما دلیل حضور این روزهای خوانندگان در سریال‌های تلویزیونی چیست؟

تبادل شهرت، مخاطب، محبوبیت

تا جایی که ذهنمان یاری می‌کند، تجربه بازیگری دیگر اشخاص معروفی چون خوانندگان و یا ورزشکاران -البته به استثنای مورد پژمان جمشیدی که نشان داد استعداد خوبی در عالم بازیگری دارد- ثابت کرده است که خوانندگان عموماً نمی‌توانند بازیگران موفقی باشند و بازی‌های مصنوعی‌شان چنگی به دل مخاطبان حرفه‌ای عالم سینما و تلویزیون نمی‌زند.

تصویری از حضور امیر مقاره (خواننده ماکان‌بند) در سریال جزیره

اما حتی با وجود بازی‌های ضعیف، این چهره‌ها هنوز مخاطب دارند و همین ثابت می‌کند که چرا تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها به حضور این افراد در مجموعه‌هایشان رضایت می‌دهند و صاحبان پلتفرم‌ها هم از آن استقبال می‌کنند.

شکی نیست که پای مثلث شهرت، مخاطب و محبوبیت در میان است و تبادل سه ضلع این مثلث، هم به خوانندگان و هم مجموعه‌سازان کمک می‌کند. در واقع خوانندگانی که در عالم فعالیت خودشان ستاره شده‌اند، چهره و مخاطبانشان را به این مجموعه‌ها قرض می‌دهند و در عوض مخاطبان بیشتر و محبوبیت دوچندان می‌گیرند.

مجموعه‌سازان -و صاحبان وی‌اودی‌های نمایش خانگی- هم با تأکید روی این چهره‌ها مجموعه‌هایشان را به فروش می‌رسانند، می‌توانند از صدای این افراد برای موسیقی تیتراژ و متن استفاده کنند و پول کمتری بپردازند و این به واقع بازی‌ای برد-برد برای هر دو سوی این معامله است. بازی‌ای که البته شاید کیفیت جای چندانی در آن نداشته باشد.

شما با حضور خوانندگان در سریال‌های تلویزیونی موافق هستید یا نه؟ حضور کدام‌یک از خواننده‌ها را در عرصه بازیگری موفق می‌دانید؟ نظرتان را برایمان بنویسید.

ارسال نظر