کاهش تماشای ماهواره در پی رونق شبکه خانگی

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران با انجام یک نظرسنجی از کاربران به نتایج جالبی رسید. این نظرسنجی درباره تأثیر میزان تماشای سریال‌های ماهواره‌ای و شبکه خانگی بود.

کاهش تماشای ماهواره در پی رونق شبکه خانگی

کاهش تماشای ماهواره با رونق گرفتن شبکه خانگی

این روزها پلتفرم‌های VOD رونق گرفته است و شاهد نمایش سریال‌های باکیفیتی در شبکه خانگی هستیم. این روند رو به رشد با شروع پاندمی کرونا افزایش پیدا کرد. به طوری که، فیلم‌سازان و کارگردانان مشهور سینمای ایران رو به ساخت سریال برای پلتفرم‌های فیلیمو و نماوا آوردند.

با این تفاسیر، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در ماه مرداد ۱۴۰۰ یک نظرسنجی مهم انجام داد. این نظرسنجی درباره «میزان تأثیر تماشای پلتفرم‌ها در مصرف ماهواره مشترکان» بود. لازم به ذکر است، مرکز ایسپا از کاربران پلتفرم فیلیمو این نظرسنجی را انجام داده است. نتیجه نظرسنجی بسیار قابل تأمل است.

در این نظرسنجی، میزان ۵۵.۳٪ کاربران اعلام کرده‌اند اصلا نیازی به استفاده از ماهواره ندارند. در مقابل این دیدگاه، میزان ۴۴.۶٪ از کاربران اعلام کرده‌اند از ماهواره استفاده می‌کنند.

از مجموع مخاطبینی که در حال حاضر اصلا ماهواره تماشا نمی‌کنند، میزان ۱۴.۴٪ بیان کرده‌اند پیش از عضویت در پلتفرم فیلیمو، ماهواره تماشا می‌کردند. یا اینکه دیگر زمان خود را صرف تماشای ماهواره اختصاص نمی‌دهند. شایان ذکر است، این میزان در واقع ۸٪ کل پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی را شامل می‌شود.

سریال‌های فیلیمو سریال‌های فیلیمو

مخاطبین شبکه‌های ماهواره‌ای چه نظری داشتند؟

نظرسنجی مرکز ایسپا از کاربرانی که علاوه بر عضویت در فیلیمو، ماهواره هم تماشا می‌کنند پرسیده است: «شما در شبکه‌های ماهواره‌ای معمولا چه محتواهایی را دنبال می‌کنید؟» پس از انجام نظرسنجی، نتیجه سه محتوای اول پرسش که کاربران ذکر کرده‌اند به شرح ذیل است:

  • اخبار ۴۳.۹٪
  • فیلم سینمایی ۳۸٪
  • سریال ۳۵.۲٪

جالب است بدانید، کاربران با گروه سنی زیر ۲۵ سال حدود ۱۹ ساعت در هفته ماهواره نگاه می‌کردند. اما بعد از عضویت در پلتفرم فیلیمو، این آمار به ۱۲ ساعت در هفته کاهش پیدا کرده است. میزان ۶۱٪ از کاربران فیلیمو معتقد هستند استفاده از این پلتفرم باعث شده میزان تماشای ماهواره کاهش پیدا کند.

در ادامه این نظرسنجی، میزان ۲۴.۵٪ از کاربران تغییری در استفاده از ماهواره و شبکه خانگی احساس نکرده‌اند. و در آخر، میزان ۳.۶٪ مخاطبین باور دارند استفاده از فیلیمو باعث افزایش تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای شده است.

با انجام این نظرسنجی، مردم از تأثیر شبکه خانگی و سرگرم شدن آنها با استفاده از پلتفرم‌های VOD گفته‌اند. میزان ۶۰٪ از کاربران معتقدند میزان تماشای ماهواره کاهش پیدا کرده که نشان می‌دهد مردم به کیفیت آثار نمایشی اهمیت زیادی قائل هستند.

نظرسنجی مرکز ایسپا به خوبی نشان می‌دهد صدا و سیما با بی‌برنامگی و پخش مداوم سریال‌های تکراری خود، چه خدمت بزرگی به رونق گرفتن ماهواره‌ها کرده است. سازمانی که خود را متولی امور نمایشی ایران می‌داند، با ارائه آثار بی‌کیفیت و خسته‌کننده، مردم را به سمت آثار نمایشی ماهواره‌ها سوق داده است.

نظر شما درباره نظرسنجی مرکز ایسپا چیست؟ آیا شما تأثیر تماشای پلتفرم‌های شبکه خانگی را احساس کرده‌اید؟ لطفا نظرات خود را با کلیک در میان بگذارید.

ارسال نظر