به بهانه 60 سالگی وروجک؛ نوستالژی بچه‌های دیروز

وروجک در کارتون وروجک و آقای نجار امسال 60 ساله شد و حالا نسل‌های مختلفی را می‌توان سراغ گرفت که با آن خاطره دارند، هرچند مخاطبان دهه شصتی و هفتادی این مجموعه در ایران بیشترند.

به بهانه 60 سالگی وروجک؛ نوستالژی بچه‌های دیروز

«وروجک و آقای نجار» که در ایران به این نام شناخته شد، در اصل نام دیگری داشت؛ استاد اِدِر و پوموکل (Meister Eder und sein Pumuckl) که استاد ادر همان پیرمرد نجار مجموعه و پوموکل وروجک نام‌آشنایش برای ما بود.

وروجک و آقای نجار مجموعه‌ای آلمانی‌زبان با محوریت مخاطبان کودک و نوجوان بود که در طول سال‌های 1982 تا 1989 ساخته شد و نخستین بار از تلویزیون آلمان روی آنتن رفت.

شخصیت وروجک مجموعه برگرفته از نمایشی رادیویی تولید رادیو باواریا بود که در سال 1961 ساخته شد و بعدها به کتاب، مجموعه تلویزیونی، سه فیلم و یک اثر موزیکال تبدیل شد و تقریبا در همه‌جای دنیا نمایشی موفق و خاطره‌انگیز داشت.

جالب است بدانید وروجک در این مجموعه از نسل کابولدهاست؛ نوعی جن که به ادبیات سرتاسر اروپا راه یافت و در فرهنگ‌های فولکلور مختلف آن، نام‌هایی چون گابلین و هوگوبلین پیدا کرد.

در فرهنگ فولکلور اروپایی این‌طور آمده که گرچه کابولد موجودی نامرئی است، با این حال می‌تواند به شکل حیوان، ‌انسان یا شمع ظاهر شود و در متداول‌ترین آن، شبیه به انسانی در قد و قواره کوچک و با لباس‌هایی ژولیده تبدیل می‌شود.

وروجک مجموعه وروجک و آقای نجار هم موجودی کوچک با موهای نارنجی است که برای بقیه افراد به جز استاد ادر نامرئی است و فقط این استاد است که می‌تواند او را ببیند و با او ارتباط برقرار کند.

بخش‌هایی از این نوستالژی شیرین را در ویدیوی زیر ببینید:

حجم ویدیو: 24.47M | مدت زمان ویدیو: 00:02:35 | دانلود ویدیو
ارسال نظر