بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

فیلم‌های علمی تخیلی این قابلیت را دارند تا معادلات قوی‌ترین ذهن‌ها را هم برهم بزنند و دریچه نگاه افراد را بازتر کنند. در فهرست بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021 مواردی به چشم می‌خورد که قطعا ارزش چند بار دیدن را دارند.

بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

بهترین فیلم‌ های علمی تخیلی 2021

اگر هدف فیلم‌ها غرق کردن ما در دنیایی متفاوت‌تر از دنیای فعلی است، فیلم‌های علمی تخیلی اینجا هستند تا مرز تخیلات ما را برای آینده‌ای بهتر یا بدتر برای کره زمین جابجا کنند.

سال 2021 درس‌های زیادی درباره رویارویی با وقایع ورای باور بشریت به ما داد. امسال ما شاهد یک پاندمی ادامه‌دار، تهدید بزرگ زیست محیطی تغییرات اقلیمی و سفر تفریحی میلیاردرهای بزرگ مثل جف بزوس به دور زمین در سفینه فضایی خصوصی بودیم.

با نزدیک‌تر شدن به پایان سال، گویی واقعیت ما روز به روز به یک اثر علمی تخیلی نزدیک‌تر می‌شود!

شاید هم به همین خاطر بوده که سال 2021 کلکسیونی از فیلم‌های علمی تخیلی متفاوت را به همراه داشته است.

از سربازان هوش مصنوعی گرفته تا ساخت کلونی در مریخ و جدال بر سر ابعاد زمان، همه و همه جزو موضوعاتی هستند که بهترین فیلم‌ های علمی تخیلی 2021 را در بر گرفته‌اند.

Outside the wire .1 (خارج از سیم)

حتما خبرهایی مبنی بر جایگزینی هوش مصنوعی در شغل‌هایی که قبلا توسط انسان انجام می‌شد را شنیده اید. حال سوال فیلم Outside the wire این است: «می‌تواند یکی از آن کارها، کار یک سرباز باشد؟» داستان این فیلم در سال 2036 اتفاق می‌افتد، جاییکه یک میدان نبرد توسط انسان‌ها و ربات‌ها اشغال شده است.

ربات‌های سرباز فرق زیادی با ربات‌های انسان ندارند، فقط چند نسل پیشرفته‌ترند.

وقتیکه یک افسر فوق‌سری ربات، آنتونی مکی با یک خلبان انسان پهباد در منطقه جنگی همدست می‌شود، برای جلوگیری از حمله هسته‌ای ویران‌کننده وارد یک عملیات سخت می‌شوند.

2. Dune (تل ماسه)

بهترین فیلم‌ های علمی تخیلی سال 2021

فیلم تل ماسه با ستارگانی مثل تیموتی شالامی، زندایا و ربکا فرگوسن ساخته دنیس ویلنوو برگرفته از رمان فرنک هربرت با همین نام است.

شالامی در نقش پاول آتریدیس، وارث یک خانواده اعیانی است که حفاظت از ارزشمندترین عنصر در کهکشان‌ها به آنها سپرده شده است.

زندایا در نقش چانی یک مبارز از قبیله Fremen است که به خواب پاول می‌آید.

وقتی که پاول برای وارد کردن تمام سیاره و کهکشان به عصری جدید برگزیده می‌شود، انبوهی از خیانت‌ها و نبردها اتفاق می‌افتند.

تل ماسه قرار بود در سال 2020 منتشر شود، ولی مثل سایر تصمیماتی که امسال گرفته شد انتشار آن به‌دلیل پاندمی کرونا به تعویق افتاد.

3. The Matrix Resurrections (ماتریکس رستاخيزها)

بهترین فیلم‌ های علمی تخیلی سال 2021

فیلمی که برای همیشه افق عناوین علمی تخیلی را تغییر داد، قرار است برای بار چهارم در همین ماه، ماه دسامبر به روی پرده سینماها برود.

سری جدید ماتریکس توسط لانا واچووسکی که فیلم‌های قبلی را هم خود او با خواهرش لیلی کارگردانی کرده بودند ساخته شده است.

ماتریکس رستاخيزها قرار است بار دیگر با تم فلسفی و درگیرکننده ذهن همراه با صحنه‌های همیشگی جاخالی گلوله‌ها همراه باشد.

ماتریکس امسال قرار است بار دیگر کیانو ریوز محبوب و کری-ان ماس را در نقش‌های نئو و ترینیتی داشته باشد.

هرچند انتظارش می‌رفت که نئو در پایان فیلم سوم (Matrix Revolutions 2003) مرده باشد، بازگشت او آنقدرها هم برای طرفداران غافلگیرکننده نخواهد بود؛ بسیاری از تئوری‌ها پیش‌بینی می‌کردند که او فقط در دنیای ماتریکس مرده است و هنوز در دنیای واقعی و زمین به زندگی خود ادامه می‌دهد.

4. Space Sweepers (رفتگران فضایی)

فیلم Space Sweepers بدون شک در فهرست بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021 قرار دارد. این فیلم اولین اثر علمی تخیلی بزرگ کره‌ای‌هاست. داستان آن در سال 2092 اتفاق می‌افتد؛ جاییکه جنگل‌های سبز و اقیانوس‌های آبی که زمانی تمثیل کننده کره زمین بودند همگی سوخته اند و زمین را به محلی غیرقابل سکونت تبدیل کرده‌اند.

در واقع ثروتمندان خیلی وقت است که این زمین مرده را ترک کرده‌اند تا روی سیاره فاضله دیگری به‌نام Eden زندگی کنند.

افرادی که روی زمین باقی مانده اند مردم فقیری اند که برای ادامه زنگی مجبور به رفتگری و جمع‌آوری وسایل باقی‌مانده از ثروتمندان هستند که پیدا کردن یک کودک در سفینه خرابشان وضعیت را عوض می‌کند.

لازم به ذکر است که این فیلم از بازیگران متفاوت (از جمله آنوپام تریپاتی، علی عبدل در اسکویید گیم) و زبان‌های متفاوت (از کره‌ای گرفته تا عربی) را شامل می‌شود.

5. Voyagers (مسافران)

این فیلم ساخته نیل برگر، کارگردان اثر محبوب Limitless است. Voyagers سرنوشت احتمالی و غم‌انگیز اهالی زمین در سال 2063 را به تصویر می‌کشد: «تغییرات اقلیمی زمین را درنوردیده و در سطح آن چیزی جز قحطی، آتش و خشکسالی باقی نگذاشته است.»

فیلم Voyagers اثری دیگری در ژانر علمی تخیلی است که نسبت به آینده‌ای غیرقابل سکونت در سطح کره زمین هشدار می‌دهد.

تنها راه نجات، ورود به سیاره تازه کشف شده دیگری است که رسیدن به آن 83 سال طول می‌کشد.

برنامه چیست؟ فصانوردان در مسیر خود به این سیاره وارد سفینه می‌شوند، داخل آن فرزندان خود را به دنیا می‌آورند تا نوه‌هایشان (نسل دوم فضانوردان) روی این سیاره زندگی کنند.

در طول این فیلم، پرسش‌های بنیادی و درگیرکننده مثل سوال درمورد «اهمیت زندگی کردن برای آینده‌ای که هرگز تجربه‌اش نخواهی کرد» مطرح می‌شود.

6. Reminiscence (خاطره‌پردازی)

بهترین فیلم‌ های علمی تخیلی سال 2021

فیلم دیگری از سازنده Westworld، لیزا جوی با مفهوم واقعیت دنیای آینده جاییکه تغییرات اقلیمی چهره زمین را تغییر داده است.

در سناریوی نه‌چندان دور این فیلم، آسمان‌خراش‌هایی که قبلا تداعی‌کننده میامی بودند، حالا به‌دلیل گرمایش زمین، همگی در آب غرق شده اند و شهری را زیر آب پدید آورده اند.

درواقع زمین آنقدر گرم شده که انسان‌ها ترجیح می‌دهند فعالیت‌های خود را شب‌ انجام دهند تا در روز از گرمای شدید خورشید در امان باشند.

در Reminiscence، هوگ جکمن در نقش نیک بنیستر مشغول در یک پایگاه تکنولوژی ایفای نقش می‌کند. در این پایگاه با استفاده از تحریک و شبیه‌سازی مغزی، به مردم این امکان داده می‌شود تا خاطرات گذشته را به یاد بیاورند (نام فیلم).

در ادامه او عاشق یکی از مراجعه‌کنندگان، به نام Mae (ربکا فورگوسن) می‌شود تا اینکه درنهایت این دختر غیبش می‌زند.

نیک که خیلی دوست دارد دلیل ناپدید شدن این دختر را بداند، تصمیم می‌گیرد تا با استفاده از تکنولوژی خطرناک شبیه‌سازی و تحریک مغزی خاطرات گذشته را مرور کند تا بفهمد چه اتفاقی برای او افتاده است.

در این میان، نیک به یک سری واقعیت‌های تکان‌دهنده درمورد Mae دست می‌یابد.

لیزا جوی با استفاده از ژانرهای متفاوت (مثل معمای جنایی، عاشقانه و وحشت دنیای آخرالزمانی) در Reminiscence مخاطب را به یک محیط واقعیتگرای آینده می‌برد؛ محیطی که به‌دلیل عدم امکان تجربه آن نمی‌دانیم باید خوشحال باشیم یا ناراحت!

7. Stowaway (مسافر قاچاق)

کافی است داستان فیلم مسافر قاچاق را مرور کنید تا متوجه شوید چرا باید در لیست بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021 باشد. اثری که در دل خود تبعیض نژادی در آمریکا را هم به تصویر می‌کشد

فیلم stowaway داستان گروهی از دانشمندان را بازگو می‌کند که برای ساخت یک کلونی به مریخ سفر می‌کنند.

همه‌چیز به خوبی پیش می‌رود تا اینکه آنها بدن مهندس پشتیبانی پرتاب را بیهوش پیدا می‌کنند. به‌دلیل کمبود جا و غذا، این شخص که اتفاقا سیاه‌پوست هم هست تهدیدی برای سایر اعضای این عملیاتِ 2 ساله محسوب می‌شود.

حال اعضای گروه درگیر منطق و اخلاقیات شده اند؛ جان او را بگیرند یا خودشان بمیرند.

8. Tomorrow War (جنگ فردا)

فیلم جنگ فردا با دخالت گروهی از سربازان آینده حامل هشداری مبنی بر از دست رفتن آینده بشریت طی 30 سال جنگ با فرازمینی ها آغاز می‌شود.

هرچند این جنگ در سال 2051 قرار است شروع شود، جوانان از حالا به آینده رفته‌اند تا با این هجوم مقابله کنند.

فیلم جنگ فردا اثری ماجراجویی همراه با صحنه‌های اکشن است که بیننده را با سوالات و مجهولاتی مثل: «معنی‌اش چیست که در حال زندگی کنی وقتیکه تضمینی برای آینده نیست، واقعیت زندگی در زمان قرضی، و احتمال جنگ واقعی با فرازمینی ها در 30 سال آینده» روبرو می‌کند.

نظر شما در مورد بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021 چیست؟ به نظر شما کدام فیلم‌ها را می‌توان به فهرست بالا اضافه کرد؟

ارسال نظر