رئیس جشنواره فیلم کن 2022 انتخاب شد

آیریس نابلاک نخستین زنی است که به عنوان رئیس جشنواره فیلم کن 2022 انتخاب شد.

رئیس جشنواره فیلم کن 2022 انتخاب شد

به گزارش ایسنا به نقل از ورایتی، هیئت‌مدیره جشنواره فیلم کن پس از بحث فراوان، در نهایت آیریس نابلاک، ریس سابق وارنر مدیا در فرانسه و آلمان را به عنوان رئیس این جشنواره مهم سینمایی انتخاب کرد.

نابلاک جانشین پیر لسکور می‌شود که ژوئن ۲۰۲۰ برای سومین دوره انتخاب شد و قصد دارد پس از این دوره آتی جشنواره کن، از سمت خود کناره‌گیری کند.

این مدیر اجرایی آلمانی‌الاصل که در پاریس زندگی می‌کند، از حمایت ویژه چهره‌های برجسته در دولت فرانسه برخوردار بوده و بر اساس اعلام منابع خبری فرانسوی، روزلین باشلو وزیر فرهنگ و دومینیک بوتونات رییس هیئت ملی فیلم فرانسه، از مهم‌ترین حامیان او برای تصدی این سمت بوده‌اند.

اگرچه ریاست بر جشنواره کن بیشتر از اینکه نقشی عملیاتی باشد یک منصب افتخاری است، اما به مهارت‌های ویژه‌ای برای هدایت سیاست‌های داخلی جشنواره در کنار تیری فرمو، مدیر هنری جشنواره و تامین حامیان مالی جدید نیاز دارد.

درحالی‌که تیری فرمو مسئولیت تمام تصمیمات خلاقانه و مذاکره با فیلمسازان بین‌المللی را همچنان عهده‌دار خواهد بود، حضور فردی چون آیرس نابلاک به عنوان رئیس که پیش‌تر از مدیران یک استودیو آمریکایی بوده، نقش مهمی در جذب فیلمسازان آمریکایی بیشتر برای نمایش فیلم‌هایشان در کن دارد.

همچنین بخوانید: گمانه‌زنی فیلم‌های جشنواره کن ۲۰۲۲ | کدام کارگردان‌های شاخص شانس حضور دارند؟

نابلاک نقش مهمی در آوردن فیلم «هنرمند» ساخته میشل آزاناویسوس به بخش رقابتی جشنواره کن در سال ۲۰۱۱ داشت؛ فیلمی که در ادامه موفق به کسب 5 جایزه اسکار شد. او امسال در کنار تیری فرمو، یکی از اعضای کمیته اسکار سینمای فرانسه نیز بود.

پیش از پیر لسکور که از بنیان‌گذاران کانال پلاس فرانسه است، ژپل ژاکوب برای مدت ۱۳ سال ریاست جشنواره کن را بر عهده داشت.

ارسال نظر