چین پایان‌بندی اصلی «باشگاه مشت‌زنی» را برگرداند

پس از موجی از اعتراض‌ها نسبت به سانسور پایان‌بندی فیلم سینمایی معروف «باشگاه مشت‌زنی» در چین، این کشور پایان‌بندی اصلی فیلم را به نمایش گذاشت.

چین پایان‌بندی اصلی «باشگاه مشت‌زنی» را برگرداند

* هشدار: این خبر بخشی از پایان‌بندی فیلم را لو می‌دهد.

به گزارش گاردین، پلتفرم پخش آنلاین فیلم و سریال چینی تنسنت ویدیو (Tencent Video)، پایان اصلی فیلم معروف «باشگاه مشت‌زنی» یا همان فایت‌کلاب (Fight Club) را برگرداند.

این شرکت در هنگام پخش اولیه این فیلم، سکانس پایانی را اصلاح کرده بود تا به بینندگان بگوید پلیس به سرعت کل نقشه را کشف کرده و همه جنایتکاران را دستگیر کرده است که این تغییر، واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت.

از بین بردن محتوای ضدسرمایه‌داری و آنارشیستی این فیلم موفق سال 1999 با بازی برد پیت ، ادوارد نورتون و هلنا بونهام کارتر، در ماه گذشته به تیتر اخبار بین‌المللی تبدیل شده بود.

در نسخه سانسور شده در چین، شخصیت ادوارد نورتون که راوی داستان است، هنوز هم تایلر دوردن، آلترایگوی خیالی خود را می‌کشد؛ اما صحنه بعدی که ساختمان‌های بلندمرتبه بمباران شده را نشان می‌دهد، قطع شده است. در عوض به بینندگان صفحه‌ای خالی نشان داده می‌شود که در آن متنی به آن‌ها می‌گوید مقامات حکومتی پیروز شده‌اند.

در این متن آمده است: «پلیس به سرعت کل نقشه را کشف و همه جنایتکاران را دستگیر کرد و با موفقیت از انفجار بمب جلوگیری کرد. پس از محاکمه، تایلر (شخصیت اصلی فیلم) برای درمان روان‌شناختی بستری شد. او در سال 2012 از بیمارستان مرخص شد.»

پکن برخی از محدودکننده‌ترین قوانین سانسور جهان را دارد و مقامات هر سال تنها تعداد انگشت‌شماری از فیلم‌های خارجی را با جرح و تعدیل‌های گوناگون برای اکران تایید می‌کنند، اما تغییر دادن پایان‌بندی فیلم و معکوس کردن پیام آن، تاکنون بی‌سابقه بوده است.

این تغییرات پس از آن آشکار شد که بینندگانی در چین که نسخه اصلی را دیده بودند، نسخه محلی موجود را تماشا کردند.

حالا و به دنبال اعتراض‌های گسترده کاربران در شبکه‌های اجتماعی، این شرکت پخش‌کننده، پایان اصلی فیلم را دوباره برگردانده است؛ هرچند که این اقدام هم انتقاداتی را برانگیخت.

برخی از کاربران اینترنتی گفتند این نشان می‌دهد که تنسنت اعتراف می‌کند که سانسور اصلی بیش از حد بوده است. کاربر دیگری هم پرسید: «اگر نسخه اصلی نیز قابل عرضه است، چرا تنسنت آن را بدون مجوز تغییر داده است؟»

همچنین چاک پالانیک، نویسنده رمان باشگاه مشت‌زنی که فیلم بر اساس آن ساخته شده است، در توییتی درباره نسخه سانسور شده فیلم این‌طور نوشت: «واقعا حیرت‌انگیز است! در چین همه‌چیز به خوبی و خوشی تمام می‌شود.» او همچنین در توییتی دیگر نوشت: «چقدر عالی! اصلا فکرش را هم نمی‌کردم. عدالت همیشه برنده می‌شود. هیچ‌چیز هم منفجر نمی‌‌شود. پایان.»

گفتنی است فیلم سینمایی باشگاه مشت‌زنی به کارگردانی دیوید فینچر و بر اساس رمان چاک پالانیک، در فهرست 250 فیلم برتر IMDb رتبه یازدهم را دارد.

ارسال نظر