لیست پرهزینه ترین فیلم های ایرانی | گران ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران کدامند؟

در لیست پرهزینه ترین فیلم های ایرانی با آثاری روبرو می‌شویم که برای ساخت آن‌ها میلیاردها تومان هزینه شده اما درآمدشان بسیار پایین‌تر از حد انتظار است.

لیست پرهزینه ترین فیلم های ایرانی | گران ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران کدامند؟

لیست پرهزینه ترین فیلم های ایرانی

تولید یک فیلم سینمایی خوب و مخاطب پسند بی‌تردید نیازمند وقت و هزینه بسیاری است. دستمزد بازیگران و عوامل از یک طرف و هزینه‌های لازم برای اجاره لوکیشن و تجهیزات از طرف دیگر، باعث می‌شود تا هزینه ساخت فیلم امروزه از مرز 10 میلیارد تومان نیز عبور کند؛ آن هم در یک شرایط نسبتا ایده آل!

با این حال جالب است بدانید ساخت فیلم میلیاردی در ایران، حتی پیش از بالا رفتن تصاعدی قیمت دلار نیز بسیار طبیعی و رایج بوده است. تعداد زیادی از این آثار توانسته‌اند فروش بالایی داشته باشند و بودجه اولیه را به نوعی جبران کنند. با این حال بخت و اقبال همیشه هم با تهیه‌کنندگان و سازندگان فیلم همراه نبوده است. در ادامه با ما همراه باشید تا5 مورد از پر هزینه ترین فیلم های ایرانی را به شما معرفی کنیم.

همچنین بخوانید: بهترین فیلم های ایرانی 1400 که چندبار باید ببینید!

5. دوئل

هزینه ساخت: 1 میلیارد و 500 میلیون تومان

پر هزینه ترین فیلم های ایرانی

دوئل (1382) به محض اکران توانست سر و صدای بسیاری به پا کند؛ چراکه نخستین فیلم ایرانی بود که از فناوری صدای دالبی استفاده می‌کرد. این فیلم که بازیگران بزرگی همچون پرویز پرستویی، سعید راد، هدیه تهرانی و پژمان بازغی را در خود دارد، به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا درویش ساخته شده است و یکی از بهترین فیلم‌ها در ژانر دفاع مقدس به شمار می‌آید. دوئل با بودجه 1.5 میلیارد تومانی تولید شد اما متأسفانه درآمد حاصل از فروش آن حتی به نصف این مقدار نیز نرسید.

4. ملک سلیمان

هزینه ساخت: 5 میلیارد و 100 میلیون تومان

فیلم درام تاریخی ملک سلیمان چنان چه از نامش پیداست، گوشه‌ای از زندگی حضرت سلیمان را به تصویر می‌کشد. قسمت اول این سه‌گانه با بازی امین زندگانی، محمود پاک نیت، حسین محجوب و الهام حمیدی، سال 1387 روی پرده رفت. اما متأسفانه هنوز هیچ خبر موثقی مبنی بر ساخت قسمت دوم و سوم گزارش نشده است. این فیلم با فروش گیشه 3 میلیارد و 100 میلیون تومان به کار خود در سینما خاتمه داد.

3. راه آبی ابریشم

هزینه ساخت: 6 میلیارد تومان

پر هزینه ترین فیلم های ایرانی

به یکی دیگر از پرهزینه ترین فیلم های ایرانی می‌رسیم. راه آبی ابریشم در سه کشور ایران، تایلند و چین فیلم‌برداری شد و جزو یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های سینمایی کشور در آن سال‌ها بود. این فیلم سال 1390 به اکران درآمد اما علیرغم صرف بودجه بسیار، با شکست مواجه شد و تنها 320 میلیون تومان فروش کرد. ستارگانی همچون بهرام رادان، رضا کیانیان، عزت‌الله انتظامی، پگاه آهنگرانی و داریوش ارجمند در این فیلم روی صحنه رفته‌اند.

2. لاله

هزینه ساخت: 10 میلیارد تومان

لاله جدیدترین فیلم موجود در این فهرست است که پس از گذر از فراز و نشیب‌های بسیار، بالاخره نوروز 1400 به اکران درآمد. داستان درباره زندگی لاله صدیق، قهرمان اتومبیل‌رانی ایران بوده و چالش‌ها و مشکلات این بانوی سخت‌کوش را به تصویر کشیده است. بازیگران مطرحی همچون نیکی کریمی، آزیتا حاجیان، میترا حجار، و سارا امیری در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. درآمد حاصل از اکران لاله در سینما تا لحظه نوشتن این مطلب نزدیک به 91 میلیون تومان است.

1. محمد رسول‌الله

هزینه ساخت: 62 میلیارد تومان

پر هزینه ترین فیلم های ایرانی

فیلم محمد رسول‌الله (1394) با اختلاف زیاد پرهزینه ترین فیلم ایرانی در تاریخ است. داستان از قبل از میلاد پیامبر آغاز شده و تا نوجوانی او ادامه می‌یابد. ظاهر قرار است قسمت دوم و سوم این فیلم نیز، به صورت کاملا مستقل و با پرداختن به بخش‌های مختلف زندگی پیامبر اسلام ساخته شوند. مهدی پاکدل، علیرضا شجاع نوری، مینا ساداتی، رعنا آزادی ور، محسن تنابنده و ساره بیات از ستارگان فیلم هستند.

مجید مجیدی فیلم محمد رسول‌الله را در طول 8 سال و با همکاری برخی عوامل خارجی مثل روبرتو پرپینانی (تدوین گر)، ویتوریو استورارو (فیلم‌بردار) و ای. آر. رحمان (آهنگساز) روی پرده سینما فرستاد. هزینه ساخت فیلم در مجموع 62 میلیارد تومان برآورد شده که البته بخش عمده‌ای از آن به احداث شهرک سینمایی پیامبر اعظم اختصاص یافته است. جلوه‌های ویژه حرفه‌ای و چشم‌نواز فیلم نیز آن را به اثری خاص و متفاوت تبدیل کرده‌اند.

محمد رسول‌الله با فروش 14.6 میلیارد تومان، یکی از پر فروش ترین فیلم ایرانی به شمار می‌آید. این اثر ماندگار در خارج از ایران و در برخی کشورهای عربی نیز اکران شد و در مجموع مورد قبول جامعه مسلمان قرار گرفت.

همچنین بخوانید: مروری بر پرفروش ترین فیلم های ایرانی در دهه اخیر

ارسال نظر