علت محبوبیت سریال بازی مرکب Squid Game چیست؟

سریال بازی مرکب (Squid game) در تاریخ 17 سپتامبر روی نتفلیکس قرار گرفت. این سریال در تمام 83 کشوری که نتفلیکس آن را پخش می‌کند، رتبه یک پربیننده‌ترین سریال‌ها را بااختلاف به خود اختصاص داده است.

علت محبوبیت سریال بازی مرکب Squid Game چیست؟

می‌خواستم یک قصه تمثیلی یا حکایت حیوانات، بیانگر کاپیتالیسم جامعه مدرن با شم رقابتی مثال‌زدنی در حد تلاش مردم برای بقا بنویسم. ولی گفتم بهتر است از شخصیت‌هایی استفاده کنم که در زندگی روزمره خود به آنها برمی‌خوریم.

این گفته کارگردان سریال اسکویید گیم، هوانگ دونگ-هیوک ما را با ابعاد تازه‌تری درمورد انگیزه او برای خلق یک همچنین اثری آشنا می‌کند.

داستان سریال بازی مرکب در مورد رقابت 456 فرد مقروض، درمانده و افسرده برای برنده شدن و کسب جایزه نهایی 38.7میلیون دلاری این بازی است.

این افراد با خواسته خود وارد رقابت شده اند بی‌خبر از اینکه چه بازی‌های نوستالژیک کودکانه‌ای با عواقب فجیع در انتظارشان است؛ آنها یا برنده می‌شوند یا به سادگی هرچه تمام‌تر، می‌میرند!

اما علت این همه استقبال از این سریال چیست و چه چیزی اسکویید گیم را به سریال محبوب این روزهای جهان تبدیل کرده است؟

سندرم بازی مرکب یک جامعه بهم ریخته و نامتوازن را هدف گرفته است

(توجه: در ادامه باتوجه به بازگو شدن صحنه‌هایی از سریال، امکان اسپویل وجود دارد.)

داستان سریال بازی مرکب در جامعه‌ای ازهمگسیخته مالامال از افرادی اتفاق می‌افتد که ناراحت از وضعیت حال و ناامید به آینده، تصمیم می‌گیرند به دم‌دست‌ترین مکانیزم فرار از این اوضاع و احوال وخیم چنگ بزنند؛ هرچند در پایان، مرگ خود را ببیند.

شرکت‌کنندگان بازی‌های مرگ در همان ابتدا این اختیار را پیدا می‌کنند تا با دادن رأی و توافق اکثریت، بازی را ترک کنند.
اما با توجه به اتفاقاتی که در ادامه می‌افتد متوجه می‌شویم که این موضوع چقدر برای نظام کاپیتالیسمی (سرمایه‌داری) حاکم بر جامعه گران تمام می‌شود.

دادن حق رأی به 456 شرکت‌کننده اسکویید گیم برای اتمام بازی و وسوسه دوباره آنها برای بازگشت، چاشنی «توهم حاکمیت / کنترل افراد» را با زیرکی هرچه تمام‌تر در قسمت‌ دوم این سریال به نمایش می‌گذارد.

علت محبوبیت سریال بازی مرکب (Squid Game) چیست؟ دکمه‌های خروج یا ادامه بازی در اسکویید گیم

وقتیکه شرکت‌کنندگان خود را در زندگی عادی می‌بینند، گویی وارد «جهنم» شده اند.
دختر جیب‌بر، خود را در تامین مخارج برادر 10ساله‌اش ناتوان می‌بیند؛ فارق‌التحصیل دانشگاه سئول که به دروغ به مادرش گفته به آمریکا رفته دیگر طاقت ناراحت کردن او را ندارد؛ مهاجر پاکستانی که به تازگی بچه‌دار شده و از پس تامین مخارج زندگی برنمی‌آید و جی-هون که بدهی‌هایش نه تنها دخترش را از او دور کرده بلکه توان پرداخت هزینه‌های بیمارستان مادرش را هم از او سلب کرده است.

به نظر می‌رسد جذاب‌ترین نکته درمورد سریال Squid Game تعقیب بی‌پروای پول در دریچه‌ای از ناامیدی و آثار این تعقیب بر روی افکار و رفتار آدم‌هاست.

جرقه بسیاری از صحنه‌های خونین این سریال با صدای ریخته شدن اسکناس به داخل محفظه خوک-مانند نگهداری پول می‌خورد. صدایی که شرکت‌کنندگان را بیش از پیش در مسیر نابودی رقبا و برنده شدن جایزه نهایی قرار می‌داد. اما سؤال اصلی این است؛ شرکت‌کنندگان این مقدار پول را برای چه می‌خواهند؟

سوالی مشابه که طی مشاهده دیگر اثر درام کره‌ای، Parasite، ممکن است به ذهن خطور کند.

ارسال نظر