فعلاً کلاس‌ها حضوری نیست | دانش‌آموزان و دانشجویان در برزخ بی‌تصمیمی مسئولان

درحالی‌که سال تحصیلی جدید مدارس و دانشگاه‌ها آغاز شده، دانش‌آموزان هنوز در برزخ بی‌تصمیمی مسئولان امر گرفتارند و نمی‌دانند بالاخره باید به صورت حضوری سر کلاس‌ها باشند یا مجازی.

فعلاً کلاس‌ها حضوری نیست | دانش‌آموزان و دانشجویان در برزخ بی‌تصمیمی مسئولان

آموزش در سال تحصیلی جدید؛ حضوری یا مجازی؟

با شروع پاییز و گذشت نیمی از مهرماه، هنوز تکلیف کلاس‌های حضوری مدارس و دانشگاه‌ها مشخص نیست و دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها و همچنین دانشجویان نمی‌دانند بالاخره باید به صورت حضوری سر کلاس‌ها حاضر شوند یا می‌توانند آموزششان را این ترم هم به صورت مجازی و در سایه کرونا ادامه دهند.

در این مدت و به‌ویژه با سرعت گرفتن روند واکسیناسیون عمومی در کشور، گمانه‌زنی‌ها در خصوص زمان بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها قوت گرفت. با این حال تأکید مسئولان بر این بود که تا پایان نیافتن واکسیناسیون کامل دانشجویان، دانشگاه‌ها هنوز به صورت مجازی و غیرحضوری به کار خود ادامه دهند.

هرچند در این بین شاهد تصمیم‌گیری‌های مستقل رؤسای دانشگاه‌ها هم بودیم و برای مثال دانشگاه آزاد اعلام کرد گرچه کلاس‌های این ترمش غیرحضوری است، با این حال امتحان‌های پایان ترم را به صورت حضوری برگزار خواهد کرد.

در شرایط حاضر این تناقض و سردرگمی برای بسیاری از دانشجویان ایجاد مشکل کرده است که بخشی از آن را می‌توان در نظرات پست کلیک با عنوان دانشگاهها چه زمانی حضوری بازگشایی می‌شوند؟ دنبال کرد. این قضیه به ویژه برای دانشجویان خوابگاهی ایجاد مشکل مضاعف کرده است، چراکه امکان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوابگاه‌های شلوغ دولتی چندان فراهم نیست و همچنین رفت‌وآمد این دانشجویان از استان مبدأ به محل تحصیلشان هم همچنان خطر ابتلا به ویروس کرونا را در آن‌ها تقویت می‌کند.

گفتنی است پیش از این معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پایان واکسیناسیون دانشجویان تا آذرماه خبر داده و گفته بود ترم اول دانشگاه‌ها قطعاً مجازی است.

بازگشایی مدارس، با شرط زیر 10 نفر بودن کلاس‌ها

در زمینه بازگشایی مجدد مدارس هم اظهارنظرها به همین صورت نامشخص و نامعلوم ادامه پیدا کرده و گرچه دستور بازگشایی مدارس دولتی به صورت رسمی صادر نشده است، با این حال بسیاری از اولیایی که دانش‌آموزانشان را در مدارس خصوصی و غیرانتفاعی ثبت‌نام کرده‌اند، می‌گویند که مدارس فرزندانشان بازگشایی شده و دانش‌آموزان به صورت حضوری سر کلاس‌ها حاضر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب آموزش‌های مجازی | آموزش مجازی بهتر است یا حضوری؟

با این وجود در تازه‌ترین اظهارنظرها، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرده است فعلاً کلاس‌ها به هیچ عنوان حضوری نخواهد بود.

رضا حاجی‌پور با اشاره به ادامه آموزش غیرحضوری مدارس تأکید کرد: «فعلاً تا زمان تکمیل واکسیناسیون، آموزش دانش‌آموزان به صورت غیرحضوری است. البته در حوزه‌هایی که تعداد دانش‌آموزان کم است، مدیر مدرسه می‌تواند به صورت اقتضایی حضور دانش‌آموزان را در کلاس‌ها مدیریت کند.»

سخنگوی کمیسیون آموزش تأکید کرده است که ملاک حضوری برگزار شدن کلاس‌های مدارس، زیر 10 نفر بودن دانش‌آموزان است.

حاجی‌پور به رنگ‌بندی کرونایی شهرها و تأثیر آن در بازگشایی مدارس هم تأکید کرده و می‌افزاید: «ما الان رنگ‌بندی‌هایی چون سفید و آبی و زرد و ... را برای شهرها در نظر گرفته‌ایم. چنانچه شهری در وضعیت سفید یا آبی باشد، در آن شهرها می‌شود کلاس‌ها را دایر کرد.»

البته این گفته او در شرایطی انجام می‌شود که با پایان نسبی پیک پنجم کرونا، در تازه‌ترین نقشه ترکیب‌بندی کرونایی شهرها هنوز هیچ شهری به رنگ سفید یا آبی دیده نمی‌شود. به گفته او تا زمانی که رنگ‌بندی به این صورت است، هیچ کلاسی اجازه برگزاری به صورت حضوری را ندارد.

شاید خواندن این مطلب هم برایتان جالب باشد: واکسیناسیون دانش آموزان؛ اختیاری یا اجباری؟

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس تأکید می‌کند که این تصمیم (مبنی بر غیرحضوری برگزار شدن آموزش در ترم جدید) با حضور مسئولان 3 وزارتخانه اتخاذ شده است؛ ملاک تصمیمی است که بر این اساس و برای رعایت سلامتی دانش‌آموزان و دانشجویان گرفته شده و هیچ مسئولی اجازه عمل کردن و تصمیم‌گیری بر خلاف این تصمیم را ندارد.

نظر شما در خصوص ادامه آموزش غیرحضوری مدارس و دانشگاه‌ها چیست؟ حتماً برایمان بنویسید.

ارسال نظر