احضار و بازداشت گروه موسیقی دزفولی سل لا حقیقت دارد؟

خبر احضار و بازداشت گروه موسیقی دزفولی سل لا به یکی از داغ‌ترین سوژه‌های اخیر تبدیل شده است. اما جریان چیست و این خبر تا چه اندازه صحت دارد؟

احضار و بازداشت گروه موسیقی دزفولی سل لا حقیقت دارد؟

خبر بازداشت گروه موسیقی دزفولی سل لا از کجا نشأت گرفت؟

در بین هفت هنر اصلی، موسیقی در جایگاه اول قرار دارد. هیچ دین و یا سیاستی برچسب حرام روی موسیقی نزده، ولی ظاهرا غذای روح بشریت چندان به مذاق روح تندروهای تعصبی خوش نمی‌آید!

چندی پیش، موزیک ویدیوی یک گروه موسیقی دزفولی به نام «سل لا» با سرپرستی پیمان یوسفی در فضای آنلاین منتشر شد. در این ویدیو، گروهی از نوجوانان خوش‌ذوق که سن برخی از آن‌ها حتی به 10 سال هم نمی‌رسد، یک اثر هنری گوش‌نواز را خلق می‌کنند.

این ویدیو در خانه تاریخی صنیعی ضبط شده و برای بسیاری افراد هیچ نکته خطا یا نقض‌کننده قانونی در آن دیده نمی‌شود، به غیر از جمع مختلط!

پس از انقلاب اسلامی، نوازندگی (البته در ملأعام) برای زنان و دختران ایرانی ممنوع شد. هرچند با گذشت زمان قوانین تا حدی با این موضوع کنار آمدند که زنان هم مانند مردان می‌توانند هنر نوازندگی و موسیقایی خود را عرضه کنند، به شرطی که در موازین اسلامی باشد.

اما ویدیوی خانه صنیعی برای گروه سل لا دردسرساز شده است. فرمانده پلیس دزفول در روز شنبه (21 شهریور) دستور تشکیل پرونده برای شرکت‌کنندگان در ساخت این موزیک ویدیو را صادر کرده و هنرمندان این گروه را به مرکز پلیس دزفول احضار کرده است.

با انتشار موزیک ویدیوی این گروه دزفولی، روح‌الله گراوندی فرمانده انتظامی دزفول لحظه‌ای درنگ نکرده و در کمتر از 24 ساعت، اعضای گروه سل لا را شناسایی و احضار کرده است.

گراوندی در این باره گفته است «دزفول شهر دارالمؤمنین است و اجازه نمی‌دهیم وجهه شهرستان و آبروی دزفول مخدوش شود»!

هنوز روشن نیست که موسیقی و گیتارنوازی چند نوجوان چه ربطی به مذهب و آبروی دزفول دارد!

نه تنها هنرمندان دزفولی، که مالک خانه تاریخی صنیعی نیز به مرکز پلیس احضار و از وی تعهد گرفته شده است!

گراوندی در دفاع از عملکرد خود توضیح داده که این گروه موسیقی (مختلط) در دهه نخست ماه محرم و بدون داشتن مجوز، اقدام به ساخت کلیپ در یک خانه تاریخی کرده بودند.

به هر حال، احضار نوجوانان دزفولی واکنش‌های منتقدانه شدیدی را به همراه داشته که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به گفته‌های جعفر محمدی، سردبیر سایت عصر ایران اشاره کرد.

وی ضمن انتقاد از برخورد نامناسب با افرادی که جرمی مرتکب نشده‌اند گفته است «مگر یک باند مخفی تبهکاری را ۲۴ ساعته کشف کرده‌اند که این‌گونه با ذوق‌زدگی از سرعت عملشان می‌گویند؟ آیا فرمانده انتظامی دزفول فکر کرده است که مردم او و پلیس را تحسین می‌کنند که توانسته یک گروه موسیقی شناخته‌شده را به‌سرعت شناسایی کند؟»

وی در نامه‌ای به پلیس دزفول نوشته است: «جوانان هنرمند دزفولی نه تنها مجرم نیستند که شایسته تحسین اند/ نگذارید چهره‌ای طالبانی از پلیس به نمایش گذاشته شود»

ناگفته نماند که پیمان یوسفی، سرپرست گروه سل لا در پست اینستاگرامی جدید خود در تاریخ 22 شهریور درباره حواشی ایجادشده نوشته که «برخی سوءاستفاده گرها اخباری را پخش کرده‌اند که صحت ندارد».

مشخص نیست که آیا عبارت «صحت ندارد» به تشکیل پرونده برای گروه سل لا اشاره می‌کند یا به ایجاد حواشی مبنی بر مختلط بودن و انتشار در ایام محرم و غیره.

اما به طور قطع می‌توان گفت که اعضای گروه دستگیر نشده‌اند و خبر بازداشت آن‌ها کذب و ایجاد تشویش بیهوده است. بخشی از این موزیک ویدیوی زیبا را در ادامه مشاهده می‌کنید.

حجم ویدیو: 5.59M | مدت زمان ویدیو: 00:00:55 | دانلود ویدیو
ارسال نظر