بلک فرایدی چیست و زمان آن کی است؟

بلک فرایدی (Black Friday) یکی از بهترین روزهای سال برای علاقه‌مندان به خرید است؛ روزی که اغلب کالاهای فروشگاهی با قیمت باورنکردنی به فروش می‌رسند.

بلک فرایدی چیست و زمان آن کی است؟

بالاترین و بیشترین تخفیف های بلک فرایدی در ایران را کجا پیدا کنیم؟

بلک فرایدی چیست و زمان آن کی است؟

«بلک فرایدی» یا «جمعه سیاه» یا «حراج جمعه» یکی از اصطلاحات رایج در زمینه خرید و فروش کالا است که قدمت آن به بیش از 50 سال پیش باز می‌گردد.

روایت‌های متعددی درباره پیدایش و فلسفه بلک فرایدی وجود دارد اما اصطلاحی که ما امروز می‌شنویم و با آن سر و کار داریم، یک اصطلاح خوشایند، به ویژه برای علاقه‌مندان به خرید و حراجی‌های بزرگ است.

بلک فرایدی آخرین جمعه ماه نوامبر و نقطه شروع آئین خرید برای کریسمس است. به همین دلیل بسیاری از فروشگاه‌های جهان، از بامداد روز جمعه درب‌های خود را روی خریداران باز کرده و اجناس را با قیمت استثنایی در معرض فروش می‌گذارند.

جمعه سیاه در تقویم جزو تعطیلی رسمی کشورها نیست اما به قول ما ایرانی‌ها بین التعطیلین محسوب می‌شود (روز بین جشن شکرگزاری و تعطیلات آخر هفته). لذا بسیاری شرکت‌ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند تا این روز را در کنار عزیزانشان به خرید سال نو مشغول باشند.

سنت بلک فرایدی ابتدا در آمریکای شمالی شکل گرفت اما بعدها به اروپا و کشورهای دیگر، از جمله ایران نیز سرایت کرد. حراج جمعه یک بازی دوسر برد است.

مشتریان از خرید کالای مورد علاقه خود، آن هم زیر نصف قیمت معمول راضی هستند و فروشندگان نیز سود قابل توجهی را از فروش محصولات خود به جیب می‌زنند. اما زیاده روی انسان‌ها در این زمینه نیز فجایع متعددی را به بار آورده است: از کشته شدن نگهبانان فروشگاه زیر دست و پای جمعیت گرفته تا دعوا و تیراندازی برای یافتن جای پارک!

خوشبختانه هم‌زمان با رونق گرفتن کسب‌وکارهای آنلاین، بلک فرادی نیز به دنیای الکترونیک راه پیدا کرده است. بنابراین اکنون مشتریان به جای آنکه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشی‌ها هجوم ببرند، کالای مورد علاقه خود را به صورت آنلاین خریداری می‌کنند.

بلک فرایدی در ایران

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، بلک فرایدی در آخرین جمعه ماه نوامبر برگزار می‌شود. بنابراین با توجه به اختلاف تقویم میلادی و شمسی، نمی‌توان تاریخ دقیقی را در ایران برای آن متصور شد. با این حال در تقویم 1400، جمعه سیاه مصادف با پنجم آذرماه است. البته ناگفته نماند که برخی فروشگاه‌های ایرانی حراج خود را تا چند روز بعد و در قالب «فروش ویژه شب یلدا» ادامه می‌دهند.

ارسال نظر