بهروز فردوس چرا پدر خودروسازی تجاری ایران بود؟ | نگاهی به دستاوردها و تأثیرات
مرحوم بهروز فردوس که هفته پیش درگذشت، به عنوان پدر خودروسازی تجاری ایران شناخته میشود. اما این عنوان از کجا به او رسید و تأثیراتی که بر صنعت خودروسازی ایران گذاشت چه بود؟
ماموت از کجا شروع شد؟
مهندس بهروز فردوس متولد تهران، کارآفرین و مالک شرکت صنعتی ماموت و نیز از فعالان بزرگ صنعت خودروی ایران بود؛ کسی که گفته میشود اگر روزی پای نامهایی چون فولکس واگن و اسکانیا به ایران رسید، به واسطه تلاشهای او بود و نقش زیادی در گسترش این صنعت در کشور انجام داد.
داستان فعالیتهای فردوس که از سالهای جوانیاش آغاز شد و تا چند دهه و لحظه مرگش ادامه داشت، به دهه 60 و سالهای پایانی جنگ برمیگردد؛ روزهایی که پس از فروکش التهابات انقلاب و با شنیده شدن زمزمههای پایان جنگ، نام کلماتی چون سازندگی و پیشرفت تازهتازه به گوش میرسید و در این بین عدهای تصمیم گرفتند چرخ صنعت کشور را که حدوداً یک دههای بود مختل شده بود، دوباره به گردش دربیاورند. مهندس فردوس هم یکی از این افراد بود.
در سالهای پایان جنگ تحمیلی (به طور دقیقتر، در سال ۱۳۶۷) مهندس بهروز فردوس شرکت مجتمع صنعتی ماموت را رسماً به ثبت رساند و بعد از چند سال، فعالیت این شرکت با تولید انواع تریلرهای سبک در فضایی به وسعت 2 هکتار در کشور آغاز شد.
به مرور زمینه کار این شرکت گسترش یافت، به حوزههایی مانند تولید ساندویچپانل خانههای پیشساخته و انواع کانکس هم وارد شد و اتاقهای ایزوله شامل اتاقهای یخچالی، تریلر یخچالی و اتاق حمل بار محصولات بعدی ماموت بودند که در اواسط دهه ۷۰ راهی بازار شدند.
با این حال مسیر توسعه ماموت به همینجا ختم نشد و این شرکت در سال ۱۳۸۸ نمایندگی رسمی شرکت اسکانیا را در ایران بر عهده گرفت. بر این اساس ماموت دیزل به عنوان نماینده انحصاری خدمات پس از فروش کامیونهای اسکانیا در ایران آغاز به کار کرد و تاکنون در 3 حوزه تولید و خدمات پس از فروش کامیونهای اسکانیا، خدمات پس از فروش تریلر و فروش و خدمات پس از فروش محصولات دیزل ژنراتور اسکانیا فعال است.
وزنه، تولیدکننده جرثقیل و زیرمجموعه ماموت
مرحوم فردوس با گذشت سالها و گسترش فعالیتهای مدیریتیاش، خانوادهاش را هم وارد مسیر ماموت کرد تا این شرکت به صورت خانوادگی و با کمک و مشارکت فرزندانش اداره شود.
حالا خانواده فردوس در ادامه فعالیتهایشان در زمینه تولید ماشینآلان سنگین و صنعتی در کشور، شرکت وزنه را نیز در اختیار دارند؛ شرکت باسابقهای که در سال ۱۳۴۳ تأسیس شده و یکی از شرکتهای مهم تولید انواع جرثقیل است و در چند سال گذشته به عنوان زیرمجموعه مجتمع صنعتی ماموت فعالیت میکند.
ماموت همچنین شرکت مجتمع صنعتی پیلسان را در سال ۱۳۹۳ تأسیس کرد که این شرکت هم به تولید انواع تریلر میپردازد و هچنین به واردات و فروش کامیونهای چینی مشغول است.
گفتنی است ماموت -و البته دیگر شرکتها و مجتمعهای تولیدی زیرمجموعه آن- با توجه به دقت و تأکیدی که بهروز فردوس بر کیفیت کار داشته، طی سالهای ممتد به نماد کیفیت در ایران تبدیل شده و سالانه جوایز متعددی را خصوصا در بخش کیفیتسنجی و برترین صادرکننده کسب کردهاند. کارخانههای این مجتمع صنعتی با بهرهگیری از ماشینآلات و نیروهای متخصص آموزشدیده در واحدهای صنعتی اروپا، هماکنون یکی از کارخانههای معتبر و مطرح در سطح خاورمیانه و اروپا بهشمار میروند و حتی محصولات تولیدیاش در کشورهای دیگر هم به چشم میخورند.
ورود ماموت به حوزه استارتآپها
دیگر نکته قابل توجهی که در فعالیتهای گروه ماموت و البته خانواده فردوس به چشم میخورد، این است که این خانواده فقط به محصولات صنعتی محدود نماندهاند و پس از فعالیتهای گسترده در حوزههای صنعتی، در سالهای اخیر به کسبوکارهای جدید و دانشبنیان هم توجه نشان دادهاند که سرمایهگذاری در حوزه استارتآپها از این جمله فعالیتهاست.
همانطور که اشاره شد گرچه فعالیتهای گروه صنعتی ماموت بیشتر توسط پسران مرحوم فردوس، یعنی بهزاد دانیل فردوس و مهرزاد مانوئل فردوس اداره میشود، با این حال میترا فردوس دختر خانواده فردوس است که نامش در ۲۴ شرکت دانشبنیان و تکنولوژیک دیده میشود و بیشتر این شرکتها به زیرمجموعههای ماموت تبدیل شدهاند.
از جمله شناختهشدهترین این شرکتهای استارتآپی، پلاک و بیمیتو هستند که اولی در حوزه خدمات فعالیت دارد و به ارائه خدمات و سرویسهایی چون کارواش، خشکشویی، خدمات ساختمانی، تعمیر لوازم برقی، قالیشویی، نظافت منزل و ... میپردازد. بیمیتو هم فروش انواع بیمه را به صورت اینترنتی انجام میدهد.
جمیع این فعالیتهای ماموت برای بسیاری شغل ایجاد کرده است.
پس از درگذشت مرحوم فردوس چه گفتند؟
درگذشت بهروز فردوس، کسی که در پیشبرد صنعت کشور نقشآفرین بود، واکنش چهرههای مختلف و به ویژه چهرههای سیاسی و اقتصادی کشور را در پی داشت.
سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک ملی ایران، حجتالله صیدی مدیرعامل بانک صادرات، محمد امیری سرپرست گروه صنعتی بارز، محمدرضا شهبخش مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان و علی بهادری جهرمی سخنگو و رئیس شورای اطلاعرسانی دولت از جمله افرادی بودند که در پیامهایی جداگانه درگذشت فردوس را تسلیت گفتند.
همونی هست که اتوبوس اسکانیا را ورداشت با قطعات چینی تولید کرد و میانگین هفته ای 30 تا 40 را کشته و ناقص میکنه میفرسته خونه!!!!!! خدا خاندانت را خانه نشین کنه
اتوبوس اسکانیا ساخت کارخانه عقاب افشان است نه ماموت
این همه تبلیغ و بیلبورد در سطح شهر (خیابان شریعتی برای مثال) و درج خبرهای تبلیغاتی برای جا انداختن واژه ‘پدر…’ جالبه واقعا