بیوگرافی و سوابق رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی

پس از بررسی  فهرست نهایی کابینه ابراهیم رئیسی در مجلس، رستم قاسمی سیاستمدار اصولگرا، توانست رای اعتماد بیاورد و به عنوان چهارمین وزیر راه و شهرسازی انتخاب شود. در این مطلب بیوگرافی و سوابق رستم قاسمی وزیر راه دولت سیزدهم را با همه حواشی زندگی کاری و شخصی او می‌خوانید.

بیوگرافی و سوابق رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دولت رئیسی

بیوگرافی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم

رستم قاسمی ۱۵ اردیبهشت ۱۳۴۳ در سرگاه استان فارس از پدر و مادری کشاورز به دنیا آمد. تحصیلات وی کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران است که از آموزش راه دور از دانشگاه صنعتی امیرکبیر واحد گرمسار استان سمنان کسب کرده است. لیسانس ایشان نیز مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف تهران است.

او که از سال ۱۳۶۰ عضو سپاه پاسداران بوده در جنگ و ایران عراق شرکت داشته و جانباز شیمیایی است، وی از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ سردار سپاه (فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا) بوده و سپس در دوران ریاست جمهوری احمدی نزاد، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به عنوان وزیر نفت فعالیت داشته است.

موضوع «گم شدن دکل نفتی» سال ۱۳۹۱ در زمان وزارت رستم قاسمی در وزارت نفت است. رستم قاسمی، گم‌شدن دکل نفتی را تکذیب کرده اما وزیر نفت دولت روحانی بیژن زنگنه این موضوع را تایید کرده است.

رستم قاسمی که ارتباط نزدیکی با احمدی نژاد داشته، در دولت روحانی از سال 1392 تا 1394 مشاور معاون اول رئیس جمهور در زمینه روابط اقتصادی با عراق بوده و سپس تا سال 1399 مامور فروش نفت ایران با همکاری سپاه بوده است.

اشتباه لفظی رستم قاسمی در مجلس و خنده حضار

در روز سوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس (۱ شهریور ۱۴۰۰) نوبت به رستم قاسمی رسید، در سخنرانی خود اشتباها سمت خود را به جای وزارت راه و شهرسازی، وزارت نفت گفت. او در سخنرانی اش اظهار داشت: ۱۰ دستور را نوشته‌ام که در اولین روز از حضورم در وزارت نفت آن ها را در دستور کار قرار می‌دهم.»

این اشتباه لفظی که موجب خنده حضار و تذکر به او شد، به وزیر نفت بودن رستم قاسمی در دولت احمدی نژاد بر می‌گردد.

کامل‌تر بخوانید: آقای رستم قاسمی وزارت نفت یا وزارت راه و شهرسازی؟

ماجرای ترور رستم قاسمی

فروردین ۱۴۰۰ خبری مبنی بر ترور ناموفق رستم قاسمی (به عنوان معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه) در لبنان توسط موساد منتشر شد. گفته می‌شود طرح ترور او با همکاری سازمان اطلاعات ترکیه لو رفته است.

علت ترور او را نیز نقش اقتصادی ایشان در دور زدن تحریم‌ها بیان کرده اند.

رستم قاسمی از قدرتمندترین مردان خاورمیانه

در سال ۲۰۱۲ در مجله فوربس نام رستم قاسمی در لیست مردان قدرتمند خاورمیانه در رتبه ۳۲ قرار گرفت.

اتهام اختلاس رستم قاسمی

در پرونده موسوم به فساد نفت (اختلاس ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورویی بابک زنجانی از بخش نفت) نام رستم قاسمی (به اتهام تحویل نفت به بابک زنجانی) نیز به چشم می‌خورد. در دفاعیات گفته شد وزیر وقت نفت، آقای بابک زنجانی را از زمانی که در قرارگاه خاتم بوده می‌شناخته است و با اعتماد وی به بابک زنجانی، نفت فروخته شده است.

رستم قاسمی و احمدی نژاد

همسر دوم رستم قاسمی کیست

همسر اول رستم قاسمی «مرضیه سادات میرشفیعی» از اقوام ایشان بوده که در سال ۱۳۸۶ پس از تحمل ۵ سال بیماری، جان به جان آفرین تسلیم می‌کند.

او چند سال پس از فوت همسرش بار دیگر ازدواج می‌کند اما نام همسر دوم ایشان در جایی ذکر نشده است.

فرزندان رستم قاسمی

حاصل ازدواج اول رستم قاسمی ۴ فرزند (دو پسر و دو دختر) است.

پسران رستم قاسمی و ماجرای تحریم آمریکا

یکی از دو پسر رستم قاسمی «مرتضی قاسمی» نام دارد که نامش در کنار پدر در فعالیت‌های اقتصادی به چشم می‌خورد.

گفتنی است وزارت خزانه‌داری آمریکا در ۴ سپتامبر ۲۰۱۹ رستم قاسمی و پسرش را در رابطه با یک شبکه انتقال نفت تحت کنترل سپاه پاسداران تحریم کرد.

فاطمه دختر رستم قاسمی

دختر رستم قاسمی و شورای شهر

فاطمه قاسمی دختر رستم قاسمی سال 1396 در انتخابات شورای شهر کلاله کاندید شد. وی ابتدا نفر 9 شده بود که پس از اعتراض و بازشماری آرا نفر هفتم شد اما با کسب رتبه 7 به عنوان عضو علی البدل باز هم رای لازم را نیاورد و از راهیابی به لیست اصلی شورا بازماند.

نظر شما نسبت به انتساب رستم قاسمی به وزارت راه و شهرسازی و سوابق ایشان چیست؟ دیدگاه‌های خود را با ما و سابر خوانندگان کلیک به اشتراک بگذارید.

حجم ویدیو: 1.25M | مدت زمان ویدیو: 00:00:33 | دانلود ویدیو
ارسال نظر