برندگان جایزه نوبل صلح 2021 مشخص شدند

ماریا رسا و دیمیتری موراتف به عنوان برندگان جایزه نوبل صلح 2021 معرفی شدند.

برندگان جایزه نوبل صلح 2021 مشخص شدند

ماریا رسا خبرنگار فیلیپینی-آمریکایی و دیمیتری موراتف از روسیه برای «نبرد سرسختانه برای آزادی بیان» شایسته انتخاب برای جایزه نوبل صلح امسال معرفی شدند.

ماریا رسا کیست؟

ماریا رسا (Maria Ressa) دوم اکتبر ۱۹۶۳ به دنیا آمد و یک خبرنگار و نویسنده فیلیپینی- آمریکایی است که مؤسس و مدیر سایت راپلر (سایت اخبار آنلاین فیلیپین) است. وی پیش‌تر و قریب به دو دهه به عنوان خبرنگار تحقیقی در بخش جنوب شرق آسیای شبکه خبری سی‌ان‌ان کار می‌کرد.

او در ۲۰۲۰ به انتشار اخبار نادرست در فضای مجازی بر اساس قانون مناقشه‌برانگیز مقابله با جرایم سایبری فیلیپین متهم شد، اما این اتهام با انتقاد از سوی گروه‌های حقوق بشری و خبرنگاران روبه‌رو شد که فیلیپین را به حمله علیه آزادی رسانه متهم کردند.

بیشتر بخوانید: برندگان نوبل پزشکی ۲۰۲۱ اعلام شدند

رسا همچنین فرد برگزیده مجله تایم در سال ۲۰۱۸ شد که یکی از اعضای گروه خبرنگارانی بود که در سراسر جهان با اخبار جعلی مقابله می‌کردند.

وی در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۹ با اتهاماتی درباره اینکه سایت راپلر اجبار جعلی را در ارتباط با ویلفردو کنگ، تاجر معروف منتشر کرد، بازداشت شد. در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۰ دادگاهی در مانیل این خبرنگار را بابت بزه ارتکابی مجرم دانست. او همچنین منتقد سرسخت رودریگو دورته، رئیس‌جمهور فیلیپین نیز به شمار می‌رود.

دیمیتری موراتف کیست؟

دیمیتری موراتف (Dmitry Muratov) زاده ۳۰ اکتبر ۱۹۶۱ و خبرنگار و سردبیر روزنامه روسی نووایا گازتاست. او بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۷ سردبیر این روزنامه بود. بر اساس اعلام کمیته حفاظت از خبرنگاران، نووایا گازتا امروز تنها روزنامه واقعاً انتقادی با نفوذ ملی در روسیه نامیده می‌شود.

این روزنامه به دلیل گزارش کامل خود در زمینه موضوعات حساس مانند فساد دولتی و نقض حقوق بشر شهرت دارد.

موراتف در سال ۲۰۰۷ برنده جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات از سوی کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران شد. این جایزه به روزنامه‌نگارانی تعلق می‌گیرد که در دفاع از آزادی مطبوعات در برابر حملات، تهدیدها یا زندان شجاعت نشان می‌دهند.

او در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۰ نشان لژیون افتخار را که بالاترین نشان فرانسه است، دریافت کرد.

ارسال نظر