حمله سایبری به پمپ بنزین های کشور | بنزین در شهر نایاب شد (به‌روزرسانی)

شهروندانی که امروز برای دریافت سوخت به پمپ بنزین‌های کشور مراجعه کردند، با عدم امکان سوخت‌رسانی از سوی جایگاه‌ها و مشاهده پیغام حمله سایبری به پمپ بنزین ها مواجه شده‌اند.از ساعات اولیه صبح امروز بسیاری از شهروندان از اختلال در سیستم سوخت‌رسانی و حتی تعطیلی برخی جایگاه‌های بنزین در تهران و دیگر شهرهای کشور گله کردند. همچنین کاربران در فضای مجازی نوشتند که با تعطیلی پمپ‌بنزین‌ها، با مشکل عرضه بنزین مواجه شده‌اند. گفته می‌شود مراجعه‌کنندگان به جایگاه های سوخت با پیام حمله سایبری 64411 بر روی صفحه دیجیتال پمپ‌ها مواجه می‌شوند. 

حمله سایبری به پمپ بنزین های کشور | بنزین در شهر نایاب شد (به‌روزرسانی)

از ساعات اولیه صبح امروز بسیاری از شهروندان از اختلال در سیستم سوخت‌رسانی و حتی تعطیلی برخی جایگاه‌های بنزین در تهران و دیگر شهرهای کشور گله کردند. همچنین کاربران در فضای مجازی نوشتند که با تعطیلی پمپ‌بنزین‌ها، با مشکل عرضه بنزین مواجه شده‌اند. گفته می‌شود مراجعه‌کنندگان به جایگاه های سوخت با پیام حمله سایبری 64411 بر روی صفحه دیجیتال پمپ‌ها مواجه می‌شوند.

حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت؟

در شرایطی که خبرگزاری ایسنا خبر حمله سایبری به پمپ بنزین ها را دقایقی بعد از انتشار از روی خروجی‌اش حذف کرد، همایون صالحی، رئیس کانون انجمن جایگاه‌داران سوخت وقوع این حمله سایبری را تأیید کرده است.

صالحی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت دلیل اختلال امروز جایگاه‌های سوختی، حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کل کشور بوده و سامانه هوشمند سوخت به صورت کلی قطع شده است. به گفته صالحی این مسئله در حال بررسی است.

همچنین فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این خصوص به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: «جلسه‌ای فوری درباره اختلال سامانه هوشمند سوخت در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در حال برگزاری است که به محض پایان یافتن جلسه اطلاع‌رسانی عمومی خواهد شد.»

جالب است بخوانید: گران شدن بنزین، شایعه یا واقعیت؟

به گفته او تا این لحظه دلیل این مشکل مشخص نشده است.

سوخت‌گیری با قیمت آزاد بی‌مشکل است

آن‌طور که سخنگوی وزارت نفت می‌گوید، اختلال اعلام شده مربوط به دریافت بنزین با کارت سوخت است. سخنگوی وزارت نفت به تسنیم گفت: «مشکل فنی در سامانه کارت سوخت اتفاق افتاده و سامانه هوشمند را از مدار خارج کرده است.»

به گفته او هیچ مشکلی برای سهمیه سوخت مردم به وجود نخواهد آمد و کارشناسان در حال بررسی و رفع مشکل هستند. بنابراین تا لحظه برطرف شدن مشکل، مردم می‌توانند با قیمت آزاد سوخت‌گیری کنند. این گفته مسئولین در حالی است که بسیاری از کاربران فضای مجازی از تعطیلی پمپ بنزین‌ها به دلیل این حمله سایبری خبر می‌دهند و بنابراین سوخت‌گیری حتی با قیمت آزاد هم برای شهروندان فراهم نیست.

40 درصد جایگاه‌ها به مدار برگشته‌اند (به‌روزرسانی: 15:30)

با گذشت چند ساعت از شروع اختلال در پمپ بنزین‌های کشور، سخنگوی شرکت ملی فرآورده‌های نفتی ایران می‌گوید اکنون 40 درصد از جایگاه‌های سوخت کشور به صورت دستی به مدار فعالیت بازگشته‌اند. گفته می‌شد کارشناسان شرکت ملی فرآورده‌های سوختی به جایگاه‌های پمپ‌بنزین اعزام شده‌اند تا تنظیمات دستگاه‌ها را به صورت دستی کرده و امکان دریافت بنزین آفلاین را در جایگاه‌ها فراهم کنند.

وی افزود در این جایگاه‌ها امکان عرضه بنزین و گازوئیل به نرخ دوم و قیمت آزاد وجود دارد.

کاهی گفت: «در تلاشیم تا مشکل فنی سامانه هوشمند سوخت هرچه سریع‌تر رفع شود تا امکان دریافت بنزین به نرخ یارانه‌ای نیز فراهم شود.»

ایسنا: هک شدیم! (به‌روزرسانی: 16)

درحالی‌که خبرگزاری ایسنا به عنوان یکی از اولین خبرگزاری‌هایی بود که ماجرای حمله سایبری به پمپ بنزین های کشور را کار کرد، این خبرگزاری حالا از حمله سایبری به سایت خود خبر داده و می‌گوید خبر «قطع ناگهانی بنزین در جایگاه‌های سوخت تهران و شهرستان‌ها به دلیل حمله سایبری» که در این سایت منتشر شده بوده، خارج از اراده مسئولان ایسنا و در واقع در قالب هک بوده است.

خبرگزاری ایسنا در بیانیه‌اش اعلام کرد: «به اطلاع مخاطبان محترم می‌رساند خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) امروز در ساعت ۱۲:۳۸ مورد حمله سایبری قرار گرفت که در جریان این حمله یک خبر با عنوان «قطع ناگهانی بنزین در جایگاه‌های سوخت تهران و شهرستان‌ها به دلیل حمله سایبری» بر روی سایت ایسنا بارگذاری شده است. مسئولان خبرگزاری به محض اطلاع ضمن حذف خبر مذکور، در حال بررسی ابعاد فنی چگونگی این اتفاق و ایجاد تمهیدات لازم برای جلوگیری از وقوع مجدد این چنین اتفاقاتی هستند. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شدیداً این‌گونه اقدامات مذبوحانه را محکوم نموده و از طریق مراجع ذی‌ربط پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.»

با این حال دیگر مسئولان کشور هنوز خبر حمله سایبری به پمپ بنزین ها را رد نکرده‌اند و حتی خبرگزاری صداوسیما و نیز نورنیوز (رسانه شورای عالی امنیت ملی) بر سایبری بودن این حملات تأکید دارند.

مرکز ملی فضای مجازی تأیید کرد: حمله سایبری بود (به‌روزرسانی: 18)

مرکز ملی فضای مجازی در خصوص حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور اطلاعیه داد.

این مرکز در خصوص حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت اعلام کرد: «به اطلاع هموطنان گرامی می‌رساند ساعت ۱۱ صبح روز سه‌شنبه (۱۴۰۰/۰۸/۰۴) مرکز افتا گزارشی در خصوص حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت کشور اعلام کرده و به تبع آن جایگاه‌ها در ارائه خدمات سوخت رسانی از مدار خارج شدند. در همین راستا دستگاه‌های ذی‌ربط در حال رفع مشکل ایجاد شده هستند و تا ساعاتی دیگر سوخت‌رسانی به حالت عادی برخواهد گشت.»

افزایش قیمت تاکسی‌های اینترنتی؛ مترو رایگان شد (به‌روزرسانی: 20:30)

آن‌طور که شهروندان در فضای مجازی خبر داده‌اند، به دنبال اختلال در سامانه پمپ بنزین‌ها، کرایه سرویس‌های حمل و نقل اینترنتی با افزایش قیمتی عجیب مواجه شده و تا چند برابر بالاتر رفته است که این قضیه اعتراض شهروندان را در پی داشت.

همچنین به دنبال این اتفاق ساعت کار متروی تهران تا ساعت 12 امشب تمدید شده است. علاوه بر این، به دستور شهردار تهران جهت رفاه حال شهروندان و مشکل اختلال در سامانه پمپ بنزین‌ها، استفاده از متروی تهران تا ساعت 9 صبح فردا رایگان است.

این مطلب در صورت انتشار اخبار تازه‌تر به‌روزرسانی می‌شود.

مشاهداتتان را از حمله سایبری به پمپ بنزین های کشور در بخش نظرات با کلیک در میان بگذارید.

ارسال نظر