معنای جالب اعداد و علائم روی لاستیک خودرو

اگر به دنبال خرید تایر خودرو هستید، بهتر است معنی دقیق علائم روی لاستیک خودرو را بدانید و تایر مناسب را برای ماشین خود انتخاب کنید. آشنایی با معنای جالب اعداد و علائم روی لاستیک خودرو از شما یک راننده حرفه‌ای‌تر می‌سازد.

معنای جالب اعداد و علائم روی لاستیک خودرو

شما هم ممکن است بارها چشمتان به تایر خودروها افتاده باشد و ترکیبی از اعداد و حروف را دیده باشید؛ اما معنای آن را ندانید. شما تنها نیستید، افراد بسیاری هستند که هنوز نمی‌دانند چگونه علائم روی لاستیک خودرو را بخوانند.

معنای اعداد و علائم روی لاستیک خودرو چیست؟

لاستیک‌ها جزء لاینفک اجزای خودروها هستند. دلایل متعددی وجود دارد که چرا دانستن اندازه صحیح لاستیک ضروری است.

لاستیک‌ها وزن وسیله‌نقلیه شما را تحمل می‌کنند و تنها قسمتی از ماشین شما هستند که با جاده تماس دارند. هنگام خرید لاستیک، باید سایز مناسب خودروی خود را بدانید. این موضوع برای سلامت لاستیک‌ها و وسیله‌نقلیه شما بسیار مهم است.

وظیفه اصلی تایر خودرو، تحمل وزن وسیله‌نقلیه و هدایت آن به جایی است که باید برود؛ بنابراین وقتی تایر خیلی بزرگ یا کوچک باشد، نه تنها عملکرد آن مختل می‌شود، بلکه ایمنی شما نیز به خطر می‌افتد.

لاستیک‌های خودروی شما باید به اندازه کافی پهن، محکم و ضخیم باشند تا وزن وسیله نقلیه شما را تحمل کنند و در عین حال به راحتی بتوانند بچرخند و حرکت کنند. اگر سایز تایر مناسب نباشد، استهلاک لاستیک بالا می‌رود و شما خیلی زودتر از زمان موعود، مجبور به عوض کردن لاستیک‌ها می‌شوید.

علائم روی لاستیک خودرو

مفهوم حروف و اعداد روی لاستیک خودرو چیست؟

نگاه کردن به حروف و اعداد روی لاستیک می‌تواند شبیه خواندن یک زبان خارجی باشد، اما وقتی یاد بگیرید که چگونه هر بخش از اندازه لاستیک را تجزیه و تحلیل کنید، متوجه خواهید شد که زیاد پیچیده نیستند.

نوع لاستیک

حروف اختصاری نوع تایر، به مدل یا سرویسی که آن وسیله‌نقلیه‌ قرار است انجام دهد، تفکیک شده است.

  • «P» مخفف مسافر یا (passenger) بوده و رایج‌ترین نوع تایر است.
  • حروف اختصاری «LT» (کامیون‌های سبکی که بارهای سنگین را حمل می‌کنند) یکی دیگر از نام‌گذاری‌های رایج نوع تایر است.
  • سایر علائم تایرها شامل T (موقت)، ST (تریلر) و C (تجاری) می‌باشند.

اگر حرف اختصاری روی لاستیک وجود نداشته باشد، معمولا نشان دهنده این است که تایر در اروپا و برای اتومبیل‌ های اروپایی ساخته شده است. این نوع لاستیک‌ها تایرهای متریک یا یورو متریک نامیده می‌شوند و از بسیاری جهات شبیه تایرهای سواری هستند.

عرض لاستیک

فاصله میلی‌متری عرض لاستیک خودرو است. عرض تایر یکی از مهمترین علائم روی لاستیک خودرو بوده و قبل از خرید حتما باید این عدد را با عدد مناسب خودروی خود بررسی کنید.

نسبت منظر

نسبت منظر، نسبت ارتفاع دیواره جانبی تایر و عرض لاستیک است که به‌صورت درصدی نمایش داده می‌شود. ارتفاع دیواره کناری را می‌توان با اندازه‌گیری فاصله بین لبه رینگ و بالای لبه آج تعیین کرد. به‌طور مثال سری ۶۵ به این معنی است که ارتفاع مقطع تایر ۶۵ درصد عرض مقطع آن می‌باشد. بنابراین در تایرهایی با سری (نسبت منظر) کمتر ارتفاع دیواره کوتاه‌تر است.

نوع ساختار

این حرف به نحوه ساخت خودرو اشاره دارد. به‌طور معمول، ما فقط «R» را برای رادیال تایر خواهیم دید؛ زیرا این مدل، رایج‌ترین نوع تایر تولید شده در تمام کشورهاست. لاستیک‌های رادیال با مونتاژ شمع‌هایی عمود بر جهتی که حرکت می‌کنند ساخته می‌شوند که امکان سواری نرم‌تر، عمر طولانی‌تر آج و کاهش سوخت را فراهم می‌کنند.

اندازه چرخ یا قطر رینگ

اندازه چرخ از نقطه مرکز تایر از یک طرف تا طرف دیگر اندازه‌گیری می‌شود. اندازه چرخ به قطر چرخ شما اشاره دارد و معمولا با واحد اینچ اندازه‌گیری می‌شود.

شاخص وزن

شاخص وزن علامتی مختصر برای توصیف وزن کل خودرو است که تایر پس از باد شدن کامل، می‌تواند تحمل کند. هرچه شاخص بار بالاتر باشد، تایر می‌تواند وزن بیشتری را تحمل کند.

علامت شاخص وزن روی لاستیک خودرو

شاخص سرعت

شاخص سرعت نشان دهنده بیشترین سرعتی است که یک تایر توانایی تحمل دارد. به عنوان مثال، رتبه‌بندی سرعت «R» به این معنی است که تایر توانایی حرکت تا 170 کیلومتر در ساعت را دارد.

علائم شاخص سرعت روی لاستیک خودرو

تاریخ تولید

آخرین نکته مهم، به خصوص در بازار تایر ایران، یافتن اعداد و ارقام مربوط به تاریخ تولید است که به شکل هفته و سال بر روی تایر درج می‌شود. اگر روی تایری عدد 1620 را دیدید به این معنی است که تایر مذکور در هفته شانزدهم سال 2020 تولید شده است.

اکنون به راحتی می‌توانید علائم روی لاستیک خودرو را بخوانید و با توجه به راهنمای خرید تایر خودرو ، مناسب‌ترین تایر را برای خودروی خود سفارش دهید.

ارسال نظر