مازوت نسوزانیم ایران در خاموشی فرومی‌رود!

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با تایید روزانه ۳۳ میلیون لیتر مازوت سوزی در کشور گفت اگر مازو نسوزانیم کشور در خاموشی فروخواهد رفت!

مازوت نسوزانیم ایران در خاموشی فرومی‌رود!

فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره خبر منتشرشده مبنی بر مازوت سوزی در نیروگاه‌های کشور اظهار کرد که مازوت‌سوزی مسئله‌ای است که در سال‌های قبل هم با آن رو به رو بوده ایم. بیژن زنگنه وزیر سابق نفت هم در همین زمینه معتقد بود که وزارت نیرو باید فیلترینگ گوگردزدایی را اِعمال کند.

عباسی معتقد است که وزارت نیرو هم اقتدار لازم برای اعمال مدیریت بر روی نیروگاه‌ها را در اختیار نداشت، زیرا خیلی از نیروگاه‌ها واگذار و خصوصی شدند و به همین دلیل وزارتخانه مرتبط نقش تنظیم کنندگی لازم را در اختیار نداشت.

«گوگرد زدایی از مازوت زمان‌بر است» این جمله را عباسی می‌گوید و معتقد است که طراحی و نصب فیلتریزاسیون در نیروگاه‌ها زمانبر خواهد بود.

این مسئله اقدام و تکلیفی بوده که از سال‌های پیش باید انجام می‌شد و ۸ سال برای زنگنه کافی و حتی زیاد بود تا دستور العمل اصلاح تولید مازوت را بدهد تا گوگرد آن حذف شود.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفته که «نیروگاه‌ها روزانه ۳۲ میلیون لیتر مازوت می‌سوزانند»!

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه در شرایط فعلی نیروگاه‌ها عمدتا ۷۵ درصد از سوخت گاز و حدود ۲۰ درصد از گازوئیل و نزدیک به ۵ درصد از مازوت استفاده می‌کنند، گفته که البته در شرایطی که دما کاهش یابد، مجبور خواهیم شد تا میزان مصرف گاز را کاهش دهیم و از سوخت پشتیبان برای نیروگاه‌ها استفاده کنیم.

با شروع فصل سرما و کمبود گاز در سال‌های اخیر، اولین جایی که سهم گاز آن قطع می‌شود، نیروگاه‌های برق حرارتی است. ساختار سوخت اکثر نیروگاه‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که می‌تواند در صورت نبود گاز با سایر سوخت‌های مایع مانند گازوئیل و مازوت به فعالیت خود ادامه دهند.

تلاش کافی برای جلوگیری از سوزاندن مازوت وجود ندارد

به گفته‌ این نماینده مجلس یازدهم، اهتمام لازم برای جلوگیری از مازوت سوزی وجود ندارد و وزیر سابق نیرو هم به این آلودگی ناشی از سوزاندن مازوت آگاه بوده و می‌دانسته که باید نیروگاه‌ها را مجبور کند تا این مسائل را در دستور کارشان قرار دهند و یا باید سیاست‌های تشویقی برای نیروگاه‌های خصوصی در نظر می‌گرفت. برای نیروگاه‌های دولتی هم می‌توانستند این نظر را اعمال کنند، حتی سازمان حفاظت از محیط زیست هم باید به جای محول کردن کار‌های متفرقه به وزارت نیرو، فیلترگذاری نیروگاه‌ها را ابلاغ می‌کرد.

مردم گاز کمتر مصرف کنند تا به نیروگاهها برسد

فریدون عباسی راهکار برون‌رفت از این بحران را مردم می‌داند نه دولت. او می‌گوید که وقتی بحرانی بزرگ پیش می‌آید توسط دولت‌ها حل نمی‌شود، بلکه توسط مردم قابل رفع است، مردم باید مصرف خودشان را مدیریت کنند و مصرف گاز را در خانه‌ها پایین بیاورند، کمتر خانه‌ها را گرم کنند، در گاز صرفه جویی کنند؛ در نتیجه این امور گاز به نیروگاه‌ها می‌رسد و مجبور به مازوت سوزی نیستیم، امری که سخنگوی صنعت برق نیز بر آن صحه گذاشته و گفته ۹۵ درصد تولید برق نیروگاه‌ها با سوخت گاز است و بعد از آن درصدی کم‌تر از گازوئیل و مازوت استفاده می‌شود، در صورتی که مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری افزایش یابد، نیروگاه‌ها با محدودیت مواجه شده و به اجبار از سوخت پشتیبان استفاده می‌کنند.

استفاده از سوخت مایع اثرات نامطلوبی بر کیفیت هوا دارد

«مازوت باید سوزانده شود» این را عباسی می‌گوید و دلیل آن را اینگونه تشریح می‌کند که در حال حاضر اگر بخواهیم رشد صنعتی و اشتغال داشته باشیم به برق نیاز داریم، وقتی هم که گاز نداریم به نیروگاه‌ها بدهیم مجبوریم سوخت مایع مصرف کنیم و مثل خیلی از کشور‌های دیگر مازوت می‌سوزانیم، ولی گوگرد مازوت باید پایین آورده و در نیروگاه‌ها فیلتر گذاشته شود.

عباسی گفت: «چون دولت به این وظیفه خود عمل نکرده مردم باید پای کار بیایند و مصرف خود را پایین بیاورند. این مسئله عزم ملی می‌خواهد تا دولت فرصت پیدا کند در دو سال آینده این مشکل را حل کند. در حال حاضر مجبور هستیم مازوت بسوزانیم و آلودگی آن را هم تحمل کنیم. برای جلوگیری از خاموشی در ادارات، صنایع و بیمارستان‌ها نیاز به برق داریم؛ اگر مازوت نسوزانیم کشور به خاموشی فرو می‌رود.»

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر