افزایش سرسام‌آور مبلغ خرید سربازی در بودجه 1401 | خرید سربازی لاکچری شد؟

نظر شما در خصوص مبلغ خرید سربازی در بودجه 1401 چیست؟ با ارقام در نظر گرفته شده برای خرید سربازی در سال آینده موافق هستید؟ منتظر خواندن نظراتتان هستیم.

افزایش سرسام‌آور مبلغ خرید سربازی در بودجه 1401 | خرید سربازی لاکچری شد؟

کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، در روز 9 بهمن‌ماه سال جاری با خرید سربازی برای سربازان موافقت کرد تا آن دسته از افرادی که هیچ‌یک از قوانین معافی سربازی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد هم بتوانند نسبت به خرید سربازی و از سر نگذراندن 2 سال خدمت که برای خیلی‌ها تجربه‌ای سخت محسوب می‌شود، اقدام کنند.

ایران از جمله کشورهایی محسوب می‌شود که گذراندن دوره سربازی در آن برای تمام پسران بالای 18 سال کشور اجباری محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر کمپین‌های مختلفی هم برای اعتراض و تغییر نسبت به این قانون تشکیل شده است؛ با این حال خود سربازی هنوز پابرجاست.

دولت گرچه پس از گذشت چند سال دوباره با خرید سربازی موافقت کرده است، با این حال ارقام آن و درصد افزایشش نسبت به گذشته محل بحث و سوال شده است.

اما برای شروع ببینیم قانون سربازی چه پیشینه‌ای را در کشور گذرانده است؟

شروع یک قانون اجباری

قانون ۳۲ ماده‌ای خدمت اجباری گرچه در ۱۶ خرداد ۱۳۰۴ در مجلس شورای ملی به تصویب رسید، با این حال تا سال‌ها خبری از شرایطی چون معافیت و همچنین خرید سربازی در میان نبود.

بر پایه بند اول قانون خدمت اجباری سال 1304، همه افراد ذکور بالای ۲۱ سال می‌بایست به مدت ۲ سال به خدمت سربازی می‌رفتند. با این حال در سال‌های اول اجرای این طرح از آنجا که ۱ میلیون نفر شرایط تعیین شده برای سربازی را داشتند و نیاز کشور ۱۰۰ هزار نفر بود، قرار شد از هر ۱۰ نفر فقط 1 نفر به سربازی برود.

پس از پیروزی انقلاب هم از آنجا که کشور در شرایط جنگی به سر می‌برد، قانون خدمت سربازی مشتمل بر ۶۷ ماده و ۵۷ تبصره در روز یکشنبه ۲۹ مهرماه ۱۳۶۳ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

خرید سربازی، راهی برای سپری نکردن این دوره

از زمان شروع قانون سربازی اجباری در کشور تا 73 سال پس از آن، صحبتی از خرید سربازی به شکلی که بعدا مطرح شد در میان نبود و همه جوانان ذکور کشور چه در شرایط جنگی و چه غیر از آن، بالاخره باید 2 سال از زندگیشان را به سربازی می‌گذراندند تا بعد بتوانند برای دیگر مراحل زندگیشان چون پیدا کردن کار، ازدواج و یا مهاجرت اقدام کنند.

با این وجود، با توجه به اینکه همیشه عده‌ای به دنبال راهی برای نرفتن به سربازی بودند و همچنین با پایان جنگ، شرایط کشور آرام‌تر شده بود، نخستین زمزمه‌های خرید سربازی به میان آمد و در آذرماه سال 1377 برای اولین بار، طی دورانی 3 ساله مشمولان مجاز به خرید سربازی خود شدند. طبق آمارهای اعلام شده، در آن مقطع 350 هزار نفر سربازیشان را خریدند.

مشمولان سربازی دارای 10 سال غیبت، دیگر افرادی بودند که در سال 93 مجاز به خرید سربازیشان شدند. همچنین در سال 95 آن دسته از سربازانی که 8 سال غیبت از خدمت داشتند، با پرداخت مبلغی بین 10 تا 50 میلیون تومان (بر اساس مدرک تحصیلی) موفق به بخشودگی جریمه غیبت خود شدند.

مبلغ خرید سربازی در بودجه 1401، این بار با افزایش 2400 درصدی!

خرید سربازی دوباره با موافقت مجلس روبه‌رو شده و این بار مشمولان بیش از ۵ سال غایب با اولویت افراد متاهل و بالاتر از ۳۵ سال سن که انجام وظایف مقدس سربازی تحت تاثیر تحلیل قوای جسمانی برای آن‌ها امکان‌پذیر نیست، مجاز به خرید خدمت سربازی خود شده‌اند.

در قانون جدید امسال گرچه مشمولان متاهل به ازای هر فرزند از ۲۰ درصد تخفیف تا سقف حداکثر ۶۰ درصد برخوردار خواهند بود و همچنین افراد متاهل تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی تخفیف ۵۰ درصدی می‌گیرند، با این حال ارقام اعلام شده برای سربازی همچنان جای سوال و تعجب دارد.

بیشتر بخوانید: چطور کسری خدمت بگیریم؟ | آشنایی با روش‌های مختلف دریافت کسری خدمت

بر این اساس دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت ۲۵۰ میلیون تومان، کارشناسی و کارشناسی ارشد با ۴۰۰ میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان امکان خرید و معافیت خواهند داشت.

این در حالی است که در سال 1395 دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن با پرداخت 10 تا 20 میلیون تومان، کارشناسی با پرداخت 25 میلیون تومان، کارشناسی ارشد با 30 میلیون تومان و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت 35 تا 50 میلیون تومان امکان خرید و معافیت پیدا می‌کردند.

خرید سربازی، در اختیار قشری خاص

به عقیده کاربران فضای مجازی که در یکی دو روز اخیر در خصوص تغییرات جدید سربازی صحبت کرده‌اند، این شیوه جدید خرید سربازی با قیمت‌های نجومی آن برای بسیاری از افراد قابل استفاده نیست و گویی فقط برای درصد محدودی از جامعه طراحی شده است.

این در حالی است که سربازی اجباری فرد را تا 2 سال از حضور موثر در اجتماع و داشتن کار و فعالیت اقتصادی محروم می‌کند و حقوقی هم که از سوی سازمان نظام وظیفه به سربازان داده می‌شود، نیازهای خود سرباز را هم به سختی پوشش می‌دهد، چه رسد به اینکه فرد سرباز نیاز به حمایت اقتصادی از خانواده‌اش هم داشته باشد.

همچنین عده‌ای دیگر به نرخ دیه انسان کامل اشاره کرده‌اند که در حال حاضر 480 میلیون تومان است، اما نرخ خرید سربازی (آن هم برای 2 سال) 600 میلیون تومان محاسبه شده، یعنی بیش از نرخ جان یک آدم!

واکنش مجلسی‌ها؛ طرح حذف می‌شود؟

طبق آخرین خبرها، شهریار حیدری عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ از احتمال حذف مصوبه خرید خدمت سربازی در جلسه امروز عصر مجلس خبر داده است. او در گفت‌وگو با ایسنا گفت: «در جلسه صبح امروز، رای‌گیری برای تجدیدنظر مصوبه کمیسیون تلفیق درباره خرید خدمت سربازی انجام شد که نمایندگان با آن موافقت کردند. بر این اساس در جلسه بعدازظهر کمیسیون، برای حذف این مصوبه رای‌گیری صورت می‌گیرد که احتمال زیاد اعضای تلفیق با حذف این مصوبه موافقت خواهند کرد.»

همچنین مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مصوبه کمیسیون تلفیق درباره خرید خدمت سربازی را مغایر عدالت خواند و گفت به احتمال زیاد این مصوبه در صحن علنی تصویب نمی‌شود، چراکه اکثریت نمایندگان با آن مخالف هستند.

نظر شما در خصوص مبلغ خرید سربازی در بودجه 1401 چیست؟ با ارقام در نظر گرفته شده برای خرید سربازی در سال آینده موافق هستید؟ منتظر خواندن نظراتتان هستیم.

ارسال نظر