بازگشایی مدارس ابتدایی هم مجوز گرفت
مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی طبق گفته سرپرست آموزش و پرورش صادر شده و تمهیداتی برای آن اندیشیده شده است.
علیرضا کاظمی سرپرست آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانهای سراسر کشور با بیان اینکه در نظام تعلیم و تربیت، مهر امسال دیگر تکرار نخواهد شد، گفت: «در آستانه آزمون بزرگی هستیم که باید همفکری و هماهنگی بیشتری داشته باشیم. در این مدت یکی از تلاشهای سخت آموزش و پرورش، تبیین الگوی بازگشایی مدارس و تمهید مقدمات اجرای این الگو بود.»
صدور مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی
او با اعلام اینکه مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی را از ستاد کرونا گرفتیم و به استانها نیز ابلاغ کردیم، ادامه داد: «تمهیدات درونسازمانی برای بازگشایی مدارس گرفتهایم که نیاز به بررسی دارد، لذا باید کار خود را با اقتدار و برنامه دنبال کنیم.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: «این وزارتخانه تاکنون کار خود را با تمام سختیها دنبال کرده و آغاز سال تحصیلی برای ما مهم بود.»
کاظمی بیان کرد: «در آموزش و پرورش شرایط متفاوتی را در دوران کرونا و پساکرونا تجربه میکنیم. در کنار این تجربیات باید رویکردها و سیاستها در نظر گرفته شود. برای بررسی چالشهای نظام تعلیم و تربیت یکی از نگرانیهای مهم ترک تحصیل و بازماندگان از تحصیل هستند که آسیب جدی است.»
زمان بازگشایی مدارس اعلام شد | شروع کلاس های پایه متوسطه دوم از شنبه
اهمیت توسعه عدالت در نظام تعلیم و تربیت
او به آمار بازماندگان از تحصیل اشاره کرد و گفت: «باید برای این امر چارهاندیشی شود و برای آن برنامه داشته باشیم. در حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی آسیبشناسی و ریلگذاری خوبی در این زمینه شده است.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه چالش دیگر ما در تعلیم و تربیت مساله عدالت است، افزود: «برای این موضوع نیز باید طرح کلانی داشت تا عدالت آموزشی را محقق کنیم.»
او توضیح داد: «چالش مهمتر از این موضوعات، چالش حکمرانی در تعلیم و تربیت است. اگر این نظام در آموزش و پرورش درست شود این وزارتخانه به سمت توسعه عدالت حرکت خواهد کرد.»
کیفیت آموزشی؛ چالش وزارت آموزش و پرورش
کاظمی درباره امر نیروی انسانی و انتصابات در آموزش و پرورش توضیحاتی داد و گفت: «ناکارآمدی برنامه درسی تعلیم و تربیت یکی از چالشهای جدی است که باید با بررسی آن به سمت تربیت انسان تراز سند برسیم. محتواهای بسیار ارزشمند و غنی از سوی سازمان پژوهش در اختیار دانشآموزان قرار دارد، اما فرایند این برنامه آموزشی، دانشمحور و حافظهمحور است.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش به کنکور اشاره کرد و افزود: «برنامه درسی باید تربیتمحور باشد و بعد از ۱۲ سال حافظه آنان در کنکور سنجیده نشود. باید فرصت فعالیت گروهی، تمرین مهارت اجتماعی و نقشپذیری دانشآموزان را در مدرسه مهیا کنیم.»
او ادامه داد: «چالش دیگر این وزارتخانه کیفیت آموزشی است، سواد پایه دانشآموزان در حوزههای مختلف، مهارتهای خواندن و نوشتن مهم هستند. البته بخشی از افت کیفیت آموزشی ناشی از متغیرهای دیگری مانند منابع انسانی است که در موفقیتهای تعلیم و تربیت در این حوزه، رکن اساسی تعلیم و تربیت است نیروی انسانی کیفی میتواند کیفیت را ارتقا دهد.»
کاظمی بیان کرد: «اگر قرار باشد به کیفیت آموزشی خوب دست پیدا کنیم در کنار فضا، تجهیزات و محتوای ارزشمند، باید منابع کیفی مناسب داشته باشیم. برای جذب بازماندگان از تحصیل دغدغه داریم و برنامهریزی خواهیم کرد.»
سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: «آسیبشناسی، شناسایی و جذب بازماندگان و تارکان از تحصیل را پیش میبریم. همچنین در دوران پساکرونا باید جبران افت تحصیلی را داشته باشیم.»
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
نظرها