مشاغل پرطرفدار آینده کشور کدامها هستند؟
مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامهریزی درسی سازمان فنی و حرفهای کشور درباره شناسایی مشاغل پرطرفدار آینده کشور توضیح داد.
اصغر فیضی در گفتوگو با ایرنا گفت: «با بهرهمندی از مطالعات آیندهپژوهی مشاغلی که در سطح بینالمللی انجام شده، ۵۰ شغل در حال ظهور و شایستگیهای موردنیاز برای آنها مورد شناسایی قرار گرفته که به زودی استانداردهای شایستگی آنها تدوین میشود. این مطالعهها در حوزههای مختلف از جمله انقلاب صنعتی، اینترنت اشیا، دیجیتال، فناوری اطلاعات و ... است.»
او افزود: «این مشاغل شامل امنیت اطلاعات، هوش مصنوعی، مدلسازی اطلاعات و اینترنت اشیاء است. همچنین مهندسی معکوس مکانیک از دیگر مشاغل جدید است.»
مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامهریزی درسی سازمان فنی و حرفهای کشور با اشاره به مشاغل پرطرفدار آینده کشور و برنامهریزی برای ایجاد این مشاغل جدید گفت: «مهارتآموزی باید متناسب با نیاز بازار کار و اقتصاد جهانی و پاسخگوی تحولات پیرامونی بهویژه فناوری باشد تا با داشتن مهارتهای بهروز، آینده شغلی افراد تضمین شود. علاوه بر مزایای اقتصادی و اجتماعی، مهارتآموزی منجر به نوآوری و ایجاد انواع جدید مشاغل در بازار کار میشود.»
او با بیان اینکه امروزه پیشبینی آینده کار یکی از مهیجترین و دشوارترین زمینههای تحقیق در زمینه مهارتآموزی است، ادامه داد:«برنامهریزی و تدوین استانداردهای شایستگی در قالب اسناد حرفهای یکی از ابزارهای بسیار مهم و تأثیرگذار در یکپارچگی، هماهنگی و ساماندهی فعالیتها و برنامههای توسعه مهارت و استقرار صلاحیت حرفهای در کشور است. پیامدهای تغییر تقاضا برای مهارتهای خاص در سیستمهای آموزشی بسیار زیاد است. پیشبینی برای تعیین تقاضای متغیر مهارتهای آینده یکی از عناصر کلیدی در آمادهسازی نیروی انسانی توانمند برای توسعه است.»
فیضی با اشاره به توسعه استفاده از فناوریها گفت: «با توجه به سرعت روزافزون تحولات، بهویژه پیشرفتهای فناوری در حوزههای انقلاب صنعتی ۴.۰ و دیجیتال و ... و اثرات آن بر زندگی، بازار کار و اقتصاد کشورها، نیاز است این تحولات و اثرات آن به دقت رصد و پاسخ مناسبی به آن ها داده شود. در اواخر سال ۱۳۹۹ ظهور همهگیری بیماری کرونا باعث شد که روشهای انجام کار و مهارتهای موردنیاز آن و البته روشهای مهارتآموزی تغییر کند و سرعت بهکارگیری فناوریهای نوظهور بیشتر شود.»
او با اشاره به اهمیت شناخت مشاغل پرطرفدار آینده کشور تأکید کرد: «با توجه به سرعت روزافزون تغییرات، نهادهای آموزشی وظیفه دارند علاوه بر مهارتهای موردنیاز امروز بازار کار، مهارتهای موردنیاز آینده را پیشبینی و نیروی کار را برای ایفای نقش مؤثرتر در آینده آماده کنند. در واقع مهارتآموزی باید یک قدم جلوتر از تحولات قدم بردارد و حتی میتواند با نوآوری، آینده و فناوریهای آن را بسازد.»
جالب است بخوانید: نحوه انتخاب رشته دارندگان مدال طلای کشوری المپیادهای علمی چگونه است؟
مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامهریزی درسی سازمان فنی و حرفهای کشور خاطرنشان کرد: «در این راستا سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور رویکرد شناسایی مشاغل نوین و اعمال تغییرات در فرآیندها، روشها، محتواها و ... را جهت سازگاری با تحولات فناوری در دستور کار دارد.»
بر اساس آخرین آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ۸۵ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۴۱۰ نفر جمعیت کشور، ۲۳ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۲۱۴ نفر نیروی فعال و ۲۱ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۵۸۸ نفر شاغل هستند که با شناسایی درست مشاغل پرطرفدار آینده کشور، میتوان جمعیت وسیعتری از جوانان کشور را به کار مشغول کرد.
نظرها