منوچهر آریان پور مترجم و فرهنگ‌نویس برجسته ایرانی درگذشت

منوچهر آریان پور یکی از برجسته‌ترین مترجمان ایران در سن ۹۲ سالگی دار فانی را وداع گفت. تألیف فرهنگ آریان‌پور از معروف‌ترین آثار او بود که برای این سرزمین گردآوری کرد. آریان‌پور سال‌های پایانی عمر خود را در آمریکا سپری کرد.

منوچهر آریان پور مترجم و فرهنگ‌نویس برجسته ایرانی درگذشت

منوچهر آریان پور درگذشت

بدون شک منوچهر آریان پور با تألیف فرهنگ آریان‌پور و انتشار لغت‌نامه‌های «فارسی به انگلیسی» و «انگلیسی به فارسی» خدمت فراموش‌نشدنی به سرزمین ایران کرد. او یکی از بزرگ‌ترین مترجمان برجسته معاصر بود که آثار مهمی را ترجمه کرده بود.

متأسفانه منوچهر آریان‌پور روز ۶ دی ماه ۱۴۰۰ دارفانی را وداع گفت. وی سال‌های پایانی عمر خود را در کشور آمریکا زندگی می‌کرد.

آریان‌پور هفتم شهریور ماه ۱۳۰۸ در کاشان متولد شد و مدرسه عالی ترجمه را به کمک پدرش در سال ۱۳۴۸ تأسیس کرد. او سال‌های زیادی را در دانشگاه‌های آمریکا تدریس می‌کرد، تا اینکه در دهه ۱۳۵۰ کار تألیف «فرهنگ آریان‌پور» را به کمک دانشجویان و استادان مدرسه عالی ترجمه آغاز کرد.

منوچهر آریان‌پور در سال ۱۳۷۸ اموال موروثی خاندان آریان‌پور کاشانی را به دانشگاه کاشان هدیه کرد. گفتنی است او حق تألیف کتاب‌های خود را پس از مرگ به این دانشگاه واگذار کرده بود. روحش شاد و یادش گرامی.

ارسال نظر