اگر با نظر مخالف مواجه شدیم چگونه آرام باشیم؟

وقتی با خطرات روبرو می‌شویم مغر فورا دستور ترشح کورتیزول و آدرنالین می‌دهد تا برای فرار یا مقابله با خطر آماده شویم، اما گاهی مواجهه با نظرات مخالف نیز در ذهن ما، مثل روبرو شدن با خطر عمل می‌کند و آرامش و تمرکز ما را بهم می‌ریزد. با تمرین، می‌توان این مکانیسم دفاعی مغز را خنثی کرد.

اگر با نظر مخالف مواجه شدیم چگونه آرام باشیم؟

تکنیک‌هایی برای حفظ آرامش وقتی با نظر مخالف روبرو می‌شویم

۱. حفظ تمرکز با شناسایی علائم تحریک سیستم عصبی

وقتی سیستم عصبی ما تحریک شده باشد و احساس خطر کرده باشیم، علائم ظاهری و رفتاری در ما ایجاد می‌شود مثلا لحن صحبت کردن ما تغییر می‌کند، نفس نفس می‌زنیم یا می‌خواهیم هر چه زودتر بحث را تمام کنیم. اگر به این علائم آگاه باشیم، می‌توانیم تمرکز خود را حفظ کنیم.

۲. شاخ و برگ دادن و قضاوت فوری ممنوع

طبیعی است که وقتی با خطری مواجه می‌شویم ذهن ما به ماجرا شاخ و برگ بدهد و با شدت افکار منفی و ایجاد استرس بیشتر، ترشح هورمون‌های استرس را افزایش دهد. اما وقتی با نظرات مخالف مواجه می‌شویم باید این مکانیسم دفاعی را در مغز مدیریت کنیم و از شاخ و برگ دادن به موضوع و قضاوت‌های آنچنانی بپرهیزیم تا ذهن آرام‌تر و برخورد منطقی‌تری داشته باشیم.

وثتی ظر مخالف مواجه شدیم چگونه آرام باشیم

۳. توجه به بدن و تغییراتی که بر اثر استرس ایجاد می‌شود

شاید عجیب به نظر برسد ولی در شرایطی که عصبی شده‌ایم و حالت تدافعی موقع شنیدن نظرات مخالف به خود گرفته ایم، توجه به بدن و تاثیری که استرس بر روی نقاط بدنمان گذاشته می‌تواند کمک شایانی به ما کند. دستمان می‌لرزد؟ عضلات شکممان گرفته؟ پلکمان می‌پرد؟ وقتی به اتفاقات ناخوشایندی که برای بدن ما می‌افتد توجه کنیم، تا حد زیادی می‌توانیم این وضعیت را کنترل کنیم.

۴. تمرین تنفس

تمرین تنفس می‌تواند به توقف تولید کورتیزول و آدرنالین، حتی برای چند لحظه به ما کمک کند. تنفس ریتمیک و تنفس نرم و آرام، ۲ تمرینی است که وقتی با نظر مخالف مواجه شدیم ما را آرام نگه می‌دارد.

تنفس با ریتم یعنی دم و بازدم به طور مکرر در فواصل یکسان، مثلا دم با طول ۴ ثانیه و بازدم ۶ ثانیه، حالا دوباره و دوباره. همچنین وقتی مثل جرعه جرعه نوشیدن یک نوشیدنی با نی، میزان هوای یکسانی را به ریه‌های خود وارد کنیم بر شدتِ استرس خود غلبه خواهیم کرد.

سخن پایانی

با این تمرین‌ها می‌توانیم ظرفیت تحمل نظرات مخالف و رفتار منطقی را در خود بالا ببریم و به عادات غریزی خود غلبه کنیم. آن وقت است که کم‌کم خشم و غم ما به اراده و حس همدلی تبدیل می‌شود و انگیزه تغییر جای خود را به حس حسادت می‌دهد و دیگر نظرات مخالف برای ما تهدید نیستند.

ارسال نظر