در پانزدهمین دوره حراج تهران چه گذشت؟ | نگاهی به تاریخچه و گران‌قیمت‌ترین آثار این دوره

پانزدهمین دوره حراج تهران روز گذشته به کار خود پایان داد. در این دوره شاهد آثار شاخص از میان نام‌های معتبر بودیم. اما این حراج معروف هنری چه تاریخچه‌ای دارد و گران‌ترین آثار خرید و فروش شده در آن کدام است؟

در پانزدهمین دوره حراج تهران چه گذشت؟ | نگاهی به تاریخچه و گران‌قیمت‌ترین آثار این دوره

پانزدهمین دوره حراج تهران عصر روز جمعه ۲۴ دی‌ماه آغاز به کار کرد و در مجموع به فروش ۱۵۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومانی دست یافت. در این دوره ۸۰ اثر از ۶۰ هنرمند شرکت داشتند که از این تعداد، ۳۵ اثر با قیمت پایه بالای یک میلیارد تومان برآورد شده‌ بودند.

پرویز تناولی، بهمن محصص، سهراب سپهری، منیر فرمانفرماییان و فریده لاشایی از جمله نام‌های مطرحی بودند که آثارشان در این دوره از حراج تهران چکش خورد.

تاریخچه حراج تهران

به گفته مدیران برگزارکننده حراج تهران، این حراج نهادی مستقل و خصوصی است که در تهران فعالیت می‌کند و در سال‌های اخیر کوشیده به پیروی از حراج‌های هنری مطرحی چون حراج کریستیز، حراج ساتبیز، حراج دبی و...، به یک بازار اصلی برای فروش هنرهای تجسمی چون نقاشی، مجسمه، نقاشی‌خط و عکس تبدیل شود.

عمده تمرکز این حراج بر ارائه آثار مدرن و معاصر است، گرچه گاه آثاری از استادان هنر کلاسیک همچون کمال‌الملک و شاگردان و هم‌عصران او هم در این حراجی عرضه شده است.

مجموعه حراج تهران فعالیت خود را به طور رسمی از ۲۹ خرداد ۱۳۹۱ در تهران آغاز کرد و علیرضا سمیع‌آذر، مدیر اسبق موزه هنرهای معاصر تهران مدیریتش را بر عهده دارد. در سال‌های اخیر این مراسم با اجرای حسین پاکدل برگزار شده است.

شرایط حضور آثار در حراج تهران

طبق اعلام مسئولان برگزاری، آثار هنری از 3 راه می‌توانند به این حراجی راه پیدا کنند:

  • معرفی آثار به حراج از سوی مجموعه‌داران
  • معرفی آثار به حراج از سوی گالری‌داران
  • دریافت مستقیم اثر هنری از هنرمندان پیشکسوتی که با گالری خاصی همکاری ندارند

در واقع این شرط سوم فقط برای هنرمندان نامدار و باتجربه در نظر گرفته شده است و هنرمندان جدید چنانچه می‌خواهند اقبال خود را در این حراج محک بزنند، باید از طریق گالری‌داران و مجموعه‌داران اقدام کنند.

در واقع معیار انتخاب آثار در این حراج، در وهله اول اعتبار نام هنرمند در عالم هنر و در مرحله بعد، اهمیت اثر پیشنهادی و سوابق آن در قیاس با سایر آثار هنرمند در حراج‌ها و گالری‌های داخل و خارج از ایران و همچنین میزان تقاضا از طرف خریداران است.

شرایط خرید و فروش آثار در حراج تهران

  • افرادی که مایل به شرکت در این حراج و خرید آثار شاخص ارائه شده در آن هستند، به 3 طریق می‌توانند اقدام کنند
  • ثبت‌نام و تکمیل فرم خرید حضوری در حراج
  • ثبت‌نام و تکمیل فرم خرید غیرحضوری از طریق ارتباط تلفنی در حراج
  • ثبت‌نام و تکمیل فرم خرید وکالتی. در این روش خریدار به حراج‌گذار وکالت می‌دهد تا با سقف رقم موردنظرش در مزایده شرکت کند.

گران‌قیمت‌ترین آثار پانزدهمین دوره حراج تهران

در پانزدهمین حراج تهران، ۸۰ اثر از ۶۰ هنرمند، شامل ۵۹ اثر نقاشی، ۸ مجسمه و ۱۳ تابلو نقاشی‌خط عرضه شد که تمام آثار به فروش رسیدند.

در این میان 2 اثر، رکورد گران‌قیمت‌ترین آثار همه ادوار گذشته حراج تهران را شکستند؛ اولی «شاعر نشسته» اثر پرویز تناولی به قیمت ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ‏تومان و دومی «شیراز» اثر منیر فرمانفرماییان به قیمت ۱۳ میلیارد تومان.

«شاعر نشسته» با برآورد قیمت 12 تا 14 میلیارد تومان در حراج حضور یافته بود و بر این اساس، با 12.3 درصد قیمت بیشتر از انتظار اولیه فروش رفت.

پانزدهمین دوره حراج تهران شاعر نشسته، اثر پرویز تناولی؛ گران‌قیمت‌ترین اثر این دوره

«شیراز» هم برآورد قیمت اولیه 8 تا 9 میلیارد تومان را داشت، اما 53 درصد بیشتر از حد انتظار به فروش رسید. این اثر به مانند همه آثار منیر فرمانفرماییان، در سال ۱۳۸۸ با تکنیک آینه‌کاری و گچ روی چوب در ابعاد ۱۵۰×۷۲ سانتیمتر خلق شده است.

پانزدهمین دوره حراج تهران شیراز اثر منیر فرمانفرماییان، دومین اثر پرفروش حراج پانزدهم

اثری بی‌عنوان از سهراب سپهری با برآورد قیمت اولیه 10 تا 12 میلیارد تومان و قیمت فروش 11 میلیارد و 800 میلیون تومان، اثر «لا+لا+صر» از حسین زنده‌رودی با برآورد قیمت اولیه 8 تا 9 میلیارد تومان و قیمت فروش 11 میلیارد تومان، یک اثر بی‌عنوان دیگر از سهراب سپهری با برآورد قیمت اولیه 3 تا 4 میلیارد تومان و قیمت فروش 6 میلیارد تومان و اثر بدون عنوان بهمن محصص با برآورد قیمت اولیه 5 تا 6 میلیارد تومان و قیمت فروش 5 میلیارد و 600 میلیون تومان از دیگر پرفروش‌ترین آثار پانزدهمین دوره حراج تهران بودند.

پانزدهمین دوره حراج تهران اثر بی‌عنوان سهراب سپهری که به مبلغ 11 میلیارد و 800 میلیون تومان به فروش رفت

دیگر رکوردداران این دوره از حراج تهران، این آثار بودند:

اثر بدون عنوان کوروش شیشه‌گران با برآورد قیمت اولیه 4 تا 5 میلیارد تومان و قیمت فروش 5 میلیارد تومان

اثر «ترکیب‌بندی» منصور قندریز با برآورد قیمت اولیه 4 تا 5 میلیارد تومان و قیمت فروش 4 میلیارد و 800 میلیون تومان

اثر بدون عنوان فریده لاشایی با برآورد قیمت اولیه 2.5 تا 3.5 میلیارد تومان و قیمت فروش 4 میلیارد و 200 میلیون تومان

در مجموع در این دوره آثار هریک از این هنرمندان، هرکدام بالای یک میلیارد تومان به فروش رسید:

نصرالله افجه‌ای، محمدعلی ترقی‌جاه، رضا درخشانی، عبدالرضا دریابیگی، قاسم حاجی‌زاده، ژازه تباتبایی، صادق تبریزی، محمد احصایی، سهراب سپهری، مسعود عربشاهی، محسن وزیری‌مقدم، ایرج اسکندری، سیراک ملکونیان، حسین کاظمی، کوروش شیشه‌گران، منصور قندریز، فریده لاشایی، پرویز کلانتری، جعفر روح‌بخش، توکل اسماعیلی، منوچهر یکتایی، ناصر عصار، بهمن محصص، بهمن دادخواه و ابوالقاسم سعیدی.

برخی از آثار پرفروش این دوره از حراج تهران را در ادامه می‌بینید:

پانزدهمین دوره حراج تهران لا+لا+صر از حسین زنده‌رودی با قیمت فروش 11 میلیارد تومان پانزدهمین دوره حراج تهران اثر بدون عنوان بهمن محصص با قیمت فروش 5 میلیارد و 600 میلیون تومان پانزدهمین دوره حراج تهران اثر بدون عنوان کوروش شیشه‌گران با قیمت فروش 5 میلیارد تومان پانزدهمین دوره حراج تهران ترکیب‌بندی منصور قندریز با قیمت فروش 4 میلیارد و 800 میلیون تومان پانزدهمین دوره حراج تهران اثر بدون عنوان فریده لاشایی با قیمت فروش 4 میلیارد و 200 میلیون تومان

نظر شما در خصوص پانزدهمین دوره حراج تهران چیست؟ کدام‌یک از این آثار را بیشتر می‌پسندید؟ آیا موافق برگزاری چنین رویدادهای هنری در کشور هستید؟ نظرتان را برایمان بنویسید.

ارسال نظر