گروه سایبری گنجشک درنده کیست؟ | هکرهای پمپ بنزین‌ها خودشان را معرفی کردند

گروه سایبری گنجشک درنده مسئولیت حمله سایبری دیروز به زیرساخت‌های شبکه هوشمند سوخت کشور را بر عهده گرفته است.

گروه سایبری گنجشک درنده کیست؟ | هکرهای پمپ بنزین‌ها خودشان را معرفی کردند

حمله سایبری به زیرساخت‌های شبکه هوشمند سوخت کشور، از دیروز مشکلاتی را در سرتاسر کشور ایجاد کرده و سوخت‌رسانی را در شهرهای مختلف با قطع و سپس کندی مواجه کرده است.

این حمله که از ساعت 11 صبح روز گذشته آغاز شد، موجب شد عملیات سوخت‌رسانی با کارت‌های هوشمند سوخت متوقف شده و پمپ بنزین‌ها از کار بیفتند. پس از گذشت چند ساعت، با اعزام کارشناسان شرکت ملی سوخت کشور به جایگاه‌های عرضه بنزین، تنظیمات برخی از این دستگاه‌ها به صورت دستی به حالت آفلاین تبدیل شد تا از شب گذشته امکان دریافت سوخت با قیمت آزاد (3 هزار تومان) برای شهروندان فراهم باشد.

هرچند با گذشت 24 ساعت از ماجرا، این اختلال سرتاسری هنوز برطرف نشده و روال کار جایگاه‌های عرضه‌کننده سوخت به حالت قبل برنگشته است، مسئولان از بازگشت شرایط عادی به پمپ بنزین‌ها تا فردا خبر می‌دهند.

شرح اتفاقات دیروز را اینجا بخوانید: حمله سایبری به پمپ بنزین های کشور | بنزین در شهر نایاب شد

گروه سایبری گنجشک درنده، مسئول حمله به پمپ بنزین‌ها

گروه سایبری موسوم به گنجشک درنده خود را به عنوان مسئول اصلی حملات روز گذشته به پمپ بنزین‌های کشور اعلام کرده‌اند.

این گروه البته در بیانیه‌ای که در اختیار برخی رسانه‌های خارج از کشور گذاشته، اعلام کرده در جریان برنامه‌ریزی برای این حمله سایبری متوجه ضعفی بزرگ در زیرساخت‌های کشور شده‌اند که می‌توانست آسیب درازمدت‌تری ایجاد کرده و صدمه بیشتری به جایگاه‌های سوختی برساند، اما تصمیم گرفتند آسیب وسیع‌تری نرسانند.

این گروه همچنین اعلام کرده مسئولیت حمله سایبری چند ماه قبل به زیرساخت‌های وزارت راه و سایت راه آهن را هم بر عهده می‌گیرد.

در جریان آن حمله سایبری که تیرماه امسال رخ داد، اختلال سایبری در سیستم‌های کامپیوتری کارکنان ستاد وزارت راه و شهرسازی ظاهر شد که در پی آن پورتال وزارتخانه و سایت‌های زیر پرتال آن از دسترس خارج شدند. همچنین تابلوهای نمایشگر راه‌آهن تهران هم هک شده و پیغام‌هایی رویشان ظاهر شد.

در آن زمان مرکز ماهر در اطلاعیه‌ای نسبت به کنترل دسترسی به سرویس HP-INTEGERATED LIGHTS OUT و پیکربندی نادرست آن هشدار داد و نیز مرکز مدیریت راهبری افتای ریاست جمهوری، کم‌توجهی به الزامات امنیتی ابلاغ شده از قبیل طرح امن‌سازی زیرساخت‌های حیاتی در قبال حملات سایبری و هشدارهای مرکز مدیریت راهبردی افتا را علت اصلی بروز حملات سایبری به وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن بوده است.

ربطی به طرح صیانت داشت؟

گفتنی است هنوز مشخص نیست گروه سایبری گنجشک درنده با چه هدفی این حملات را انجام داده و از کدام کشور بوده است.

با این حال امیر ناظمی، معاون وزیر سابق ارتباطات و رئیس سابق سازمان فناوری اطلاعات، عصر دیروز در قالب توییتی با اشاره به این حمله نوشت که زیرساخت شبکه جایگاه‌های سوخت کشور یک شبکه اختصاصی است و این‌گونه اتصالات از طریق شبکه اینترنت برقرار نمی‌شده است.

اشاره ناظمی به منتقدانی بود که می‌خواهند این حمله را نتیجه اجرا نشدن طرح صیانت در کشور بدانند، در صورتی که این‌طور نیست و این دست حملات سایبری ربطی به اجرا نشدن طرح صیانت در کشور ندارند.

ارسال نظر