احتمال انفجار کاخ سعدآباد؛ شایعه یا واقعیت؟

احتمال انفجار کاخ سعدآباد خبری است که امروز در رسانه‌های کشور دست‌به‌دست می‌چرخد؛ اما این خبر شایعه است یا حقیقت دارد؟

احتمال انفجار کاخ سعدآباد؛ شایعه یا واقعیت؟

با معرفی رییس جدید کاخ سعدآباد تهران، مراسم تودیع رییس پیشین با حضور کارکنان کاخ و معاون میراث فرهنگی کشور برگزار شد.

در این مراسم کیا پارسا به نکاتی از حضور ۵۰ ماهه خود در این کاخ و مشکلاتی که با آن‌ها روبه‌رو بوده است، پرداخت؛ نکاتی که به رغم پیگیری‌های چندساله او نتیجه‌ای نداده است. او این مشکلات را در حضور وحید رحمتی مدیر جدید کاخ مطرح کرد، با این هدف که شاید او بتواند در دوره جدید مدیریت وزارتخانه، پیگیر این مسائل شود.

همچنین اعضای جدید شورای راهبردی کاخ سعدآباد چند روز پیش معرفی و این شورا تشکیل شده است که یکی از وظایف آن‌ها، اعتلای عملکرد موزه بر پایه خرد جمعی است.

پارسا در طول زمان مدیریتش در این کاخ و در سال‌های ۹۶ تا ۱۴۰۰، حدود ۱۱ نامه به وزارت میراث فرهنگی، شهرداری و نهادهای دیگر درباره موضوعات مرتبط با آب و برق و گاز این مجموعه تاریخی نوشت و هشدار داد.

یکی از این نامه‌ها خطاب به سازمان آتش‌نشانی و جهت درخواست استقرار پایگاه آتش‌نشانی در مجموعه سعدآباد بود، اما چون در پاسخ به این نامه‌ها جوابی نگرفت، در مراسم تودیع خود سرفصل‌هایی از آن را در حضور متولیان جدید کاخ توضیح داد.

لوله‌های پوسیده گاز کاخ متعلق به قبل از انقلاب است و در این مدت بازسازی مهمی برای آن‌ها صورت نگرفته است.

از دیگر مواردی که او ذکر کرده بود، هشدار درباره یک انفجار بزرگ در کاخ سعدآباد است؛ انفجاری که می‌تواند در پی آتش‌سوزی لوله‌های فرسوده گاز به وجود بیاید.

رییس سابق کاخ سعدآباد در این نامه‌ها پیشنهاد کرده بود که باید تمام لوله‌کشی کاخ سعدآباد تعویض شده و از جنس لوله‌های پلی‌اتیلن شود. به گفته پارسا اگر گاز در محدوده وسیع کاخ و زیر یکی از موزه‌های آن نشت کند، حتما اتفاق خطرناکی خواهد افتاد که غیر قابل جبران است چون جدا از ساختمان‌ها، این مجموعه دارای میراث تاریخی گرانبهایی در ویترین موزه‌ها و گنجینه‌هاست.

منبع: مهر

ارسال نظر