«کشتن مرغ مقلد» بهترین کتاب 125 سال اخیر نیویورک تایمز شد

نیویورک تایمز اخیرا و در قالب یک نظرسنجی از مخاطبانش، کتاب «کشتن مرغ مقلد» نوشته هارپر لی را به عنوان بهترین کتاب 125 سال اخیر نیویورک تایمز انتخاب کرد.

«کشتن مرغ مقلد» بهترین کتاب 125 سال اخیر نیویورک تایمز شد

مدتی پیش روزنامه معروف نیویورک تایمز که از روزنامه‌های پرمخاطب و جریان‌ساز حوزه فرهنگ و ادبیات محسوب می‌شود، به مناسبت 125 ساله شدن ضمیمه هفتگی بوک‌ریویو (Book Review) از خوانندگانش خواست بهترین کتاب 125 سال اخیر نیویورک تایمز را انتخاب کنند.

آن‌ها در توضیح دلیل این فراخوان و دعوت از مخاطبان برای انتخاب کتاب برتر خود چنین اعلام کردند: «در چند دهه اول شروع فعالیت، بوک‌ریویو اغلب از خوانندگان می‌خواست که بهترین کتاب‌ها، بهترین داستان‌های کوتاه و بهترین شعرها را انتخاب کنند. می‌خواستیم این پروژه، مانند آن پروژه‌های اولیه منعکس‌کننده سلیقه و ترجیح خوانندگان باشد. »

بر اساس اعلام این نشریه، پاسخ‌ها به بهترین کتاب 125 سال اخیر نیویورک تایمز، از 50 ایالت و 67 کشور آغاز شد.

در ماه نوامبر، فهرستی از 25 کتابی که بیشترین نامزدی را داشتند (یکی برای هر نویسنده) برای رای دادن ارائه شد و پس از جمع‌آوری بیش از 200 هزار رای، کتاب کشتن مرغ مقلد با اختلاف اندک از دیگر کتاب‌های حاضر در این فهرست برنده اعلام شد.

بهترین کتاب 125 سال اخیر نیویورک تایمز جلد اصلی چاپ اول کتاب کشتن مرغ مقلد

کتاب کشتن مرغ مقلد ( To Kill a Mockingbird که با نام کشتن مرغ مینا هم ترجمه شده)، در سال 1960 توسط هارپر لی، نویسنده زن آمریکایی نوشته شده است. او در سال 1964 به خاطر نگارش این کتاب جایزه معروف پولیتزر را دریافت کرد.

کشتن مرغ مقلد که از زاویه دید اسکات فینچ، دختربچه کوچک کتاب روایت می‌شود، داستان تلاش پدر وکیلش به نام اتیکاس فینچ برای دفاع از یک جوان سیاه‌پوست به اتهام ناروای تجاوز به یک دختر سفیدپوست است. این کتاب به کلیشه‌های جنسیتی و تعصب مردم در یک جامعه کوچک آمریکایی می‌پردازد و با راوی قرار دادن یک کودک به عنوان نماد معصومیت و بی‌گناهی، رفتار مردم را در برخورد با سیاه‌پوستان به چالش می‌کشد.

لی با این کتاب توانست در تغییر بخشی از رفتار مردم آمریکایی نسبت به دیگر نژادان تاثیرگذار باشد، تا جایی که کتاب او امروزه در مدارس آمریکایی تدریس می‌شود.

معروفیت کشتن مرغ مقلد به آنجا رسیده که تاکنون تقریبا به اکثر زبان‌ها و در بیشتر کشورهای دنیا ترجمه شده و به چاپ‌های متعدد رسیده است.

در سال 1962 فیلم سینمایی این کتاب به کارگردانی رابرت مالیگان و بازی به یاد ماندنی گرگوری پک ساخته شد که جزو آثار ماندگار و مهم دنیای سینماست.

بهترین کتاب 125 سال اخیر نیویورک تایمز گرگوری پک در اقتباس معروف سینمایی کشتن مرغ مقلد

خوانندگان نیویورک تایمز، در رتبه‌های بعدی کتاب‌های یاران حلقه نوشته جی آر آر تالکین، 1984 نوشته جورج اورول، صد سال تنهایی نوشته گابریل گارسیا مارکز و عشق نوشته تونی موریسون را به عنوان بهترین کتاب‌های 125 سال اخیر خود برگزیدند.

نظر شما در خصوص کتاب کشتن مرغ مقلد چیست؟ این کتاب را خوانده‌اید؟ نظرتان را برایمان بنویسید.

ارسال نظر