علت مسدود شدن حساب بانکی دانشجویان ایرانی در کره چیست؟

در ادامه تنش‌ها میان ایران و کره جنوبی، این بار مقامات کره‌ای‌ تصمیم به بستن حساب بانکی دانشجویان ایرانی و قطع کمک هزینه تحصیلی آنها در کره گرفتند.

علت مسدود شدن حساب بانکی دانشجویان ایرانی در کره چیست؟

تنش‌ میان ایران و کره جنوبی

تنش‌های اخیر ایران و کره جنوبی که گفته می‌شد از مسدود شدن اموال ایران در کره نشأت می‌گرفت، با تحریم کالاهای برقی وارداتی از کره وارد فاز جدیدی شد.

با هدف افزایش تولید داخلی و حمایت از کالاهای ساخت داخل، در روز چهارشنبه، آیت الله خامنه‌ای طی فرمانی ورود کالاهای کره‌ای به کشور را تحریم کرد.

این فرمان با خبر مسدود شدن حساب بانکی دانشجویان ایرانی و ملغی شدن کمک هزینه تحصیلی آنها در کره همزمان بود.

بسیاری از دانشجویان ایرانی در کره ایمیل‌هایی مبنی بر مسدود شدن حساب بانکی خود و قطع شدن هزینه‌های پرداختی دولت کره دریافت کردند. قسمتی از متن ایمیل به شرح زیر است:

بنا به دستور دولت کره جنوبی و به دلیل تحریم‌های مالی، تمام حساب‌های بانکی متعلق به ایرانیان در کره مسدود شده است.

این ایمیل دستور صادر شده را از سوی موسسه ملی تحصیلات بین‌المللی (National Institute of International Education) یا (NIIED) اعلام می‌کند. این سازمان بخشی از وزارت آموزش کره بوده که یکی از وظایف آن، تامین بورسیه دانشجویان خارجی است.

تنش‌های ایران و کره جنوبی تنش سیاسی میان ایران و کره جنوبی گریبان دانشجویان ایرانی را در کره گرفت!

در ایمیلی دیگر، دفتر امور بین‌الملل واقع در دانشگاه کُریا در سئول اعلام کرد:

"متاسفیم از اینکه دولت کره تمامی انتقالات مالی ایرانیان را متوقف می‌کند." در ادامه این ایمیل از ایرانیان مقیم کره درخواست شده تا "خود را برای مشکلات مالی پیش رو آماده کنند."

خبر مسدود شدن حساب بانکی دانشجویان ایرانی در کره بازتاب زیادی در بین دانشجویان و استادان شاغل در دانشگاه‌های ایران هم داشت.

رافائل موریلو، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در توییتی گفت:

"این خبر ناراحت‌کننده‌ای است، ما سالهاست که دانشجویان را به کره می‌فرستیم و نتایج این کار هم برای دانشجویان و هم برای تقویت روابط آکادمیک دو کشور مثبت بوده است. "

سید محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران هم در این باره عنوان کرد:

" پس از مصادره منابع مالی ایران در کره و جلوگیری از خرید ماسک، ونتیلاتور، کیت آزمایش، واکسن و تجهیزات، حالا سئول دانشجویان ایرانی را هدف قرار داده است."

منابع مالی مسدود شده ایران در کره

تنش‌های تهران و سئول پس از محکومیت سیاست کره در مصادره کردن منابع مالی ایران به ارزش 7 میلیارد دلار بالا گرفت.

در تماسی تلفنی در روز پنجشنبه، وزیر امور خارجه کشورمان، حسین امیرعبداللهیان با همتای کره‌ای خود، چانگ ای یانگ به انتقاد از سیاست کره در بلوکه کردن اموال مالی پرداخت.

در نقل قولی از حسین امیرعبداللهیان آمده است:

به دلیل کمبود توجه به مشکل منابع مالی ایران در کره و تعلیق مراودات تجاری بین دو کشور و حتی محدودیت در ورود کالاهای بشردوستانه به کشور، مردم ایران در شرایط نامساعدی قرار دارند.

آقای چانگ هم با اشاره به روابط طولانی مدت دو کشور، ضمن تاکید بر حل مشکل منابع مالی ایران در کره، اشاره کرد:

کره جنوبی به هموار کردن مسیر دسترسی ایران به منابع مالی خود در این کشور ادامه خواهد داد.

این دیپلمات رده بالای کره همچنین در خصوص تحریم لوازم خانگی کره‌ای توسط ایران ابراز نگرانی کرد و پیشنهاد داد این مشکل به شکل دوستانه‌ای بین دو کشور حل شود.

شایان ذکر است در ماه آوریل، مشکل منابع مالی مصادره شده ایران در کره تاثیرات نه چندان مثبتی در مذاکرات کشورمان با کره به همراه داشت. این مذاکرات پس از توقیف چندماهه کشتی کره‌ای در خلیج فارس و آزادسازی آن به همراه خدمه پس از 3 ماه انجام شد.

ارسال نظر