ثبت یک میلیون کودک همسری تنها در 4 سال

طبق آمارهای منتشر شده تعداد کودک همسری بین دختران 10 تا 14 ساله در بهار 1400 با 32 درصد رشد در مقایسه با آمار مشابه خود در بهار سال گذشته به 9753 ازدواج رسیده‌ است.

ثبت یک میلیون کودک همسری تنها در 4 سال

ازدواج کودکان یا کودک‌ همسری نوعی ازدواج رسمی است که در آن فرد پیش از رسیدن به ۱۸ سالگی وارد پیمان زناشویی می‌شود. حداقل سن ازدواج تعیین شده در قانون بسیاری از کشورها ۱۸ سال است.

کودک همسری چیست؟

عموما عبارت «کودک‌ همسری» در مورد کودکان دختری به‌‌کار می‌رود که به دلیل سنت‌های قومی، فقدان دانش و تحصیلات یا فقر با مردانی بزرگسال مجبور به ازدواج می‌شوند.

اثرات منفی و تبعات اجتماعی ازدواج دختران در سنین پایین که از آن به عنوان «کودک‌ همسری» یاد می‌شود مدت‌هاست توسط فعالان حقوق کودک و برخی از مسئولان مورد نقد و بررسی قرار گرفته و بحث آن به شبکه‌های اجتماعی نیز کشیده شده‌است.

از پیامدهای منفی ازدواج زودهنگام می‌توان به بارداری‌های ناآگاهانه و زودهنگام، سقط جنین، خودکشی، همسرکشی، خشونت‌های خانگی، افسردگی و طلاق عاطفی اشاره کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بیش از 90 درصد همسرکشی‌ها در ازدواج‌هایی صورت می‌گیرد که دختر در زمان ازدواج 12 تا 19 سال داشته‌است. با این وجود تنها در عرض 4 سال حدود یک میلیون ازدواج با دختران 10 تا 19 ساله به ثبت رسیده‌است.

کودک همسری

بیشتر بخوانید: موافق رواج سایت‌های همسریابی نیستیم

ارسال نظر