سانسور کتاب های درسی دوباره سوژه شد | دهقان فداکار دیگر بی‌لباس نیست!

همان‌طور که اشاره شد، این چندمین بار است که پای سانسور کتاب های درسی به شبکه‌های اجتماعی باز شده است و هم والدین و هم کارشناسان نسبت به این حذف سلیقه‌ای و تأثیر آن در شناخت کودکان از فرهنگ کشور هشدار داده‌اند.

سانسور کتاب های درسی دوباره سوژه شد | دهقان فداکار دیگر بی‌لباس نیست!

ریزعلی‌ای که لباس اضافی همراه داشت!

داستان ریزعلی فداکار را همه‌مان یادمان هست و در یکی از روزهای پاییزی که با لباس‌های گرممان پشت نیمکت کلاس نشسته بودیم، داستان مردی را خواندیم که در سرمای شب‌های آذربایجان وقتی متوجه شد مسیر حرکت قطار در اثر ریزش سنگ مسدود شده است، تنها وسیله‌ای که به همراه داشت، یعنی لباسش را آتش زد تا راننده قطار را متوجه کرده و جلوی یک فاجعه را بگیرد.

داستان ریزعلی تا سال‌ها برای نسلمان نماد فداکاری برای نجات دیگران بود و انگار با خواندن داستان می‌توانستیم عمق سرمایی را که به تن بی‌لباس ریزعلی نشسته بود حس کنیم و در عالم کودکی دلمان بخواهد ما هم روزی کاری فداکارانه انجام دهیم.

سانسور کتاب های درسی تصویر جدید دهقان فداکار در سمت راست که او را با لباس سفید به تصویر کشیده است

اما حالا این‌طور که به نظر می‌رسد، مسئولان و ناظران کتاب‌های درسی به این نتیجه رسیده‌اند که تماشای تصویر نقاشی شده از تن عریان ریزعلی برای کودکان بدآموزی دارد و در اتفاقی عجیب تصمیم گرفته‌اند به او زیرپیراهن آن هم از نوع آستین‌دار بپوشانند.

این مسئله و سانسور ریزعلی البته اتفاق جدیدی نیست و این‌طور که مشخص است چند سالی است که در کتاب‌های درسی اعمال شده است، اما امروز و پس از عکسی که یک کاربر از کتاب درسی فرزندش در شبکه‌های اجتماعی گذاشت، دوباره ترند شد و کاربران را به واکنش نسبت به حذف آن تصویر به‌یادماندنی و جایگزین کردنش با تصویری بی‌کیفیت واداشت.

سانسور کتاب های درسی، حذف حافظ و مولوی و خداحافظی با داروگ

همان‌طور که اشاره شد، این چندمین بار است که پای سانسور کتاب های درسی به شبکه‌های اجتماعی باز شده است و هم والدین و هم کارشناسان نسبت به این حذف سلیقه‌ای و تأثیر آن در شناخت کودکان از فرهنگ کشور هشدار داده‌اند.

سانسور کتاب های درسی حذف نام مولانا از متن کتاب درسی

سانسورهای سلیقه‌ای کتاب‌های درسی در سال‌های اخیر تا آنجا پیش رفت که نام شاعرانی چون حافظ و سعدی و مولانا از تیغ نظارت در امان نماند و تعداد اشعارشان در کتاب‌های درسی بسیار کمتر شده است.

در زمینه شعر و شاعران معاصر هم افرادی چون نیما یوشیج (که دید سیاسی، اجتماعی و انتقادی‌تری داشتند) رفته‌رفته از کتاب‌های درسی خداحافظی کرده‌اند و متن نویسندگانی چون نادر ابراهیمی و هوشنگ مرادی کرمانی هم با تحریف مواجه شده که واکنش هوشنگ مرادی و همچنین همسر مرحوم نادر ابراهیمی را در پی داشته است.

اضافه کردن بخش‌های جدید به متن داستان «قصه‌های مجید» که اعتراض هوشنگ مرادی کرمانی را در پی داشته است

چنانچه روند چنین حذفیاتی ادامه داشته باشد، به نظر می‌رسد کودکان در سال‌های آینده دیگر چیزی از شاعران قدیمی و تاریخ کشورمان به یاد نداشته باشند و حافظه‌شان فقط محدود به همین شاعران و نویسندگان معاصر باشد. در شرایطی که خانواده‌ها هم به دلیل مشکلات اقتصادی و فشار هرروزه زندگی دیگر توانی برای آموزش‌های فوق‌برنامه و این دست اطلاعات به فرزندانشان ندارند، آینده نسلی که حافظ و سعدی نمی‌شناسند تلخ خواهد بود.

ارسال نظر