نگاهی به یک سال اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه | طرح بالاخره لغو می‌شود؟

چیزی حدود یک سال از اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه می‌گذرد، طرحی که با هدف مهار کرونا اجرا شد، اما در عمل به نظر می‌رسد کوچکترین تأثیری در کنترل این ویروس نداشته است و با این حال همچنان لغو نمی‌شود.

نگاهی به یک سال اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه | طرح بالاخره لغو می‌شود؟

اواخر پاییز سال گذشته بود که ستاد ملی کرونا با هدف کنترل هرچه بیشتر بیماری کرونا و جلوگیری از سرایت آن در میان شهروندان و در فاصله تقریباً یک سال پس از پیدایش این ویروس در کشور، بالاخره تصمیم به ایجاد محدودیت‌هایی گرفت تا شاید چیزی مشابه قرنطینه‌ای که در دیگر نقاط جهان اجرا شد، در کشورمان هم اجرایی شود.

محدودیتی که البته به عبور و مرور خودروهای شخصی منحصر شد و در شرایطی که ادارات و شرکت‌ها باز بودند و رفت‌وآمد با وسایل نقلیه عمومی هنوز جریان داشت، در قالب طرح ممنوعیت تردد شبانه به اجرا درآمد.

اما این طرح که حالا تقریباً یک سالی از اجرایی شدن آن می‌گذرد چه آورده‌ای داشته است و در شرایطی که اکثر مسئولان کشور از ادامه آن ابراز نارضایتی می‌کنند، چرا هنوز لغو نمی‌شود؟

عبور و مرور با خودروی شخصی، فقط 4 و نیم ساعت در روز!

طبق جدیدترین قانون طرح ترافیک که با هدف کنترل آلودگی هوا در نیمه دوم سال اجرا می‌شود، از روز دهم آبان‌ماه امسال ساعت اجرای طرح از 7:30 صبح تا 17:30 بعدازظهر شده است. ساعت اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه هم از 22 شب تا 3 بامداد است و در واقع شهروندانی که در مناطق طرح ترافیک زندگی می‌کنند فقط 4 و نیم ساعت در روز برای انجام کارها با خودروی شخصی‌شان وقت دارند!

هرچند اجرای طرح ترافیک هم در سال‌های گذشته محل بحث بسیاری بوده و پس از فاش شدن این قضیه که بخش عمده آلودگی هوای تهران به سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها برای تأمین سوخت ارزان اختصاص دارد و نه خودروهای شخصی، شمار زیادی از شهروندان و به ویژه آن‌هایی که در مناطق طرح ترافیک سکونت دارند این سؤال را می‌پرسند که چرا هنوز اجازه ندارند در ساعات روز از خودروی شخصی‌شان استفاده کنند.

طرح ممنوعیت تردد شبانه

همچنین باید در نظر داشت جریمه طرح ممنوعیت تردد شبانه 200 هزار تومان است و در کنارش جریمه طرح ترافیک هم در صورت رزرو نکردن طرح از قبل در سامانه تهران من ، از حدود 60 هزار تومان به بالا خواهد بود؛ این یعنی تحمیل هزینه‌ای مضاعف به شهروندانی که جرمشان زندگی در محدوده طرح ترافیک است و یا باید پی تردد با خودروی شخصی و پرداخت جریمه سنگین را به تن بمالند و یا با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار بگیرند.

پاییز، کرونا، ترافیک

حالا با مصادف شدن شروع پاییز، تغییر در ساعت اجرای طرح ترافیک و شروع تدریجی مدارس و دانشگاه‌ها به صورت حضوری، گره ترافیک تهران از همیشه کورتر شده است و مسئولان بخشی از این قضیه را به خاطر اجرای طرح ممنوعیت شبانه می‌دادند که منجر شده تردد در ساعات 17:30 بعدازظهر تا 10 شب اوج بگیرد و خیابان‌ها را قفل کند.

روز گذشته علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به ترافیک این روزهای تهران که به رقم افزایش ساعت طرح ترافیک همچنان ادامه‌دار است، اظهار کرد: «در خصوص طرح ترافیک 2 مسئله داریم که مقداری کار را سخت می‌کند؛ از یک طرف بحث آلودگی هوا را داریم و طبیعتاً در آغاز فصل سرما و با بروز پدیده وارونگی هوا شرایط سختی را برای مردم تهران ایجاد می‌کند و به همین دلیل طرح ترافیک را باید دقیق‌تر و با افزایش ساعت طرح در نظر بگیرند. از طرفی مسئله منع تردد شبانه را به دلیل کرونا داریم و این باعث می‌شود زمان تردد عادی در بازه پایان طرح ترافیک و زمان اجرای طرح تردد شبانه رخ دهد و در نتیجه همه ترددهای شهر در یک بازه زمانی که وقت آزاد است خلاصه می‌شود و به طور منطقی نه‌تنها در منطقه‌ای که طرح ترافیک در آن اعمال می‌شود شاهد گسترش ترافیک هستیم، بلکه به سایر مناطق شهر نیز تسری پیدا می‌کند.»

طرح ممنوعیت تردد شبانه

سخنگوی شورای شهر تهران تأکید کرد: «شرایط بسیار بدی شده است. از طرفی باید شروع رسمی سال تحصیلی را نیز در نظر بگیریم و با توجه به آلودگی هوا نمی‌شود طرح ترافیک را حذف کرد، اما در مورد منع تردد شبانه می‌شود فکر کرد.»

همچنین امروز سرهنگ جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خواست با توجه به آغاز فصل پاییز و ورود سرما به کشور و آغاز بارش‌ها که استفاده از خودروهای شخصی را افزایش می‌دهد، محدودیت تردد شبانه لغو شود.

سرهنگ جهانی تصریح کرد: «محدودیت تردد شبانه موجب افزایش بار ترافیکی و تراکم جمعیت در وسایل نقلیه عمومی در ساعات پایانی روز شده و اضطراب و استرس شهروندان را رقم می‌زند.»

حذف طرح ممنوعیت تردد شبانه، شاید وقتی کشته‌ها به زیر 100 رسید

در شرایطی که تقریباً تمام مسئولان کشور از اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه نارضایتی دارند، هنوز مشخص نیست چرا تصمیم‌گیری دقیقی در این خصوص اتفاق نمی‌افتد.

در این زمینه سرهنگ کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها گفته است: «3 بار با وزارت کشور مکاتبه کردیم و گفتیم که تردد شبانه در این مقطع اثرگذار نیست و خواستیم لغو شود، اما استدلال این است که کشته‌های کرونا به زیر 100 نفر برسد.»

در نتیجه با توجه به کاهش شیب کرونا و در شرایطی که آمار جان‌باختگان این بیماری روندی کاهشی را طی می‌کند، شاید بتوان انتظار داشت که با رسیدن آمار کشته‌ها به زیر روزی 100 نفر بالاخره این اتفاق بیفتد و شاهد حذف طرح ممنوعیت تردد شبانه باشیم.

شما برایمان بنویسید: طرح ممنوعیت تردد شبانه چه تأثیری در زندگیتان داشته است؟ آیا فکر می‌کنید اجرای این طرح در کنترل بیماری کرونا مؤثر بوده است؟ منتظر خواندن نظراتتان هستیم.

ارسال نظر