علل حملات سایبری اخیر از دید رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور

سردار جلالی با حضور در برنامه زنده تلویزیونی به تشریح مأموریت‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور، بررسی علل حملات سایبری اخیر با هدف اختلال در سامانه انتقال سوخت کشور، راهکارهای کاهش آسیب‌پذیری در برابر حملات سایبری و بررسی آخرین اقدام‌های این سازمان برای تأمین امنیت زیرساخت‌های سایبری پرداخت.

علل حملات سایبری اخیر از دید رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور

حمله در بخش میان‌افزار بود

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به حمله سایبری به سامانه‌های سوخت گفت: «این حمله در بخش میان‌افزار اتفاق افتاد که در آن حمله بسیار پیچیده و پاکسازی آن دشوار است. این حمله به حمله سایبری به راه‌آهن و بندر شهید رجایی شبیه است و از نظر ما این حمله به طور قطع به وسیله آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام شده است.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: «اگر حمله به سیستم توزیع سوخت در لایه سخت‌افزار اتفاق می‌افتاد نیاز به نفوذ بود؛ یعنی یا شرکت سازنده سخت‌افزار در این حمله دخیل بود یا تجهیزاتی باید ساخته می‌شد و در سیستم قرار می‌گرفت. حمله سایبری به تابلوهای تبلیغاتی نیز با حمله به سیستم توزیع سوخت مرتبط بود. البته از نظر اتصال فنی مسئله در حال بررسی است و تاکنون ارتباطی پیدا نکرده‌ایم.»

ببینید: پاکسازی حمله سایبری به سامانه سوخت دشوار است

سردار جلالی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است عوامل داخلی نیز در این حمله سایبری دخالت داشته باشند، گفت: «ممکن است عوامل داخلی نیز در این حمله سایبری دخالت داشته باشند که دستگاه‌های امنیتی در حال بررسی هستند.»

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: «در سه ساعت اولیه پس از حمله به سیستم توزیع سوخت، ۳۰ درصد از جایگاه‌ها و ۱۲ ساعت پس از حمله ۶۰ درصد از جایگاه‌ها به خدمت‌رسانی آفلاین بازگشتند.»

وی با تأکید بر اینکه در این حمله سایبری یک گل خوردیم اما بازی را نباختیم، گفت: «حضور هوشمندانه و تغییر روند صداوسیما در پرداختن به این مسائل و بررسی دقیق و اطلاع‌رسانی به موقع آن به مردم، سرعت عمل گروه‌های فنی و بازگشت سریع جایگاه‌های توزیع سوخت به خدمت‌رسانی و برخورد آگاهانه مردم با این مسئله موجب شد توطئه دشمنان در ایجاد اغتشاش و تجمع مردم خنثی شود.»

دولت قبلی مقصر بود

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تهدید، آسیب‌پذیری، مدیریت کاهل و نبود تقسیم کار درست برای هدایت بحران را عوامل بروز این نوع حملات سایبری اعلام کرد و افزود: «در دولت گذشته با عینک سیاسی به سازمان پدافند غیرعامل نگاه و به جای جدی گرفتن تهدید، آن را تحلیل می‌کردند. دولت گذشته می‌خواست سازمان پدافند غیرعامل زیرمجموعه خودش باشد که بتواند به آن دستور بدهد. ما در پدافند غیرعامل نگاه سیاسی به هیچ دولتی نداریم و منافع مردم برایمان مهم است.»

وی تصریح کرد: «تداوم کارکرد زیرساخت‌ها خط قرمز سازمان پدافند غیرعامل است، زیرا در زندگی مردم اثر می‌گذارد.»

بیشتر بخوانید: کدام کشور حمله سایبری به پمپ بنزین ها را هدایت کرد؟

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه گفت: «برای شورای عالی فضای مجازی قبلی دستورالعملی برای تنظیم روابط دستگاه‌ها در حوزه جنگ سایبری تهیه کرده بودیم، اما می‌گفتند جنگ مال نظامی‌هاست و به ما ارتباطی ندارد. سازمان پدافند غیرعامل در دولت گذشته آسیب‌ها و ضعف‌ها را کشف می‌کرد و اطلاع می‌داد، اما می‌گفتند این اطلاعات را به فلان‌جا اعلام کنید و وقتی پیگیری می‌کردیم از ما حمایت نمی‌کردند.»

سردار جلالی تأکید کرد: «اگر بودجه عملیاتی در اختیار سازمان پدافند غیرعامل نباشد، این سازمان فقط به یک مجموعه گفتاردرمانی تبدیل می‌شود.»

جنگ سایبری آغاز شده است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه گفت: «جنگ سایبری زیرساختی آغاز شده است و باید آن را جدی بگیریم و ضعف‌ها و نقاط آسیب را اصلاح کنیم. اگر فهم مشترکی از مسئله جنگ سایبری داشته باشیم، می‌توانیم با همیاری راه‌حلی برای آن بیابیم.»

سردار جلالی ادامه داد: «در سیستم توزیع سوخت 2 بار در سال گذشته و امسال سامانه را آزمایش کردیم که هربار 3 نقطه‌ضعف پیدا شد؛ یکی از آن‌ها به‌روز نبودن سامانه‌ها و قدیمی بودن آن‌ها بود که این مسئله را نوشتیم و مکتوب اعلام کردیم، اما اصلاحی انجام نشد.»

جالب است بدانید: گروه سایبری گنجشک درنده کیست؟ | هکرهای پمپ بنزین‌ها خودشان را معرفی کردند

او با اشاره به اینکه در فضای سایبری اقدام‌ها به سمت رفتار خصمانه طرح و جنگ سایبری رفته است، گفت: «اکنون در دنیا ۶ نوع جنگ سایبری از جمله جنگ سایبری زیرساختی، جنگ سایبری نظام و جنگ شبکه‌های اجتماعی به رسمیت شناخته شده است. نخستین جنگ رسمی سایبری مربوط به استاکس نت بود. رویکرد اصلی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در این حوزه آفند سایبری است و آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۶، ۱۲۳ یگان آفند سایبری ایجاد کرده‌اند.»

ارسال نظر