قوانین نگهداری سگ در آپارتمان و برج

برخی از خانواده‌ها علاقه دارند سگ را به عنوان حیوان خانگی در منزل خود نگهداری کنند. اما قوانین نگهداری سگ در آپارتمان درباره این حیوانات دوست داشتنی چه می‌گوید؟

قوانین نگهداری سگ در آپارتمان و برج

قوانین نگهداری سگ در آپارتمان

حیوانات جزو جداناپذیر در زندگی انسان‌ها هستند. این موجودات خدمات بزرگی به انسان‌ها می‌دهند و توانسته‌اند مورد توجه مردم قرار بگیرند. حیواناتی مثل سگ و گربه نیز به دلیل تعامل بالای خود با انسان‌ها، شرایطی دارند که می‌توانند با آنها زیر یک سقف زندگی کنند.

به همین منظور، افراد بسیاری علاقه دارند سگ را به عنوان حیوان خانگی خود نگهداری کنند. اما موضوعی که وجود دارد، این است که با شرایط آپارتمان‌نشینی، شکل نگهداری این حیوان دوست‌داشتنی را متفاوت کرده است.

به طوری که، برخی همسایگان آپارتمان و مجتمع مسکونی مشکلاتی نسبت به نگهداری حیوان خانگی دارند. با این تفاسیر، قوانین نگهداری سگ در آپارتمان تنظیم شده است که به صراحت درباره این موضوع صحبت کرده است.

قانون نگهداری سگ در آپارتمان قانون نگهداری سگ در آپارتمان

قانون اساسی درباره نگهداری سگ چه می‌گوید؟

بر اساس تبصره ماده ۳ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان‌ها، گذاشتن هر نوع اشیا و نگهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک آپارتمان ممنوع است. قسمت‌های مشترک در واقع بخش‌های مشاع در تمام ساختمان است. بخش‌های مشاع شامل لابی ساختمان، پشت بام، راهروها، راه پله و پارکینگ می‌شود.

بنابراین، در قسمت‌های مشاع آپارتمان حق نگهداری حیوانات خانگی از جمله سگ وجود ندارد. اگر کسی در این قسمت‌ها حیوان خانگی نگهداری کند، مجرم شناخته شده و همسایگان می‌توانند علیه او شکایت کنند.

اما در بخش اختصاصی آپارتمان شرایط کمی فرق می‌کند. قانون اساسی برای نگهداری سگ در داخل خانه دو شرط مهم گذاشته است. اگر ساکنین خانه این دو شرط را رعایت کنند، نگهداری سگ در آپارتمان ممانعتی ندارد.

اولین شرط این است که خانواده موظف است مقررات و قوانین بهداشتی سگ را رعایت کند. به طوری که، رعایت بهداشت و سلامتی سگ موجب آلودگی ساختمان و ایجاد بیماری در حیوان و ساکنین خانه نشود.

دومین شرط، ایجاد فضای آرام در خانه است. به این صورت که نگهداری سگ و سر و صدای این حیوان ایجاد مزاحمت برای همسایگان نکند. در صورت بروز هر مشکل و نقض دو شرط بیان شده، همسایه‌ها حق شکایت علیه نگهدارنده حیوان خانگی را دارد.

شروط نگهداری سگ در مجتمع مسکونی شروط نگهداری سگ در مجتمع مسکونی

حل اختلاف نظر ساکنین آپارتمان

نگهداری حیوان خانگی به خصوص سگ، به دلیل اعتقادات مذهبی افراد در آپارتمان، یک مسئله مهم و پر اختلاف محسوب می‌شود. بنابراین، برخی از ساکنین ساختمان مخالف نگهداری هرگونه موجود زنده در ساختمان هستند.

اگر در بین همسایگان اینچنین اختلاف نظری وجود داشت، بهترین کار صحبت با مدیر ساختمان است. مدیر ساختمان و هیئت مدیره به عنوان حَکَم باید اختلافات بین همسایگان را حل و فصل کند. همچنین، نگارش یک آیین‌نامه کلی برای اهالی آپارتمان نیز راه حل مناسبی برای حل اختلافات محسوب می‌شود.

بنابراین، کسانی که قصد نگهداری سگ در منزل خود را دارند، سعی کنند با همسایه‌های خود تعامل کنند. تعامل و صحبت‌‌های به دور از تنش می‌تواند اختلافات را به سادگی حل کند.

نظر شما درباره قوانین نگهداری سگ در آپارتمان چیست؟ آیا شما حیوان خانگی دارید؟ لطفا نظرات خود را با کلیک در میان بگذارید.

ارسال نظر