قوانین پارکینگ خودرو در آپارتمان و برج

با خرید هر واحد مسکونی، یک فضای پارکینگ به خریدار تعلق می‌گیرد. اما داشتن پارکینگ مستلزم رعایت قوانین پارکینگ خودرو در آپارتمان است. آیا با این قوانین آشنایی دارید؟

قوانین پارکینگ خودرو در آپارتمان و برج

قوانین پارکینگ خودرو در آپارتمان

پارکینگ یکی از بخش‌های مهم هر آپارتمان یا مجتمع مسکونی است. بیشتر خانه‌ها دارای فضای پارکینگ است که با خرید هر واحد از آن، یک محل پارکینگ برای خریدار در نظر گرفته می‌شود. در برخی از آپارتمان‌ها محل پارکینگ هر واحد مشخص شده است. اما برخی به خصوص آپارتمان‌های نوساز پارکینگ هر واحد مشخص نیست.

برای اینکه شرایط پارکینگ ساختمان مانند دیگر بخش‌های ساختمان تکلیف روشنی داشته باشد، قوانین پارکینگ خودرو در آپارتمان وضع شده است. این قوانین حد و حدود هر فرد را برای پارک کردن خودروی خود مشخص می‌کند.

بر اساس قوانین تصویب شده، در سند رسمی فضای پارکینگ قید شده است که به آن «پارکینگ سندی» گفته می‌شود. این نوع پارکینگ برای هر واحد یک پارکینگ در نظر گرفته است که محل اختصاصی پارک خودرو محسوب می‌شود. بنابراین، همسایه‌ها حق استفاده از فضای پارکینگ سندی را ندارند.

قوانین پارکینگ آپارتمان قوانین پارکینگ آپارتمان

تقسیم‌بندی و متراژ پارکینگ

تقسیم‌بندی پارکینگ بر اساس نوساز یا قدیمی بودن آپارتمان انجام می‌شود. اگر ملک خریداری شده نوساز باشد، تقسیم‌بندی پارکینگ انجام نشده و باید برای آن تصمیم‌گیری شود. اما ملکی که چند سال ساخت است، پارکینگ هر واحد تقسیم شده و موقعیت آن مشخص شده است.

در سند رسمی متراژ دقیق پارکینگ، موقعیت و مساحت پارکینگ به صورت واضح و شفاف مشخص شده است. بنابراین، هیچ شک و شبهه‌ای برای مالک و دیگر ساکنین ساختمان وجود ندارد. صاحب ملک می‌تواند از فضای قانونی ذکر شده، ماشین خود را در پارکینگ بگذارد.

اما مواردی وجود دارد که در سند رسمی موقعیت و متراژ دقیق پارکینگ مشخص نشده است. به این مورد، فضای پارکینگ مشاع می‌گویند. به طوری که کسانی که واحدی در ساختمان خریداری کرده باشند، اجازه استفاده از این فضا را دارند. معمولا پارکینگ مشاع تقسیم‌بندی شفافی ندارد و اختلافات و مشکلاتی برای پارک کردن همسایه‌ها ایجاد می‌کند.

متراژ قانونی یک پارکینگ حداقل دهانه ۲.۵ متر، دو پارکینگ حداقل دهانه ۴.۵ متر و برای ۳ پارکینگ حداقل دهانه ۷ متر مجاور هم است. همچنین، طول پارکینگ میزان ۵ متر است تا هر مدل ماشینی فضای کافی برای پارک داشته باشد.

طبق قوانین پارکینگ خودرو در آپارتمان، به واحدهای کمتر از ۱۵۰ متر مربع، یک فضای پارکینگ و واحدهای بیشتر از ۲۰۰ متر مربع، دو فضای پارکینگ تعلق می‌گیرد. به ازای هر ۲ واحد مسکونی، یک پارکینگ با متراژ ۱۶ متر مربعی در نظر گرفته شده است.

فضای پارکینگ واحدهای آپارتمان فضای پارکینگ واحدهای آپارتمان

فضای پارکینگ چطور بین واحدها تقسیم می‌شود؟

همانطور که گفته شد، آپارتمان‌های نوساز مستلزم تقسیم‌بندی پارکینگ هستند. تقسیم کردن فضای پارکینگ برعهده مأمور سازمان ثبت اسناد است. نحوه تقسیم به اینگونه است که مأمور سازمان بررسی می‌کند که فضای پارکینگ به تعداد واحدهای ساختمان است.

پس از بررسی و تأیید شرایط واحدها، تقسیم‌بندی پارکینگ از بالاترین طبقه ساختمان انجام می‌شود. پس از تعیین پارکینگ هر واحد،‌ فضای پارک ماشین شماره‌گذاری و در دفتر اسناد ثبت می‌شود. زمانی که تقسیم‌بندی انجام شود، صورتجلسه‌ای با حضور مالکین تنظیم و به امضا می‌رسد.

حقوق استفاده از پارکینگ حقوق استفاده از پارکینگ

آیا همسایه‌ها حق استفاده از فضای پارکینگ را دارند؟

بر اساس قوانین پارکینگ خودرو در آپارتمان، مالکین حق استفاده از فضای پارکینگ همسایه‌ها را ندارند. به این دلیل که پارکینگ یک فضای اختصاصی و تحت تملک افراد قرار گرفته است. بنابراین، کسی که این قانون را نقض کند، مالک خانه حق شکایت از همسایه را دارد.

اگر کسی قصد استفاده از پارکینگ همسایه را داشته باشد، باید با مالک هماهنگ کند. اگر طرفین به توافق برسند، امکان استفاده از پارکینگ همسایه وجود دارد. در صورت پرداخت هزینه به مالک، باید هر دو طرف به توافق برسند که مبلغی صرف استفاده از پارکینگ پرداخت شود.

قوانین پارکینگ خودرو در آپارتمان قوانین پارکینگ خودرو در آپارتمان

کاربری فضای پارکینگ چیست؟

فضای پارکینگ آپارتمان، محلی برای قرار دادن خودروی مالک خانه است. در واقع افراد صاحب‌خانه حق استفاده دیگری از پارکینگ ندارد. مالکین باید در فضای پارکینگ خود فقط ماشین و موتور سیکلت خود را پارک کنند.

زدن چادر،‌ دیواره‌کشی پارکینگ برای انباری یا گذاشتن وسایل دیگر در فضای پارکینگ ممنوع است. همسایه‌ها در صورت مشاهده نقض کاربری پارکینگ، می‌توانند به مراجع قانونی شکایت کنند. به این دلیل که کاربری فضای پارکینگ تغییر کرده و موجب مزاحمت همسایه‌ها شده است.

همچنین در کلیک بخوانید: قوانین نگهداری سگ در آپارتمان

ارسال نظر