پک هدیه سازمانی نوروزی، یادگاری ماندنی یا یک دورریز محیط زیستی؟

در آستانه عید نوروز بسیاری از شرکت‌ها و مشاغل به رسم هر ساله به اهدای پک هدیه سازمانی روی می‌آورند؛ اما این هدایا واقعا مفید و تاثیرگذارند؟

پک هدیه سازمانی نوروزی، یادگاری ماندنی یا یک دورریز محیط زیستی؟

عیدی در آستانه نوروز، یک رسم قدیمی

عیدی دادن از جمله سنت‌های شیرین نوروز است که خصوصا برای کوچک‌ترهای فامیل جذاب محسوب می‌شود. از همان دوران کودکی، عیدی گرفتن از بزرگ‌ترها برایمان طعم دیگری داشت که باعث می‌شد به خاطرش روزها و ساعت‌ها را برای رسیدن به لحظه تحویل سال و نوروز بشماریم.

اما در کنار عیدی‌هایی که از بزرگ‌ترها می‌گیریم و میان اعضای خانواده و بستگانمان ردوبدل می‌کنیم، نوع دیگری از هدایای نوروزی هم هستند که عموما از کسب‌وکارها می‌گیریم.

حالا سنت ارسال هدیه به بهانه مناسبت‌هایی چون عید نوروز و شب یلدا، چند سالی است که در بین کسب‌وکارها و مشاغل گوناگون هم بیشتر از گذشته رواج پیدا کرده و حتی بسته‌هایی تحت عنوان پک هدیه سازمانی از سوی برخی مشاغل طراحی می‌شود تا شرکت‌ها خریداری کرده و برای کارکنان و همکاران و مشتری‌هایشان ارسال کنند.

اما این هدایا چقدر مفید فایده محسوب می‌شوند؟

پک هدیه سازمانی، خالی از خلاقیت و همراه با دورریز

انواع مختلفی از پک هدیه سازمانی وجود دارد که شرکت‌ها به مناسبت عید نوروز توزیع می‌کنند؛ هدایایی که در طیفی وسیع، از تکراری و غیرکاربردی تا خلاقانه و کاربردی را دربرمی‌گیرند.

در سال‌های گذشته هدایایی چون خودکار و سررسید و انواع تقویم، اصلی‌ترین هدایای نوروزی را تشکیل می‌دادند. هدایایی که برای همه کاربردی نبودند، گاه کیفیت چندان مناسبی نداشتند و از آنجایی که قرار بود در یک بسته‌بندی شکیل و مناسب هدیه ارائه شوند، شدیدا همراه با دورریز محیط زیستی بودند.

از جمله مثال‌های آشنای این قضیه که همه با آن آشنایی دارند، پک‌های شکلات مرسوم به شکلات هدیه است که همه‌جا، از سوپرمارکت‌ها تا شیرینی‌فروشی‌ها پیدا می‌شوند و در دسترس‌ترین هدیه‌ای است که خیلی‌ها برای بردن به خانه یا دفتر کار همدیگر می‌خرند. بسته‌بندی‌ای که شاید فقط 10، 20 تکه شکلات کوچک در آن باشد، اما مقادیر زیادی پلاستیک و مقوا را دربرمی‌گیرد و به عنوان زباله تحویل محیط زیستمان می‌دهد.

پک هدیه سازمانی شکلات‌های کادویی از جمله هدایای ردوبدل شده به مناسبت نوروز هستند که حجم زیادی از زباله را وارد طبیعت می‌کند

در میان هدایای مختلف سازمانی و شرکتی، حالا چند سالی می‌شود که این هدایا رنگ‌وبویی خلاقانه‌تر پیدا کرده‌اند و در این بین گه‌گاه هدایایی را می‌توان پیدا کرد که گواه خلاقیت آن شرکت بوده و با همین خلاقیت در حافظه مشتری باقی مانده‌اند.

هدایای متفاوت، از صنایع دستی و بومی تا محصولات پایدار و کاربردی

از جمله هدایای خلاقانه‌تری که چند سالی است رواج پیدا کرده‌اند، می‌توان به صنایع دستی نقاط مختلف کشور (که همزمان به حمایت از کسب‌وکارهای بومی و خانگی هم منجر می‌شوند)، خوراکی‌های سنتی مناطق و استان‌های مختلف، پک‌های سلامت‌محور (برای مثال آجیل و تنقلات و حتی دمنوش‌های گیاهی) و بازی‌های فکری اشاره کرد که هم کاربرد دارند، هم مدت استفاده طولانی‌تر و هم با دورریز محیط زیستی کمتر همراه دارند.

شاید در نظر داشتن این نکته چندان غیرمنطقی نباشد که همه‌مان فقط یک سیاره برای زندگی کردن داریم. سیاره‌ای که گرچه دولت‌مردانش انگار توجهی به آن ندارند و با جنگ و آشوب سعی در نابود کردنش دارند، با این حال تنها خانه‌مان است و توجه کردن به نکات محیط زیستی شاید یکی از پیشگیرانه‌ترین راه‌ها برای حفظ و نگهداری از آن باشد.

ارسال نظر