مدیرعامل زرین‌پال: لزوم واگذاری ای نماد به بخش خصوصی | از مجلس انتظار قانون‌گذاری داریم

مصطفی امیری بنیان‌گذار و مدیرعامل زرین‌پال، با اشاره به کشمکش‌های ایجاد شده بین دولت و کسب‌وکارهای آنلاین، دلیل این اتفاق را در نبود قانون‌گذاری مشخص می‌داند و از لزوم واگذاری ای نماد به بخش خصوصی سخن می‌گوید.

مدیرعامل زرین‌پال: لزوم واگذاری ای نماد به بخش خصوصی | از مجلس انتظار قانون‌گذاری داریم

کشمکش بر سر لزوم اجباری شدن اخذ ای‌نماد برای کسب‌وکارهای آنلاین، دوباره در فضای اکوسیستم نوآوری کشور جدی شده است و در صورت تصویب این طرح قرار است درگاه‌های بانکی کسب‌وکارهایی که ای‌نماد ندارند، در عرض 24 ساعت قطع و حساب‌هایشان مسدود شود.

این اقدام که بانک مرکزی اصرار بر اجرایی شدنش دارد، واکنش‌های منفی بسیاری را از سوی انجمن‌ها و کسب‌وکارهای مختلف فضای استارت‌آپی کشور و حتی برخی نمایندگان مجلس داشته است.

مصطفی امیری بنیان‌گذار و مدیرعامل زرین‌پال، در گفت‌وگو با کلیک به توضیح بیشتر خلاء‌های موجود در این طرح و آسیب‌هایی که می‌تواند به کسب‌وکارها وارد کند، می‌پردازد.

بازنده دولت خواهد بود

امیری با اشاره به اصرار دولت برای اجباری شدن اجرای ای‌نماد و به دست گرفتن انحصار در این حوزه می‌گوید: «موضوع کنترل فضای کسب‌وکارها و به ویژه کسب‌وکارهای مجازی همیشه موضوع جذابی برای دولت بوده است تا بتواند اگر روزی اتفاقی افتاد و کسی تخلفی کرد، تنها با چند کلیک کسب‌وکارش را مسدود کند. با این حال همه می‌دانیم که اصلی‌ترین بازنده در بازی انحصار خود دولت خواهد بود. کما اینکه نتیجه ورود حاکمیتی به موضوعات مختلف را در مواردی چون صنعت خودروسازی دیدیم و همه می‌دانیم چه نتیجه‌ای در پی داشت.»

او با اشاره به تأکید بانک مرکزی برای اجرایی شدن این طرح می‌افزاید: «من معتقدم بانک مرکزی کاملاً به اتفاقات بعدی که در نتیجه این طرح رخ خواهد داد، علم دارد. آن‌ها معتقدند نبود ای‌نماد در فضای کسب‌وکار باعث مواردی چون قمار و پولشویی شده است، درحالی‌که خودشان هم می‌دانند این اتفاق از طریق کارت به کارت و موارد دیگر اتفاق می‌افتد و نه درگاه‌های بانکی مربوط به کسب‌وکارها. امروزه تراکنش‌های غیرمجاز اساساً در شبکه پرداخت انجام نمی‌شود. با این حال بانک مرکزی به بهانه‌ای چون پولشویی تصمیم می‌گیرد کل مسئولیت را به مرکز توسعه تجارت الکترونیک واگذار کند و از این طریق ماجرا را به حاشیه ببرد.

رگولاتور شدن درست نیست

بنیان‌گذار و مدیرعامل زرین‌پال، نبود قانون را دیگر مشکل کسب‌وکارها در بحث ای‌نماد می‌داند و توضیح می‌دهد: «مشکل اینجاست که هنوز مقررات واضحی نداریم. وقتی این بحث نخستین بار چند ماه پیش مطرح شد، دیدیم که مرکز توسعه تجارت خیلی زود ای‌نماد بی‌ستاره را مطرح کرد و این در نوع خودش اقدام قابل تقدیری بود؛ پس می‌بینیم که راه‌های چاره‌ای وجود دارد. الان مشکل این است که چون قانون و آیین‌نامه مشخص نداریم، هر روز با تغییر مدیران ممکن است همه‌چیز عوض شود و تصمیم دیگری برای کسب‌وکارها گرفته شود.»

لزوم واگذاری ای نماد به بخش خصوصی مصطفی امیری، بنیان‌گذار و مدیرعامل زرین‌پال

امیری می‌افزاید: «وجود ای‌نماد چنانچه اختیاری باشد حتماً مفید است، اما اجبارش درست نیست و نباید یک مرکز به رگولاتور این حوزه تبدیل شود و هر لحظه بتواند عدم تمدید یا ابطال مجوز یک کسب‌وکار را اجرایی کند.»

چاره خصوصی‌سازی

مصطفی امیری خصوصی‌سازی را از جمله راه‌حل‌های مفید در بحث ای‌نماد می‌داند. او می‌گوید: «ایده‌آل ما این است که پروسه صدور ای‌نماد در کشور خصوصی‌سازی شود و دولت آن را به مجموعه‌های واقعاً خصوصی برون‌سپاری کند. این اتفاق به نفع خود دولت هم هست و تاکنون باید به این نتیجه رسیده باشد که تمرکزگرایی را در برخی حوزه‌ها کنار بگذارد؛ کما اینکه نتیجه همین تمرکزگرایی را در بحثی چون حمله به سامانه سوخت کشور دیدیم و بروز این مشکل برای شتاب و شاپرک هم دور از ذهن نیست. به نظرم این قمار دولت مبنی بر تمرکزگرایی در اینجا توجیه مناسبی ندارد.»

اعتبار ای‌نماد از کسب‌وکارهاست

زرین‌پال در میانه کشمکش‌های مربوط به بحث ای‌نماد، یک تصمیم دیگر هم گرفت که این تصمیم حذف ای‌نماد از سایت زرین‌پال طی روزهای گذشته بود.

امیری با اشاره به دلیل انجام این کار توضیح می‌دهد: «ای‌نماد مشکل تکنیکال داشت و سایت را کند می‌کرد و ما بارها این قضیه را اعلام کرده بودیم، ولی کسی گوش نمی‌داد. متاسفانه احساس می‌کنیم دعوای ای‌نماد و کسب‌وکارها به نوعی لج و لج‌بازی تبدیل شده است و آن‌ها کسب‌وکارها را ذی‌حق نمی‌بینند.»

او تصریح کرد: «باید در نظر داشته باشیم کسی که اعتبار را به ای‌نماد افزود حاکمیت نبود، بلکه کسب‌وکارها بودند. شاهد ماجرا هم این است که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی چه بودجه عظیمی را برای فرهنگ‌سازی در بحث ای‌نماد هزینه کرده است. آیا می‌شود فقط به صرف وجود بودجه آگاهی ایجاد کرد؟ من معتقدم که این‌گونه نیست و این کسب‌وکارها بودند که با گذاشتن لوگوی ای‌نماد در سایتشان و تبلیغ آن، به ای‌نماد اعتبار بخشیدند. در نتیجه اینجا هم امیدواریم نقش کسب‌وکارها نادیده گرفته نشود و تصمیمی گرفته شود که کسی را متضرر نکند.»

ارسال نظر