مجلس با کلیات طرح مجازات قماربازی اینترنتی موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح مجازات قماربازی اینترنتی را مصوب کردند.

مجلس با کلیات طرح مجازات قماربازی اینترنتی موافقت کرد

به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز قوه مقننه، کلیات طرح اصلاح مواد 705 تا 711 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی را با 198 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در جلسه مصوب کردند.

خلأهای قانونی باید اصلاح شود

سیدکاظم دلخوش اباتری سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در توضیح این طرح گفت: «مواد 705 تا 711 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی خلأهایی دارد که برای مردم در زمینه قماربازی اینترنتی مشکلاتی ایجاد کرده است.»

وی تأکید کرد: «قماربازی اینترنتی بخش زیادی از سرمایه کشور را به خارج فراری داده و این نوع قماربازی موجب متلاشی شدن خانواده‌ها شده است. بر این اساس کمیسیون حقوقی و قضایی با بیش از 36 جلسه با حضور کارشناسان و مسئولان دولتی، قوه قضاییه، مرکز پژوهش‌های مجلس، نمایندگان شورای نگهبان و ... این طرح را بررسی کرده است تا خلأهای قانونی اصلاح شود.»

همچنین بخوانید: کاهش 60 درصدی فعالیت‌های قمار در شبکه بانکی

نماینده دولت نیز در موافقت با طرح اصلاح موادی از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی گفت: «اکنون برای مجازات قماربازی اینترنتی و اشکال مختلف آن تعیین تکلیفی در قانون نشده است. متأسفانه اکنون قماربازی در فضای مجازی به شکل‌های مختلف و از سوی چند کشور برای فریب مردم با انواع شکل‌های فریبنده انجام می‌شود.»

وی تأکید کرد: «اکنون افرادی که در رابطه با قماربازی اینترنتی دستگیر می‌شوند، به دادگاه و دادسرا سپرده می‌شوند که معمولاً مجازات‌های کمی برای آن‌ها تعیین می‌شود. درست است که زندان خوب نیست و باید حبس‌زدایی کرد، اما این حبس‌زدایی باید از جرایم رانندگی، حقوقی، کارگری و ... باشد نه برای افرادی که زندگی مردم را به خطر می‌اندازند.»

قمار از شکل سنتی خارج شده است

موسی غضنفرآبادی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح مواد (705) تا (711) کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی در موافقت با کلیات این طرح گفت: «حرمت موضوعاتی که در صحن مطرح می‌شود بر همگان روشن است. بدون هیچ اختلافی همه مذاهب قبول دارند که قمار، شرط‌بندی و بخت‌آزمایی حرام است.»

نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «بحث قمار از حالت سنتی خود خارج شده و امروز در فضای مجازی بروز پیدا کرده است. برای فضای مجازی مجازات‌های قمار، بخت‌آزمایی و شرط‌بندی مشخص است اما در فضای مجازی برخورد با قمار به راحتی ممکن نیست؛ چرا که به لحاظ زمان و مکان محدودیتی برای آن وجود ندارد. بر این اساس هزاران میلیارد تومان از اموال کشور ردوبدل می‌شود و این گروه‌های قمار خارج از کشور فعالیت دارند اما به خانواده‌ها آسیب‌های اجتماعی شدیدی وارد می‌کنند.»

بیشتر بخوانید: دستگیری تبلیغ‌کننده معروف سایت‌های شرط‌بندی

وی تأکید کرد: «متأسفانه برای قمار در فضای مجازی قانون نداریم و به سختی می‌توان بین قمار و قوانین جزایی ارتباط قضایی ایجاد کرد. بنابراین لازم است جلوی این کار حرام را بگیریم. باید با قانون جلوی خروج پول از کشور به کشورهای دیگر گرفته شود.»

قمار تبعات اقتصادی دارد

همچنین نصرالله پژمان‌فر در موافقت با کلیات طرح اصلاح مواد 705 تا 711 کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی بیان کرد: «تبعات قمار اینترنتی بر حوزه اقتصادی روشن است. پول‌های بسیاری از کشور خارج می‌شود، چراکه عمده مراکز قمار در خارج است و در قالب‌های مختلف پول دریافت می‌کنند. انتظار داشتیم در گزارش ارائه شده رقم تقریبی‌ پول‌هایی که از کشور خارج می‌شود بیان می‌شد، چراکه میلیاردها تومان از پول کشور به مراکز قمار در کشورهای دیگر منتقل می‌شود.»

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «امروز مسئله قمار فردی نیست و زیان و ضرر آن به همه جامعه وارد می‌شود و آسیب‌هایی به بخش‌های مختلف می‌زند. انتظار داریم سرمایه‌های ما از سوی نیروهای جوان در مسیر تولید قرار گیرد، نه در مراکز قمار با رنگ و لعاب بسیاری از سرمایه‌ها را جذب خود کنند.»

عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: «مؤسسات فرهنگی، رسانه‌ای و صداوسیما باید درباره تبعات فساد ذیل قمار و آسیب‌هایی که به خانواده‌ها وارد می‌شود اطلاع‌رسانی کنند، در قرآن نیز به صورت صریح قمار منع شده است. باید جلوی جرم را بگیریم و طبیعی است که با آیین‌نامه و دستور‌العمل‌های ذیل قانون می‌توان تمام مسائل را دربرگرفت.»

ارسال نظر