رنگ سال ایرانی 1401 را بشناسید

از سال 1401 به بعد، رنگ سال ایرانی توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اعلام می‌شود. امسال رنگ سبز ایرانی یا همان سبز پرشین مد است.

رنگ سال ایرانی 1401 را بشناسید

رنگ سال ایرانی 1401

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در نظر دارد از سال 1401 به بعد، یک رنگ خاص را به عنوان رنگ سال ایرانی اعلام کند. به این ترتیب، سال 1401 را با رنگ سبز پرشین یا همان سبز ایرانی آغاز می‌کنیم.

کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با هدف بازآفرینی ارزش‌های دینی، ملی و قومی و احیا و توسعه زیبایی‌شناسی بومی در کشور، چنین تصمیمی را در دستور کار قرار داده است. انتخاب رنگ سال برای یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر اقدام تازه‌ای از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و نمادی از تغییراتی است که در جشنواره پیش رو ایجاد خواهد شد.

اما آیا تا امروز اسم رنگ سبز ایرانی به گوشتان خورده است و می‌دانستید این رنگ، یکی از ۹ رنگی است که دنیا آن را به نام ایران می‌شناسد؟

به‌ بهانه انتخاب رنگ سال، با این رنگ و نحوه هماهنگ کردن برای چیدمان خانه و پوشش، بیشتر آشنا خواهید شد.

رنگ سال ایرانی 1401

تاریخچه انتخاب رنگ سال در جهان

انتخاب رنگ سال اولین بار است که در ایران اتفاق می‌افتد، اما در دنیا سابقه‌ای چندین ساله دارد.

شرکت پنتون یکی از شرکت‌های شناخته‌شده در انتخاب رنگ سال جهانی است که از ۲۲ سال پیش با انتخاب و معرفی رنگ سال، تأثیر زیادی در جهت‌دهی دنیای مد و دکوراسیون به سمت رنگ سال دارد.

شعار این شرکت می‌گوید: «از آنجا که ۸۰ درصد از تجربه‌های زندگی از طریق چشم فیلتر می‌شود، می‌فهمیم انتخاب رنگ یک موضوع بسیار مهم است.»

پنتون سیستم بزرگی دارد که تمام کدهای رنگی را در خود جای داده است و تولیدکنندگان و طراحان مختلف در دنیا وقتی می‌خواهند مطمئن شوند رنگ مورد استفاده آن‌ها همان رنگی است که مشتری می‌خواهد، به آن مراجعه می‌کنند.

روش انتخاب رنگ سال در این موسسه هم به این شکل است که نمایندگان گروه‌های استاندارد رنگ، در اتاقی با دیوارها و وسایل سفیدرنگ جمع می‌شوند تا ایده‌ای به آن‌ها تلقین نشود. سپس هرکدام از کارشناسان اشیایی را که رنگ‌های الهام‌بخش دارند، به افراد حاضر نشان می‌دهند و درباره‌شان گفت‌وگو می‌کنند تا به جمع‌بندی نهایی درباره رنگ سال آینده برسند.

همچنین بخوانید: رنگ سال 2022 اعلام شد

سبز ایرانی، یادگاری از کوزه‌گری و کودکی

اولین استفاده از رنگ سبز ایرانی در متون انگلیسی به سال ۱۸۹۱ میلادی برمی‌گردد.

سبز ایرانی یا سبز پرشین، در طیف رنگ سبز قرار دارد و ترکیبی از رنگ سبز تیره و خاکستری است که آبی‌تر از سبز معمولی و روشن‌تر از سبز شوکران است.

به رنگ سبز ایرانی، سبز خزه دریایی هم گفته می‌شود و طیف تیره‌تر این رنگ را به نام سبز کله‌غازی می‌شناسند.

رنگ سال ایرانی 1401

رنگ سبز ایرانی یکی از ۹ رنگ معروف ایرانی است که جهان آن را به نام ایران می‌شناسد. شاید برایتان این سوال مطرح شود که چرا این کد رنگی را به نام سبز ایرانی می‌شناسد؟

سبز ایرانی همان رنگی است که در کوزه‌گری و فرش‌بافی ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ نماد بهشت، تقدس، پرهیزکاری و طبیعت و بیانگر جذابیت و ثبات در کنار امید و شادابی است.

شاعران شعر فارسی با استفاده از رنگ سبز در اشعارشان به دنبال ایجاد حس سرسبزی، امیدواری و شادی بوده‌اند. به طور مثال فردوسی در شاهنامه این‌طور می‌گوید: «سرت سبز باد و دلت شادمان/ تنت پاک و دور از بد بدگمان»

فرصت‌ طلایی آشنایی با این رنگ آرامش‌بخش

رنگ سبز ایرانی که در زیرمجموعه رنگ سبز بهاری قرار می‌گیرد، مانند بیشتر طیف‌های رنگ سبز مایه آرامش‌بخشی است و می‌تواند احساسات منفی مانند اضطراب، استرس و دلهره را کنترل کند.

انتخاب رنگ سبز ایرانی به عنوان رنگ سال ۱۴۰۱ می‌تواند بهانه یا حتی فرصتی طلایی باشد تا از این رنگ در فضای منزل و کار بیشتر استفاده کنید و از آثار مثبت آن بر روحیه و احساسات خود نهایت بهره را ببرید.

آدم‌ها دوست دارند در فضای سبز قدم بزنند، ترجیحشان این است که قرارهای دوستانه و خانوادگی‌شان را در جایی سبز تنظیم کنند و با استفاده از گلدان در خانه و محل کار به دنبال ایجاد یک محیط کوچک سبز برای خود هستند.

البته تمایل انسان‌ها به رنگ سبز بی‌دلیل نیست، چون محققان بر این باورند که رنگ سبز، به ویژه در طبیعت، یادآور خاطرات کودکی است و به همین دلیل دیدن آن برای هر فردی روح‌نواز و شیرین است. حتی برخی استفاده از رنگ سبز و طبیعت را در بازه‌های زمانی حساس زندگی مانند تغییر ناگهانی وضعیت سلامتی یا شکست شغلی مؤثر می‌دانند.

به‌کارگیری رنگ سبز در خانه و محل کار می‌تواند ذهن را به طبیعت نزدیک کند و یادآور طبیعتی باشد که در فضاهای شهری کمتر به آن دسترسی وجود دارد. رنگ سبز در اتاق کار می‌تواند به شما انرژی، خوش‌بینی و امیدواری به آینده بدهد و در خانه ذهنتان را از شلوغی و دغدغه‌ها دور کند.

اصول داشتن خانه سبز و پوشش سبز در سال سبز

اگر قصد استفاده از رنگ سبز در دکوراسیون خانه، محل کار یا پوشش خود را دارید، نباید بی‌گدار به آب بزنید. به‌کارگیری رنگ سبز در هرکدام از این موارد قواعدی دارد که رعایت آن‌ها می‌تواند تأثیر بهتر و بیشتری داشته باشد.

دیوارها و سقف: اگر قصد استفاده از رنگ سبز در دیوارها و سقف را دارید از سبز تیره استفاده نکنید، چون ممکن است ظاهر دکوراسیون داخلی تحت تأثیر آن قرار گیرد. در عوض استفاده از زمینه‌های روشن‌تر و ملایم‌تر رنگ سبز به محیط ظاهری آرام، ایمن و خنک می‌بخشد و فضا را بزرگ‌تر از آنچه هست نشان می‌دهد.

اشیا، فرش و کابینت: البته از این نکته هم نباید غافل شد که تأثیر روان‌شناختی رنگ سبز بر روحیه انسان، شخصی است. پس بهتر است قبل از اینکه بخشی از دکور خود را به رنگ سبز دربیاورید، چند بار در یک فضای سبز قدم بزنید و بنا به برداشت شخصی‌تان از این رنگ در خانه و محل کار استفاده کنید.

استفاده از اشیا، فرش، صندلی و کابینت سبز می‌تواند فضایی پرجنب‌وجوش در آشپزخانه ایجاد کند.

رنگ سال ایرانی 1401

اتاق خواب: رنگ سبز در اتاق خواب می‌تواند کمک بزرگی برای کنترل ضعف اعصاب و فشارهای روحی باشد. بنابراین اگر یک اتاق در خانه دارید و بیشترین زمان خود را در آن‌جا می‌گذرانید، سبز می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی روی میز باشد.

اتاق مطالعه: رنگ سبز می‌تواند با کاهش استرس، به خلاقیت بیشتر منجر شود و سرعت مطالعه کودکان را بالا ببرد. به همین دلیل استفاده از سبز روشن (سبز ترکیب شده با رنگ سفید) در اتاق کودکان کاربرد زیادی دارد.

پوشش: سبز از دسته رنگ‌های ثانوی و جزو رنگ‌های سرد و خنثی و یکی از کم‌ریسک‌ترین رنگ‌ها برای ترکیب با رنگ دیگری است. اما برای داشتن بهترین ترکیب رنگ می‌توان از چرخه رنگ‌ها کمک گرفت.

اگر قرار است در پوششتان از رنگ سبز استفاده کنید، چند راه دارید. می‌توانید به سراغ ترکیب‌های رنگی بروید که بر اساس هارمونی رنگ‌ها در چرخه رنگ، در کنار سبز قرار می‌گیرد. آبی و بنفش در این دسته قرار دارند و ترکیب آن‌ها با رنگ سبز می‌تواند بسیار دلنشین باشد؛ همان‌طور که قرار گرفتن جنگل و آسمان یا جنگل و دریا از چشم‌نوازترین صحنه‌های طبیعت است.

همچنین می‌توانید از رنگ‌های مکمل استفاده کنید. زرد، سفید، نارنجی و قرمز در دسته مکمل رنگ سبز قرار می‌گیرند و در سال‌های اخیر ترکیب سبز و زرد با استقبال خوبی مواجه شده است.

قدم آخر این است که برای استفاده از رنگ سبز، از تناژهای مختلف این رنگ مانند سبز سدری، سبز پاستلی، زیتونی و ... استفاده کنید.

رنگ سال ایرانی 1401

هدفمان پاسخ‌دهی به نیاز مدگرایی است

دکتر سپیده یاقوتی، دبیر یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، از ملاک‌های انتخاب رنگ سال و ضرورت آن می‌گوید.

فراگیرترین رویداد تخصصی مد و لباس در ایران، جشنواره مد و لباس فجر است که از سال ۸۶ در زمینه‌های مختلف مربوط به لباس و پارچه زیر نظر وزارت ارشاد برگزار می‌شود. دبیر یازدهمین دوره این جشنواره، دکتر سپیده یاقوتی، مدرس دانشگاه، طراح و پژوهشگر حوزه پارچه و لباس، دارای مدرک کارشناسی طراحی پارچه و لباس، کارشناسی ارشد و دکترای پژوهش هنر از دانشگاه الزهرا (س) است.

او درباره انتخاب رنگ سال توسط کارگروه مد و لباس و ضرورت این کار می‌گوید: «هویت‌بخشی به فعالیت‌های جشنواره مد و لباس فجر از ضرورت‌های سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی است که به‌عنوان یکی از اهداف اصلی کارگروه مد و لباس هم مطرح شده‌ است. »

او ادامه داد: «انتخاب بهترین ترکیب رنگ یا به‌طورکلی رنگ، یکی از اصلی‌ترین موضوعات طراحی لباس و پارچه است و می‌تواند بازتابی از فرهنگی باشد که در آن زندگی می‌کنیم. هر سال در دنیا با شروع سال نو، رنگ سال توسط برندها و شرکت‌های مختلفی که در این زمینه فعالیت می‌کنند اعلام می‌شود و اگرچه اساس انتخاب رنگ سال هر برند با دیگری متفاوت است، اما اغلب انتخاب این رنگ با الهام از گرایش‌های فرهنگی و اجتماعی، با روندی علمی و بر پایه تحقیق و پژوهش تخصصی صورت می‌گیرد و قواعد و شرایط خاصی دارد.»

یاقوتی افزود: «با توجه به ارزش‌ها و هنجارهای حاکم بر فرهنگ ایرانی اسلامی، احتمال استقبال نکردن از برخی رنگ‌های اعلام‌شده بر اساس ترندهای فرهنگ جهانی وجود دارد. مد لباس جریانی است که در جشنواره شکل می‌گیرد. معرفی رنگ برای جشنواره می‌تواند به انسجام‌بخشی طرح‌ها کمک و نیاز به مدگرایی را به همراه حفظ ارزش‌های فرهنگی برآورده کند و در نهایت منجر به جریان‌سازی مد شود. البته این برنامه یک‌بار دیگر در جشنواره هفتم، اما دیرهنگام و در روزهای برگزاری اعلام شده بود و نیاز بود که به شکل جدی‌تری موردتوجه قرار گیرد.»

فرآیند انتخاب رنگ سال، تخصصی و بر پایه پژوهش‌ها بود

او در پاسخ به این سوال که انتخاب رنگ بر اساس چه روندی بوده است، می‌گوید: «فلسفه انتخاب رنگ سال فرایندی کاملا علمی و تخصصی بر پایه پژوهش است. باید پژوهش را در مسیر کاربردی شدن هدایت کرد. با توجه به اینکه جشنواره مد و لباس فجر رویکردی حمایتی دارد، ضرورت دارد بخشی از فعالیت‌های آن صرف به ثمر رسیدن مراحل تخصصی مدسازی شود.»

او تاکید کرد: «برای تحقق این منظور، از ابتدای فعالیت دبیرخانه جشنواره یازدهم، طی فراخوانی از تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، اتحادیه‌ها و اصناف و سایر نهادهای مرتبط درخواست کردیم که افراد واجد صلاحیت را با ارسال رزومه علمی و اجرایی معرفی کنند. در نهایت، اتاق فکر فعال و کمیته‌های راهبردی متشکل از افراد متخصص و دانشگاهی و نمایندگان حوزه صنعت، به برنامه‌ریزی فعالیت‌های علمی و عملی جشنواره پرداخت و این روند تا انتشار محتوای کامل جشنواره با حساسیت ویژه ادامه خواهد داشت.»

«با توجه به اهمیت و حساسیت ویژه موضوع و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری مسئله، سعی کردیم معیارهای علمی در انتخاب رنگ سال را رعایت کنیم. انتخاب رنگ سال برای یازدهمین جشنواره فجر نمادی از تغییراتی است که در جشنواره پیش رو ایجاد خواهد شد.»

رنگی که هم حال‌خوب‌کن است و هم محبوب

دکتر یاقوتی می‌گوید: «رنگ سبز در فرهنگ ایرانی رنگی محبوب به شمار می‌رود و جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد. رنگ سبز نماد طبیعت، بهشت، تقدس و پرهیزکاری و دارای هویت ملی است. سبز ایرانی یا سبز پرشین یکی از ۹ رنگی است که دنیا آن را به نام ایران می‌شناسد. این رنگ تلفیقی از رنگ سبز و خاکستری است. رنگ سبز می‌تواند به عنوان نمادی از شروعی تازه باشد و رنگ طوسی نمادی از مقاومت و ثبات تا یادآور حال خوب و احساس آرامش باشد و طراحان مد و لباس هم متناسب با رنگ اعلام شده بتوانند با یکپارچگی بیشتری طرح‌های خود را ارائه کنند».

مد ایرانی باید به‌روز و هماهنگ با هویت‌ ایرانی باشد

به عنوان سوال آخر از دکتر یاقوتی می‌پرسیم که آیا برای فرهنگ‌سازی در این حوزه و استفاده از رنگ سال، اقداماتی انجام خواهد شد؟ آیا انتخاب رنگ سال ادامه‌دار خواهد بود یا خیر؟

او می‌گوید: «انتخاب رنگ، ابزاری برای تمرین نگاه‌های مختلف به یک پدیده به عنوان منبع ایده طراحی است. به علت توجه ویژه عوامل و برگزارکنندگان این دوره از جشنواره به زیرساخت‌های پژوهشی و علمی، برنامه‌ریزی برای فرهنگ‌سازی در این زمینه و ایجاد یک جایگزین مناسب با استانداردهای جهانی، از این جشنواره آغاز شده و نیاز است که در جشنواره‌های آینده هم به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد. سعی کرده‌ایم برنامه‌های جشنواره را دور از شتاب‌زدگی و سلیقه‌محوری پیش ببریم. هنر طراحی مد باید به‌روز باشد.»

یاقوتی می‌افزاید:‌ «اگر بخواهیم از مد ایرانی سخن بگوییم، این مد باید بر بنیان‌های فکری و اعتقادی هویت ایرانی تکیه کند. از آنجایی که تعداد زیادی از طرح‌های راه‌یافته به جشنواره شخصی هستند و بیشتر طراحان این آثار توان هدایت اثر خود در مسیر تولید و عرضه به بازار مصرف را ندارند، می‌توان از طریق دسته‌بندی بیشتر و استفاده از ظرفیت‌های موجود، به سمت ارتقای سطح کیفی جشنواره و حرکت به سمت فعالیت حرفه‌ای کمک کرد.»

شایان ذکر است فراخوان یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر (۱۴۰۱) در اردیبهشت‌ماه اعلام و بخش نمایشگاهی در نیمه دوم تیرماه برگزار خواهد شد.

منبع: همشهری

ارسال نظر