کد خبر:1333710
اشتراک گذاری
مرتب‌سازی نظرها براساس:

عواقب اختلال بنزینی برای کامیون‌داران کشور

عواقب اختلال بنزینی برای کامیون داران

پس از حمله سایبری و ایجاد اختلال در پمپ بنزین های کشور، ۴۰۰ هزار کامیون برای سوختگیری گازوئیل دچار محدودیت و بلاتکلیفی شده‌اند. 

پمپ بنزین‌ها از ظهر روز گذشته ۴ آبان ۱۴۰۰ با مشکل مواجه شد و خبر رسید اختلال در سامانه سوختگیری در پمپ بنزین‌های سراسر ایران به وجود آمده است. مسئولین ذی‌ربط گفته‌اند که مشکل تا امروز حل خواهد شد. در این شرایط وضعیت کامیون داران کشور مشخص نیست.

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت پخش فرآورده ها نفتی گفت: «حدود ۸۰ درصد پمپ بنزین‌ها و جایگاه‌های سراسر کشور که نزدیک به ۳ هزار تا است، در مدار سوختگیری با نرخ دوم ۳ هزار تومانی هستند. مشکلی از این بابت وجود ندارد. در حال حاضر تیم‌های فنی در بقیه جایگاه ها کار می‌کنند که امکان سوختگیری با نرخ اول امکانپذیر شود. تا این لحظه تعداد ۲۲۰ جایگاه امکان سوختگیری با کارت سوخت با نرخ سهمیه ای را دارند. که از این تعداد ۲۰ جایگاه متعلق به تهران است.»

اما نکته بسیار اساسی در حال حاضر سوختگیری کامیون‌داران و ناوگان اتوبوس‌رانی در سراسر کشور است. وضعیت این ناوگان به چه صورت است؟

طبق بررسی از وضعیت سوختگیری کامیون های کشور به نظر می‌رسد این ناوگان با مشکل و محدودیت سوختگیری مواجه شده‌اند. مسئولین باید تلاش خود را انجام دهند که تا اسرع وقت این مشکل را حل کنند. زیرا بار اغلب این کامیون‌ها مواد غذایی و فاسد شدنی است که باید سریعا به مقصد برسند.

می‌توانید بخوانید: لیست پمپ بنزین های فعال کشور + آدرس

سوختگیری کامیون‌ها با نرخ آزاد و محدود

در این خصوص احمد کریمی، دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران کشور درباره آخرین وضعیت این صنف گفت: «کامیون های سراسر کشور در حال حاضر امکان سوختگیری با قیمت یارانه‌ای هر لیتر ۳۰۰ تومان را ندارند و باید حتما به نرخ آزاد ۶۰۰ تومانی سوختگیری کنند. این در حالی است که حتی برای سوختگیری با این نرخ هم محدودیت وجود دارد. زیرا رانندگان فقط می توانند ۱۰۰ لیتر سوختگیری کنند.

بار کامیون‌ها مواد غذایی فاسد شدنی است

وی در ادامه تاکید کرد: «طی تماسی که با رئیس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان راهداری داشتم، عنوان کردم که به دلیل اینکه رانندگان برای دریافت سوخت تا ۵ ساعت در صف سوختگیری منتظر می‌مانند، سقف سوختگیری را بالاتر ببرند. بار اغلب کامیون های کشور مواد فاسد شدنی است و حتی برخی از این کامیون‌ها دارای یخچال هستند و میوه و تره بار حمل می‌کنند. اگر بخواهند در هر جایگاهی برای ۱۰۰ لیتر گازوئیل معطل بمانند، کار سخت خواهد شد.»

کریمی در ادامه گفت: «ما درخواست کردیم که این محدودیت برداشته شود. ضمن این که تکلیف این شرایط را به زودی روشن کنند. با توجه به صحبت‌هایی که شرکت نفت و سازمان راهداری داشتند، سهمیه سوخت محفوظ است و این باعث نمی‌شود سهمیه سوخت رانندگان از بین برود. اما به هر صورت این وضعیت ایجاد مشکل می‌کند و ما در پی آن درخواست کردیم سقف محدودیت عرضه گازوئیل را بالاتر ببرند و حداقل کامیون‌های کشنده و کامیون‌هایی که سوخت بیشتری مصرف می‌کنند، گازوئیل بیشتری دریافت کنند.»

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور گفت: «کامیون‌ها با ۱۰۰ لیتر سوخت فقط می‌توانند یک مسافت کوتاه را طی کنند و دوباره برای سوختگیری ۵ ساعت دیگر در جایگاه بعدی در صف می‌مانند. باید حداقل سقف سوختگیری را بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ لیتر قرار دهند، که مشکلی نداشته باشند. حداقل با این میزان سوخت، کامیون داران می‌توانند برای تخلیه کالای خود به مقصد برسند. اگر این محدودیت را بالاتر ببرند کار راحت‌تر صورت می‌گیرد. ضمن این که مشکل سوختگیری با قیمت دولتی هم باید به زودی حل شود.»

سوختگیری ۱۰۰ لیتر برای هر کامیون منطقی نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل سوخت وجود دارد، گفت: «مشکل سوخت به هیچ عنوان وجود ندارد. علت این است که به دلیل جلوگیری از ازدحام و این که آمار مراجعه بالا است و برای سوختگیری مدت زمان بیشتری صرف می‌شود، محدودیت دریافت سوخت تعیین شده است. ما به این موضوع آگاه هستیم. منتهی حداقل به میزان مصرف سوخت کامیون، سوختگیری انجام شود. چون سوختگیری ۱۰۰ لیتر برای هر کامیون منطقی نیست.»

کریمی گفت: «دیروز که با رئیس شرکت پخش فرآورده های نفتی گفتگو کردم گفته شد که مشکل در حال حل و فصل است و نهایتا تا ظهر دیروز یعنی چهارشنبه ۵ آبان ماه برطرف می‌شود. اما تا این لحظه مشکل به صورت کامل مرتفع نشده است. اگر هم برطرف شود، قرار است به درخواست ما که می خواهیم سقف سوختگیری را از ۱۰۰ لیتر بالاتر ببریم، پرداخته شود و مشکل اساسی و عدم سوختگیری با نرخ دولتی هنوز ادامه دارد. به نظر می رسد برطرف کردن این مشکل با تاخیر انجام شود.

وی در آخر درباره سهمیه گازوئیل کامیون داران گفت: «سهمیه ای که براساس کارکرد به راننده تعلق می گیرد، لیتری ۳۰۰ تومان است که پایان هر ماه کارکرد راننده براساس سامانه ای که وجود دارد شناسایی می شود و براساس ردیفی که وجود دارد سوخت تعلق می گیرد. کامیون داران مازاد بر آن لیتری ۶۰۰ تومان سوختگیری می کنند. اما همین امروز رانندگان به ما اطلاع دادند که امکان سوختگیری با نرخ دولتی وجود ندارد.»

رئیسی فرد: سامانه سوختگیری گازوئیل با نرخ دولتی مشکلی ندارد

ناصر رئیسی فرد، رئیس انجمن صنفی شرکت های زنجیره ای توزیع فرآورده های نفتی سراسر کشور، درخصوص مشکل جایگاه ها گفت: «دیروز جایگاه داران سراسر کشور از مدار خارج شد. اما در حال حاضر تلمبه های پمپ بنزین ها که فعال هستند، بنزین را با نرخ آزاد عرضه می‌کنند. فعلا تعداد زیادی از جایگا‌ه‌ها در استان‌های مختلف با بیش از دو سوم تلمبه ها فعالیت و بنزین را بدون کارت عرضه می‌کنند.»

رئیسی فرد درباره جایگاه دارانی که در حال حاضر بنزین با نرخ سهمیه ای عرضه می‌کنند، گفت : «من این خبر را شنیدم اما نمی‌دانم کدام جایگاه هاست. اما شنیده ام تعداد تلمبه های بسیاری از جایگاه ها در سراسر کشور از سیستم خارج شده است و در حال حاضر بنزین را با نرخ آزاد عرضه می‌کنند تا مشکل به طور کامل برطرف شود.»

وی در آخر درخصوص مشکل سوختگیری کامیون داران گفت: «درباره سهمیه کامیون داران و ناوگان اتوبوسرانی برای سوختگیری گازوئیل مشکلی وجود ندارد و در سامانه گازوئیل تغییری حاصل نشده است و می‌توانند گازوئیل را با کارت به نسبت سهمیه ای که دارند دریافت کنند.»

بیشتر بخوانید: وزیر نفت: قول می‌دهم سهمیه سوخت کارتتان محفوظ بماند

منبع: رکنا

نظرها

1 نظر

  1. منصف عزیزی

    واقعا دولت ما فقط و فقط به فکره پر کردن جیب مسعولین هستن و واقعا افراد عادی جامعه هیچ ارزشی نداشته و نخواهند داشت این صحبتا که مسعولین میگنن فقط به درده خودشون میخوره دیگه مردم ایران واقعا همه چیزشونو از دس دادن من فقط اینو میتونم بگم واقعا شرم کنید واقعا دست بردارید از دزدی واقعا به فکره مردم باشید مگه ما چه گناهی کردیم که ایرانی هستیم.

    رای موافق 0
    رای مخالف 0

سر‌خط آخرین خبرها

خبرهای بیشتر
استخدام متعهدین خدمت به آموزش و پرورش
استخدام متعهدین خدمت به آموزش و پرورش به کجا رسید؟

توضیحات مربوط به استخدام متعهدین خدمت به آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ طی بخشنامه‌ای...

۶ محصول در طرح پیش فروش یک ساله ایران خودرو
آغاز عرضه ۶ محصول در طرح پیش فروش یک ساله ایران خودرو از امروز

عرضه ۶ محصول در طرح پیش فروش یک ساله ایران خودرو از امروز آغاز شد.

بهترین نرم افزارهای اندرویدی 2021 در گوگل پلی
بهترین نرم افزارهای اندرویدی 2021 در گوگل پلی

از میان طیف وسیعی از اپلیکیشن‌های پرکاربر گوشی‌های هوشمند، یک غول رسانه اجتماعی،...

آموزش ساخت و فروش NFT
آموزش ساخت و فروش NFT | چگونه NFT های خود را بفروشیم؟

توکن‌های غیر قابل معاوضه یا NFTها با اخبار و جنجال‌های خود به یکی از موضوعات جذاب...

پاپیون زدن
پاپیون زدن در چه مجالسی مناسب است؟

پاپیون جزو پوشش‌های زینتی مردانه است. این پوشش زینتی، فرم زیبایی به یقه پیراهن...

اتصال ساندبار به تلویزیون
راهنمای جامع اتصال ساندبار به تلویزیون

بلندگو یا ساندبار کیفیت صدای تلویزیون را افزایش می‌دهد. با اتصال ساندبار به...

پشت پرده آلودگی هوای تهران
جولان مازوت در سایه بی‌هوایی | پشت پرده آلودگی هوای تهران چه خبر است؟

آلودگی هوای تهران دوباره مدتی می‌شود که با رسیدن به نیمه دوم سال، نفس شهروندان را...

مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی
احتمال حذف «مسدودسازی شبکه‌های اجتماعی خارجی» از طرح صیانت | عده‌ای پیشنهاد فیلتر کردن گوگل را داده بودند

رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی از پیشنهاد حذف بند «مسدودسازی شبکه‌های...

خرید سخت افزار از وارد کننده اصلی

شرکت مهرگان تجارت نصر وارد کننده قطعات رایانه ای فعالیت خود را در سال 1384 با فروش...

لزوم واگذاری ای نماد به بخش خصوصی
کشمکش‌های ای‌نماد و کسب‌وکارهای آنلاین کماکان ادامه دارد؛ مدیرعامل زرین‌پال: لزوم واگذاری ای نماد به بخش خصوصی | از مجلس انتظار قانون‌گذاری داریم

مصطفی امیری بنیان‌گذار و مدیرعامل زرین‌پال، با اشاره به کشمکش‌های ایجاد شده بین...