بهترین روش‌های آبرسانی به بدن در روزهای گرم تابستان | چگونه آب بدن را زیاد کنیم؟

در این روزهای بسیار گرم، خطر کم آبی بدن بیشتر است. اما آیا همیشه آب اولین چیزی است که باید به دنبال آن باشید؟ در این مطلب به نکاتی درباره آبرسانی به بدن اشاره کرده‌ایم چون به سلامت شما اهمیت می‌دهیم.

بهترین روش‌های آبرسانی به بدن در روزهای گرم تابستان | چگونه آب بدن را زیاد کنیم؟

آب بیش از نیمی از وزن بدن ما را تشکیل می‌دهد. برای حفظ این مقدار آب در بدن، توصیه می‌شود روزانه 6 تا 8 لیوان مایعات بنوشید. آب سالم‌ترین نوشیدنی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم؛ اما آیا این بهترین گزینه برای آبرسانی به بدن در روزهای گرم است؟

پاسخ این است: بستگی دارد.

آبرسانی به بدن در هر فرد متفاوت است

ظاهرا نوشیدن آب در بیشتر مواقع برای اکثر مردم کافی است، اما بهترین راه برای آبرسانی مجدد، بستگی به این دارد که چه کسی هستید، کجا زندگی می‌کنید و شغل شما چیست؟

ران‌ موگان، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه سنت اندروز در گزارشی بیان کرد: «نیازهای بدن یک فرد فعال از لحاظ جسمانی و کار در فضای باز در یک روز گرم ممکن است با شخصی که در خانه‌ای با تهویه مطبوع زندگی می‌کند و با ماشین کولردار به دفتر خنک خود می‌رود، متفاوت باشد.»

پاسخ واضح این است که فرد فعال نیاز به نوشیدن مایعات بیشتر از فرد کم‌تحرک دارد.

هنگام عرق کردن، آب و نمک بدن خود را از دست می‌دهیم، بنابراین باید هر 2 را جایگزین کنیم. اگر مقدار زیادی از هر 2 را مصرف کنیم، بدن با استفاده از فرایند عبور آب از غشای سلولی، آنها را دفع می‌کند.

موگان می‌گوید: «جایگزینی مایع از دست رفته فقط با آب معمولی به این معنی است که بدن دارای آب زیاد است اما نمک به اندازه کافی ندارد، بنابراین آب اضافی را دفع می‌کند.»

شیر، یک مایع خوب برای آبرسانی به بدن

به همین دلیل، شیر می‌تواند موثرتر از نوشیدن آب باشد. موگان در ادامه گفت: «شیر به طور طبیعی حاوی نمک و لاکتوز است. لاکتوز قندی است که ما به مقدار کم برای تحریک جذب آب در روده به آن نیاز داریم. آب نارگیل نیز موثر است، زیرا حاوی نمک، پتاسیم و کربوهیدرات است.»

آبرسانی به بدن

شیر همچنین حاوی الکترولیت‌ها و درشت‌مغذی‌ها است که جذب بدن می‌شوند. این باعث می‌شود که زمان لازم برای جذب آب به مولکول‌های موجود در معده و روده کوچک کاهش یابد و به بدن این اجازه را می‌دهد که مایعات را بهتر جذب کرده و نگه دارد.

درست است که شیر حاوی مقداری قند برای ایجاد این فرآیند است، اما شیر با نوشیدنی‌های شیرین تفاوت زیادی دارد. موگان افزود: «در واقع، نوشیدنی‌های شیرین به دلیل غلظت بالای املاح، مایعات بدن ما را کم می‌کنند.»

غشای سلولی که آب از طریق آن حرکت می‌کند تا به تمام نقاط بدن برسد، فقط از طریق آب و مولکول‌های بسیار کوچک می‌تواند این کار را انجام دهد.

نوشیدنی‌های ورزشی حاوی کربوهیدرات هستند که در اصل قند است. اگر تمام روز پشت میز نشسته‌اید لازم نیست آنها را بنوشید زیرا نیاز به انرژی اضافی ندارید.

اولین اتفاقی که بعد از نوشیدن آب رخ می‌دهد این است که آب برای هضم به روده‌ها منتقل می‌شود و آن را از سایر قسمت‌های بدن که ممکن است به آن نیاز داشته باشند، دور می‌کند.

نوشیدنی‌های ورزشی بنوشیم؟

با این اوصاف، شواهد نشان می‌دهد نوشیدنی‌های ورزشی حاوی الکترولیت‌ها که شامل سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم هستند، می‌توانند در آبرسانی به بدن ما بهتر از آب باشند.

اوون جفریس، مدرس فیزیولوژی ورزش در دانشگاه نیوکاسل می‌گوید: «نوشیدنی‌های ورزشی که برای هدف قرار دادن مکانیسم‌های فیزیولوژیکی طراحی شده‌اند، حذب مایعات از طریق روده کوچک را کند می‌کنند. در نتیجه دیرتر دفع می‌شود.»

ورزشکاران هنگام تمرینات مقداز زیادی آب از دست می‌دهند، پس برای آنها مهم است که الکترولیت‌های از دست رفته خود را جایگزین کنند. اما بقیه ما نیازی نداریم که برای حفظ آب بدن خود، نوشیدنی‌های ورزشی بنوشیم.

در واقع مصرف هرگونه کربوهیدرات باعث کاهش سرعت جذب آب در بدن می‌شود.

اهمیت میوه و سبزیجات در آبرسانی به بدن

گابریلا مونته نگرو، محقق تغذیه در مرکز مطالعات حسی، نقصی، افزایش سن و متابولیسم در گواتمالا می‌گوید: «اهمیت آبرسانی به بدن در مورد کودکان نیز صدق می‌کند. وی در تحقیقات خود دریافت که بدن کودکانی که به طور مرتب میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند، بهتر هیدراته می‌شود. او به خصوص به کودکان و افراد مسن که بیشتر در معرض کم‌آبی هستند، توصیه می‌کند میوه و سبزیجات بیشتری بخورند.

آبرسانی به بدن

ساده‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که آب را همراه با غذا داشته باشید زیرا به بدن اجازه می‌دهد تا به آرامی مایعات را جذب کرده و آن را در خود نگه دارد. از این طریق آب می‌تواند به راحتی از غشاها عبور کند و به سرعت دفع نشود.

آیا قهوه و چایی باعث کم‌آبی بدن می‌شوند؟

یکی دیگر از راه‌های آبرسانی به بدن، نوشیدن چای و قهوه است. بعضی از مردم نگران هستند که نوشیدنی‌های کافئین‌دار آب بدن ما را کم کنند، اما این تنها زمانی صادق است که ما مقدار زیادی کافئین استفاده کنیم و به مقدار کافی آب ننوشیم.

موگان می‌گوید: «نوشیدنی‌های کافئین‌دار باعث تحریک بیشتر کلیه می‌شوند، اما حاوی آب نیز هستند. این نوشیدنی‌ها معمولا بیشتر از اینکه جبران آب داشته باشد، به دفع آب کمک می‌کند. در واقع چای و قهوه یک راه خوب برای هیدراته شدن است زیرا به دلیل لذتی که از نوشیدن این مایعات می‌بریم، آن را بیشتر می‌نوشیم.»

آبرسانی به بدن

گاهی اوقات حتی دوزهای زیاد کافئین منجر به کم آبی نمی‌شود. در مطالعه‌ای که در سال 2014 روی 50 نفر که بطور مرتب قهوه می‌نوشیدند، انجام شد؛ محققان دریافتند که نوشیدن 4 فنجان قهوه در روز، میزان هیدراتاسیون معادل نوشیدن آب را تامین می‌کند.

نوشیدن قهوه به نیاز روزانه به مایعات کمک می‌کند و کلیه‌های کسانی که بطور مرتب قهوه می‌نوشند برای حفظ مایعات، سازگار می‌شوند. هیچ دلیلی وجود ندارد که مقادیر مغمول ​​قهوه یا چای باعث کم آب شدن افرادی شود که به کافئین عادت دارند.

محققان اشاره کردند که آب اغلب ماده مغذی فراموش شده است. آب ارزان و سالم است و به دندان‌های ما آسیب نمی‌رساند.

آب یک ماده مغذی بسیار مهم است که باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شود و آبرسانی به بدن را آسان می‌کند.

بیشتر بخوانید: بهترین نوشیدنی‌های ورزشی ۲۰۲۰ برای وزن کم کردن و دویدن کدامند؟

ارسال نظر