آیا در آستانه ترکیدن حباب قیمتی مسکن هستیم؟

رسانه کلیک -معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران در حالی کاهش چشم گیری داشته و به افت قیمت منجر شده است که این افت قیمت به معنی کاهش قیمت متوسط نیست و فقط آپارتمان‌های مورد معامله را دربر می‌گیرد.

آیا در آستانه ترکیدن حباب قیمتی مسکن هستیم؟

بانک مرکزی ایران در گزارشی که اخیرا منتشر کرده به معاملات مسکن در تهران در فروردین ماه امسال پرداخته است. بر اساس این گزارش در اولین ماه سال ۱۳۹۹ فقط ۱۲۴۳ آپارتمان در پایتخت معامله شده است.

معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران در حالی کاهش چشم گیری داشته و به افت قیمت منجر شده است که این افت قیمت به معنی کاهش قیمت متوسط نیست و فقط آپارتمان‌های مورد معامله را دربر می‌گیرد.

با این حساب تعداد معاملات در فروردین ماه نسبت به ماه قبل (اسفند ۱۳۹۸) و ماه مشابه سال قبل (فروردین ۱۳۹۸) به ترتیب ۸۷/۸ و ۶۳/۷ درصد کاهش داشته است.

اما با توجه به تمام این نکات بر اساس همین گزارش بانک مرکزی قیمت مسکن تهران در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ نسبت به ماه مشابه سال قبل خود با افزایش ۳۵ درصدی همراه شده است.

از طرفی بر اساس آماری که استارتاپ «ملک‌رادار» که آگهی‌های مسکن را در سایت‌های دیوار، شیپور و سایر سایت‌های تخصصی این حوزه و حتی روزنامه‌ها بررسی می‌کند چندی پیش منتشر کرده، میزان آگهی‌های ثبت شده در ایران پس از شیوع کرونا، به نصف کاهش پیدا کرده است.

با شیوع کرونا و کاهش حضور مردم در جامعه، تمایل برای تغییر خانه منطقی به نظر نمی‌رسید و این موضوع بر آمار ملک رادار کاملا اثر گذاشته بود . ملک رادار در گزارش خود در تحلیل آگهی ها در بازه زمانی اول بهمن تا ۲۵ فروردین در دو سال متوالی نشان می‌داد که تعداد آن‌ها کاهش داشته اما با شیوع کرونا، این کاهش شدت بیشتری پیدا کرده و رکود سنگینی در بازار املاک حکمفرما شده است.

ملک‌رادار در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده بود که در فاصله ۱ بهمن تا ۲۵ام فروردین، تعداد آگهی‌های ملکی در استان‌های تهران، البرز و منطقه خراسان بیش از 1 میلیون و 455 هزار مورد کاهش داشته است. هر چند ملک رادار در گزارشی که امروز (9 اردیبهشت)منتشر کرد از یکسان بودن انتشار آگهی ملکی در تهران با تعداد معاملات خرید و فروش مسکن خبر داد. اما موضوعی که جای بحث دارد در این موضوع است که حتی با وجود کاهشی که در دوران اوج شیوع کرونا شاهدش بودیم؛ حباب قیمتی مسکن همچنان بالا ماند و شاهد پایین آمدنش نبودیم. سوالی که در این خصوص پیش می آید شاید در این نکته است که چرا با وجود شرایط پیش آمده شاهد کاهش قیمت نبودیم؟ آیا وجود واسطه ها و پلتفرم ها در این رشد اثر داشته است؟

حسن محتشم کارشناس بازار مسکن در این خصوص گفته است:« اواخر سال گذشته قیمت غیررسمی دلار از حدود ۱۲ هزار تومان به بالای ۱۵ هزار تومان رسید؛ قیمت خودرو بالا رفت؛ کالاهای مصرفی گرانتر شد که شیوع کرونا هم نتوانست جلوی روند تورمی بازار مسکن را بگیرد. در وضعیتی که دولت با کسری بودجه مواجه است و درآمدهای ارزی متاثر از تحریمهای ظالمانه کاهش پیدا کرده، راه پرداخت حقوقها و تامین هزینه‌های جاری فقط چاپ پول است که منجر به تورم در همه بخش‌ها می‌شود و نمی‌توان انتظار داشت که قیمت مسکن ثابت بماند.»

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران افزوده است:« امسال دو عامل دیگر هم علاوه بر انتظارات تورمی به افزایش قیمت‌ها دامن زد که یکی تغییر قیمت بنزین و دیگری افزایش نرخ دلار بود. کاهش معاملات متاثر از گسترش ویروس کرونا نیز نتوانست جلوی رشد قیمت‌ها را بگیرد.»

با تمام این اوصاف رئیس اتحادیه املاک تهران در گفتگویی که امروز 9 اردیبهشت ماه با تجارت نیوز داشته گفته است: «قیمت مسکن در حال کاهش است، فعلا نه واحدهای صنفی لوازم خانگی، نه فروشنده لباس و نه هیچ یک از فعالان بازار اجناس خود را نفروختند پس چطور می‌توانند خانه بخرند. نبود تقاضا و نخریدن مردم باعث شده که قیمت خانه ارزان شود.»

مصطفی قلی خسروی افزوده است:« کاهش ادامه‌دار قیمت خانه به تغییر روند بازارهای موازی بازار مسکن ارتباط دارد. یعنی قیمت طلا، ارز، حامل‌های انرژی و بورس بر قیمت مسکن اثرگذار است. در حالی شیوع ویروس کرونا بر کاهش قیمت مسکن اثرگذار بوده که فعلا این کاهش قیمت مسکن تا چه زمانی ادامه‌‌دار باشد، مشخص نیست.»

او همچنین اظهار کرده است:« فعلا پولی دست مردم نیست تا زمانی که پول در جیب مردم نباشد هیچ فعل و انفعال اقتصادی رخ نمی‌دهد و تقاضایی هم در بازار وجود ندارد. متاسفانه برخی از دستگاه‌های دولتی اعلام کرده‌اند که قیمت مسکن ۳۵ درصد گران شده و همین آمار و ارقام‌ها قیمت مسکن را گران می‌کند.»

حال باید منتظر ماند و دید آیا طبق گفته های رییس اتحادیه شاهد کاهش قیمت مسکن خواهیم بود ؟ و آیا این حباب قیمتی موجود در بازار مسکن همچنان ادامه دار و بزرگتر خواهد شد.

ارسال نظر