ابطال نامه‌ای که شهردار شدن زاکانی را قانونی کرد | زاکانی برکنار می‌شود؟

نامه‌ای از سازمان امور اداری و استخدامی که به استناد آن زاکانی شهردار تهران شد، حالا از سوی دیوان عدالت اداری باطل اعلام شده است. با این وجود آیا زاکانی برکنار می‌شود یا شهردار باقی می‌ماند؟

ابطال نامه‌ای که شهردار شدن زاکانی را قانونی کرد | زاکانی برکنار می‌شود؟

وقتی علیرضا زاکانی کاندیدای شهرداری تهران بود، یک مانع مهم قانونی وجود داشت و آن، عدم تطابق قانونی مدرک تحصیلی وی با شهرداری بود. با این حال آن زمان حامیان زاکانی، نامه‌ای از «سازمان امور اداری و استخدامی» آوردند و به استناد آن، انتصاب زاکانی به شهرداری تهران را فاقد هر گونه ایراد قانونی دانستند.

اینک دیوان عدالت اداری که بالاترین مرجع قانونی و قضایی کشور در این زمینه است، با بررسی قوانین، رأی داده که آن نامه باطل بوده است. از این رو، اصلی‌ترین مستند قانونی شهردار بودن زاکانی، غیرقانونی اعلام شده است.

در آن زمان، بسیاری به زاکانی پیشنهاد کردند برای جلوگیری از هر گونه شائبه‌ای، شهردار تهران نشود. ولی با وجود همه این‌ها، او در مرداد 1400 بر مسند شهرداری تهران نشست و اینک پس از 7 ماه، حکم قضایی ناظر بر غیر قانونی بودن این فرایند است.

حال باید دید زاکانی با استناد به این رأی قضایی، استفعا خواهد کرد؟ شورای شهر وی را برکنار می کند؟ یا مسیر دیگری را شاهد خواهیم بود؟

همچنین از نهادهای نظارتی انتظار می‌رود درباره فرایند صدور نامه سازمان اداری و استخدامی که توسط یک مدیر میانی، امضا شده و مستمسک شهرداری زاکانی قرار گرفته است، تحقیق و نتیجه به اطلاع مردم رسانده شود؛ چرا که مشخص نیست آیا این فرد می‌توانسته چنین نامه‌ای بنویسید؟ با کدام استناد قانونی این متن را نوشته و امضا کرده و سایر مسئولانی که آن را پذیرفتند، آیا می‌توانستند به استناد نامه یک مدیر میانی، نص صریح قانون را کنار بگذارند؟

رسیدگی به این پرونده شاید بتواند به شفاف‌سازی بیشتر روندها در آینده کمک کند.

نامه سازمان امور اداری و استخدامی که زامانی به استناد آن شهردار شد

نامه سازمان امور اداری و استخدامی که زامانی به استناد آن شهردار شد

حکم دیوان عدالت که نامه فوق را ابطال کرد

حکم دیوان عدالت که نامه فوق را ابطال کرد

حکم دیوان عدالت که نامه فوق را ابطال کرد متن حکم دیوان عدالت که نامه فوق را ابطال کرد

منبع: عصرایران

ارسال نظر